Frog?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Frog?

Inlägg av olindau »

Jag har för mig att i Frankrike så gavs det ut Frog-modeller under märkesnamnet Tri-ang.
Man misstänkte, nog med rätta, att namnet Frog inte riktigt skulle uppskattas av fransmännen.

Bild

En s.k. Beaufort a´la Triang
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Frog?

Inlägg av Robin Nilsson »

Bild


orkade bara inte låta bli längre nu när Frankrike drogs in i det hela .....
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Frog?

Inlägg av olindau »

Är det bara jag som inte får upp nån bild i Firefox ??

Bilden visas däremot i Internet Explorer och några fler browsers har jag inte här på jobbet !

Förslag på varför ? Spelar det nån roll att Robins groda är en .JPEG bild ?

Edit: och när precis hade skickat detta inlägg och kom tillbaka till tråden så
poppade "bilddj-veln" upp i inlägget nedanför.

Nix begripen varför!
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Frog?

Inlägg av Andre B. »

Ändå är den bästa "Frog sidan" fransk... *s*

http://frog.cocardes.com/home

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Re: Frog?

Inlägg av Lars Ekström »

1975 beställd jag från Ernest Berwick Ltd i England 8 st F-100 Super Sabres och 2 st A-7 Corsairs, 40 pence styck.
Företaget var ett av många som regelbundet annonserade i Airfix magazine och under några år i mitten av 70 talet var det vanligt med erbjudande att köpa Frog byggsatser enbart paketerade i påse utan dekaler eller instruktioner. Frog var på fallrepet efter 1972-73, dels på grund av oljekrisen men troligen mer på grund av dåligt skött affärsverksamhet. Att dumpa ut byggsatser på marknaden via vissa modellhandlare känns nu lite som att förstöra sin egen marknad, förmodligen var det ett desperat sätt att få in pengar till företaget. Flera anrika engelska företag var illa ute under där här tiden, bland annat Aston Martin som det sägs till och med skar ned prototyper och äldre osålda bilar till skrot för att få in pengar. Att få hem modeller från utlandet var inte lika enkelt då som nu, när det bara är några knapptryckningar som krävs. Först så letade man i de tidskrifter som annonserade om modeller, sedan så skrev man ett brev och bifogade international reply coupons(IRC) och frågade om tillgång, pris, paketering och porto. Företaget skickade sedan en förfaktura (Proforma Invoice) och på den kunde man se vad som gick att beställa och pris. För att betala så gick man till posten och köpte en international money order(IMO) på det belopp som krävdes, sedan skrev man ett nytt brev till företaget och bifogade IMO. Förhoppningsvis så var företaget sjyst och skickade iväg grejerna man hade beställt, men i några fall så blev man blåst. Varorna brukade vanligtvis dyka upp efter några veckors väntan. Utveckling har på denna front definitivt gott framåt, men nu börjar folk bli lite irriterade om inte modellerna dyker upp samma vecka som de beställdes!!
Beträffande de F-100 som jag beställde så köpte min kompis Anders N tre och två byggdes under denna tid, resten blev liggande i en kartong och tillhörde därmed ”stashen” som det numera tydligen kallas. Förra året så bläddrade jag igenom min pärm med dekaler och hittade ett gammalt microscale ark med F-100 i 72 skalan. Plötsligt så blev jag sugen på att bygga en färggrann F-100.
De tre kvarvarande F-100 grävdes fram ur förrådet och nästa steg blev att välja vilken variant som skulle byggas. Detta resulterade i att jag började på alla tre på en gång, kanske inte världens smartaste ide men kul, så nu ligger det tre Super Sabres i varierande stadier på byggbordet. Två NMF och en med Vietnamkamouflage målning. Det finns naturligtvis mycket bättre byggsatser av F-100 numera, men det är en liten speciell känsla att efter nästan 40 års väntan bygga klart gamla drömmar. Ni som köper och samlar mer modeller än som ni bygger kan se dessa rader som en lite tröst att även gamla hyllvärmare kan bli färdiga eller åtminstone nästan färdiga.
Frog var mycket bra modeller för sin tid om än lite dyrare än Airfix, tillgången var inte heller lika bra.
Mycket hjälp med att lära sig hur man handlade från utlandet fick vi pojkar här i Göteborg från vår IPMS mentor Hans Percy som vänligt och tålmodigt förklarade alla turer.

Limma lugnt
Lars Ekström
Torslanda
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: Frog?

Inlägg av Per.V »

Frog var inget som jag ens minns att jag såg i den butik jag handlade mina alster på 70-talet. ( Lek & Hobby i Kalmar)
Per Vildarve. Gotland
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Frog?

Inlägg av Robin Nilsson »

Till Lars E: Det var en upplyftande berättelse :-)
Jag har börjat betrakta mitt förråd som ett "pensionssparande"
/ Robin
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Frog?

Inlägg av Andre B. »

I Varberg på 70-talet så hette den största leksaksbutiken Lek o Bo. De hade framför allt Airfix modeller. Men även en del Frog, Revell och Monogram modeller. Inne på Konsum kunde man köpa Revell modeller och på Pressbyrån Airfix. Det fanns även en renodlad hobbybutik med Heller och Matchbox modeller. Men den där olycksaliga dagen då man "förbjöd" allt som behövde limmas eller förknippades med krig förstörde mycket av inkomsterna för både Lek o Bo och hobbybutiken.

I Göteborg minns jag från samma tid Leksakshuset i Nordstan, en butik ute på Hisingen samt ett par butiker ute på Frölunda Torg. Ingen av dessa finns kvar idag. Fanns även en butik i Kungsbacka som faktiskt lever än även om den har flyttat ett kvarter och inte längre har ett lika stort sortiment...

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Frog?

Inlägg av Stefan S »

Lars Ekström skrev:1975 beställd jag från Ernest Berwick Ltd i England 8 st F-100 Super Sabres och 2 st A-7 Corsairs, 40 pence styck.
Företaget var ett av många som regelbundet annonserade i Airfix magazine och under några år i mitten av 70 talet var det vanligt med erbjudande att köpa Frog byggsatser enbart paketerade i påse utan dekaler eller instruktioner. Frog var på fallrepet efter 1972-73, dels på grund av oljekrisen men troligen mer på grund av dåligt skött affärsverksamhet. Att dumpa ut byggsatser på marknaden via vissa modellhandlare känns nu lite som att förstöra sin egen marknad, förmodligen var det ett desperat sätt att få in pengar till företaget. Flera anrika engelska företag var illa ute under där här tiden, bland annat Aston Martin som det sägs till och med skar ned prototyper och äldre osålda bilar till skrot för att få in pengar. Att få hem modeller från utlandet var inte lika enkelt då som nu, när det bara är några knapptryckningar som krävs. Först så letade man i de tidskrifter som annonserade om modeller, sedan så skrev man ett brev och bifogade international reply coupons(IRC) och frågade om tillgång, pris, paketering och porto. Företaget skickade sedan en förfaktura (Proforma Invoice) och på den kunde man se vad som gick att beställa och pris. För att betala så gick man till posten och köpte en international money order(IMO) på det belopp som krävdes, sedan skrev man ett nytt brev till företaget och bifogade IMO. Förhoppningsvis så var företaget sjyst och skickade iväg grejerna man hade beställt, men i några fall så blev man blåst. Varorna brukade vanligtvis dyka upp efter några veckors väntan. Utveckling har på denna front definitivt gott framåt, men nu börjar folk bli lite irriterade om inte modellerna dyker upp samma vecka som de beställdes!!
Beträffande de F-100 som jag beställde så köpte min kompis Anders N tre och två byggdes under denna tid, resten blev liggande i en kartong och tillhörde därmed ”stashen” som det numera tydligen kallas. Förra året så bläddrade jag igenom min pärm med dekaler och hittade ett gammalt microscale ark med F-100 i 72 skalan. Plötsligt så blev jag sugen på att bygga en färggrann F-100.
De tre kvarvarande F-100 grävdes fram ur förrådet och nästa steg blev att välja vilken variant som skulle byggas. Detta resulterade i att jag började på alla tre på en gång, kanske inte världens smartaste ide men kul, så nu ligger det tre Super Sabres i varierande stadier på byggbordet. Två NMF och en med Vietnamkamouflage målning. Det finns naturligtvis mycket bättre byggsatser av F-100 numera, men det är en liten speciell känsla att efter nästan 40 års väntan bygga klart gamla drömmar. Ni som köper och samlar mer modeller än som ni bygger kan se dessa rader som en lite tröst att även gamla hyllvärmare kan bli färdiga eller åtminstone nästan färdiga.
Frog var mycket bra modeller för sin tid om än lite dyrare än Airfix, tillgången var inte heller lika bra.
Mycket hjälp med att lära sig hur man handlade från utlandet fick vi pojkar här i Göteborg från vår IPMS mentor Hans Percy som vänligt och tålmodigt förklarade alla turer.

Limma lugnt
Lars Ekström
Torslanda
Här kommer två bilder till Lars berättelse

Bild

Bild

kan berätta en kul sak om firman Ernest Berwick. För ett tag sedan roade jag mej med att kolla upp adresserna till postoderfirmor mm i gamla Scale Aircraft Modelling. och skriva in dom i Google Earth för att se vad man hamnade. Just den här firman fanns med två adresser, den äldsta, den i annonsen ovanför var till en köpgata i ett lite större samhälle. Men den senare adressen som man angav i sina annonser gick till en bondgård utanför en liten by. :)

F ö hittade jag igår med Google Earths Streetwiev huset som förekommer i den här kända filmen,

http://www.youtube.com/watch?v=5TRneBC98Gk

Adressen står i kommentarerna så ni kan prova själva.


Stefan
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Frog?

Inlägg av MartinN »

Tack Lars och Stefan för en trevlig berättelse och dito bilder. Jag tror mig vara rätt säker på att jag sprungit på dig, Stefan, flera gånger och säkert även dig, Lars. Det är lite för många gemensamma ingredienser i din text och Hisingens mest välsorterade järnaffär, Folke V Johansson, har man pumpat in en del veckopengar i. Och, Robin, det där med "pensionsparande" är ju en lysande idé – ju mer sparande desto bättre. Och tänk vad det kan bli att ärva för efterkommande om man inte skulle hinna med allihop själv.
Skriv svar