Frog?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Frog?

Inlägg av Spad16 »

Sea Fury såg rätt bra ut på sin tid. Jag byggde många Frog i min ungdom, men jag gillade Airfix bättre av någon anledning. Det mesta av det är slängt. Men när jag tittar i vitrinskåpet hittar jag lite rester, En Beaufighter, Mosquito, och en Spitire V som blivit renovrerat ett par gånger, och ser förvånansvärt bra ut trots att den är snart 50. Min Typhoon är en AIrfix/Frog hybrid, liksom den första Tempest II som jag gjorde, där använde jag nosen från en Frog Sea Fury, och när jag tänker efter så är det nog en Frog Tempest i den också, hel Frog alltså! Konstigaste hybriden i skåpet är nog en Lindberg och Frog He162. Frog är bra grejor, och det säger jag trots att en av mina bästa vänner är Frog samlare.
Lycka till med Sea Fury André.
/Neil
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Frog?

Inlägg av Andre B. »

Tack Neil,
Frog's modeller tillhörde länge mina favoriter. Särskilt deras Spitfire med "hajkäft". Gillade även deras Ta 152. Har en Mosquito liggande i någon låda med. Deras Typhoon var den första modell jag byggde. :)

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Re: Frog?

Inlägg av christer k »

Den första Frogmodellen jag byggde var Miles Magister. Min morbror målade den sedan med blanka Humbrol nr 9 (tan) och nr 3 (Brunswick Green) på ovansidan. Undersidan fick vara omålad gul plast. Det bör ha varit ca 1965 och jag var då 8 år. Magistern kom 1963 enligt Leif Hellströms bok. Det var en mycket trevlig modell.

Andra Frogmodeller som jag minns att jag byggt är:

Bleriot - jag vill minnas att det följde med en fransk pappersflagga och en platta. Jag har skaffat en Novo-utgåva på senare år men den innehåller inte dessa extra detaljer.

P-38 Lightning, Hawker Sea Fury och Viggen, under sent 1960-tal.

Jag har på senare tid också byggt Revells återutgivning av Blackburn Skua. Det är inte en särskilt autentisk modell då den saknar bombmekanismen på undersidan.

Förra året byggde jag Frogs Messerschmitt 109F med dekalerna för Hans Joachim Marseilles plan i ökenkamoflage.

Typiskt för många Frogmodeller är att de inte har särskilt många panellinjer eller nitar som t.ex. Airfix. Det gäller dock inte Viggen, som ju är Hasegawas och har en hel del upphöjda panellinjer. Inte för att det gör mig något, jag är nog den enda i världen som gillar sådant.

Jag köpte en Gladiator och en Gipsy Moth just innan de försvann från leksaksaffärerna. De är ännu obyggda och de har fått sällskap av en ganska stor samling av andra Frogmodeller. En som undgått mig hittills är Vickers Vimy.

Christer
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Frog?

Inlägg av Andre B. »

Hej Christer,
Känner som du att Frog's modeller var måttfulls med nitar och panellinjer på ett snyggt sätt. Förmodligen därför jag tyckte bättre om deras Spitfire's och Ta 152 än om Airfix modeller. Roligt att du delar med dig av minnen och erfarenheter!
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Frog?

Inlägg av Lennart 12 »

Frog " var ju bland det modeller som man växte upp med, tillsammans med Lindberg , Hawk mfl. Minns att det hade ett antal ryska flygplan av metall, troligtvis tenngjutningar, som var måttligt vackra :) Provade för några år sedan bygga deras Javelin", men gav upp till slut ! Det gjorde bra reklam för namnet i alla fall .
//Lennart
daneri
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 feb 2015, 07:53
Namn: Dan Eriksson

Re: Frog?

Inlägg av daneri »

Vill minnas att jag oftast blev mer nöjd med resultatet med Frog än med Airfix och Revell. Tror det beror på att i skalan 1/72 så kändes ytdetaljeringen på ”rätt nivå”.
De var även, vill jag minnas, lätta att få ihop. En stor favorit var 109F. Ett annat minne som dyker upp är var man kunde köpa modeller en gång i tiden. Köpte en Frog Avro Vulcan på lokala BP macken i den norrländska byn vi bodde i. Tror dock den var i mindre skala än 1/72. Allt sedan dess har Vulcan varit en favorit maskin. Jag hade tom en kronmärkt modell :)
Det var en stor upplevelse att se den i luften på Duxford för några år sedan men det är en annan historia.
Med vänlig hälsning, Dan
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Frog?

Inlägg av Lennart 12 »

Problemet med Javelin" modellerna var att vingarna var skeva och svåra att få till, men i övrigt så var ju Frog" först med väldigt många modeller. Och det gick utmärkt att bygga hyfsat fina modeller av dem. //Lennart
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Frog?

Inlägg av Stefan S »

Eastern Express har många gamla Frog i sitt sortiment.
Skriv svar