Frog?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Frog?

Inlägg av Sten Ekedahl »

Om jag inte minns fel så var Frogs F-100 en licenstillverkad Hasegawa. Dessa firmor hade ett omfattande samarbete under 70-talet.
F.ö. ett liten varning när det gäller "silverfärgade" F-100 (och även F-105): Inledningsvis var dessa plåtrena, men sedermera målades de i en blank gråaktig silverfärg. Publicerade färgprofiler (och en del dekalinstruktioner) gör inte alltid skillnad på detta.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Re: Frog?

Inlägg av Lars Ekström »

Du har helt rätt Sten i båda fallen. Frog tillverkade ett antal Hasegawa modeller(20-25st) på licens under slutet av sextiotalet och i början av sjuttiotalet.
Exempel på det är F-100, Rf-101, F-105 och F-86. Vad jag kommer ihåg så var det Alga som hade agenturen på Hasegawa under en del av denna tiden. Paketeringen var anpassad för den svenska marknaden, eventuellt den nordiska genom att byggbeskrivningen översattes till svenska och bifogades som stencil. Sortimentet såldes hos tobakshandlare, sportaffärer, varuhus och andra lite udda ställen. De var dessutom lite dyrare än motsvarande frog utgåvor.
För övrigt vill jag rekommendera en utmärkt bok av Leif Hellström om Frog's historia och modeller.

http://ukbookworld.com/book-details/bbs ... -1932-1976

Jag skrev lite slarvigt NMF i mitt inlägg, men min avsikt är att bygga en variant i den gamla NMF och en i korrosionsskyddande "silver" målning.
Problemen med korrosion upptäcktes först på de flygplan som var baserade i Europa. Flera flygplanstyper ingick i det åtgärdsprogram som startade 1961.
På min modell så väljer jag att ha en annan nyans på den bakre delen på kroppen som är värmeutsatt, samt akan- och ammunitionsluckor. Med konstnärlig frihet så blir även mittsektionen på vingen i annan nyans. Den var i verkligheten anodiserad, liknande det man så typiskt ser på F-86.

//Lars
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Frog?

Inlägg av Andre B. »

MartinN skrev:Tack Lars och Stefan för en trevlig berättelse och dito bilder. Jag tror mig vara rätt säker på att jag sprungit på dig, Stefan, flera gånger och säkert även dig, Lars. Det är lite för många gemensamma ingredienser i din text och Hisingens mest välsorterade järnaffär, Folke V Johansson, har man pumpat in en del veckopengar i. Och, Robin, det där med "pensionsparande" är ju en lysande idé – ju mer sparande desto bättre. Och tänk vad det kan bli att ärva för efterkommande om man inte skulle hinna med allihop själv.
Folke Johansson ja! Var en stor sorg när jag en dag upptäckte att "järnaffären" inte låg kvar. Trodde nästan att jag gått fel...

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Frog?

Inlägg av MartinN »

Var inte också Frogs Viggen en Hasegawa-produkt eller tvärt om? Och det skulle alltså vara samma som gavs ut i helrött för några år sedan?
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: Frog?

Inlägg av Hobby-Importen »

Vill minnas att den var Frogs från början och ska vara samma som den röda! En prototyp.

Jens
Daedalus Models
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Frog?

Inlägg av Stefan S »

Hos Folke V Johansson har man hittat mycke kul modeller. Så sent som på 90-talet fick jag tag på ett par ex av Airfix ursprungliga Concorde och även Auroras Frankenstein. 4 Lindberg Drakar för 25.-/st var ett annat fynd. När Sture och hans syster lade ner affären så köpte jag på mej mängder med kul saker och en massa tågprylar, en del av dom har jag kvar än i dag.


Stefan
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Frog?

Inlägg av Björn Fransson »

Hobby-Importen skrev:Vill minnas att den var Frogs från början och ska vara samma som den röda! En prototyp.

Jens
Nja, är den inte Hasegawa från början? Hursomhelst är den samma som den röda. Och den har haft en hel hög ursnygga boxarts med Viggar över fjäll genom åren.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Frog?

Inlägg av Andre B. »

Slog mig att den Gannet jag pysslat med lite den sista tiden är en gammal Frog... ;-)

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: Frog?

Inlägg av Hobby-Importen »

Björn Fransson skrev:
Hobby-Importen skrev:Vill minnas att den var Frogs från början och ska vara samma som den röda! En prototyp.

Jens
Nja, är den inte Hasegawa från början? Hursomhelst är den samma som den röda. Och den har haft en hel hög ursnygga boxarts med Viggar över fjäll genom åren.
Jo, du har rätt det är Hasegawas från början. Blandade hop den med Lightning.

Jens
Daedalus Models
Öken-Erik
Inlägg: 1342
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Frog?

Inlägg av Öken-Erik »

För mej är Frog framförallt två modeller:
1. Spiten med V-1an, fruktamsvärt cool kombo!
2. Lysandern, hur fränt är det inte med ett plan som landar i ockuperade Frankrike och släpper av sabotörer o spioner.

Öken-Erik

CU@C4
Skriv svar