Frog?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Frog?

Inlägg av MartinN »

Jag vet, det är fantasilöst att planka Andres idé om att speca vilka modeller av ett visst fabrikat man byggt, och visst, Airfix är Airfix. Ingen kan förneka det. Det skrivs mycket om Airfix och även Matchbox har fått en del av kakan. Inget fel i det.

Men för min del var det först FROG (= Fly Right Of the Ground – snyggt namn!) som fick mig att inse hur kul det var att göra de där grå plastbitarna till ett litet vackert flygplan. Först Lysander, sedan P-38 och på den vägen är det. Deras VC-10 med inbyggd beslysning som jag aldrig fick att funka kan man köpa bara för boxarten. När man sedan kom över deras Vampire som hade "svenska märken" var ju lyckan total. Eller när man i Allt om hobby läste om hur man kunde förvandla en Frog Spitfire Mk XIV & Flying Bomb till en svensk Mk XIX. Fler som har FROG-minnen?
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Frog?

Inlägg av Björn Fransson »

Inte så många, Frog var redan på väg ut från marknaden när jag kom igång på allvar. Men några klassiker minns jag allt, t ex just Spitfire och V1, Spitfiren blev även hos mig en S 31, för övrigt. Och den norska Gladiatorn fascinerade med sina udda nationalitetsbeteckningar, norska flaggan tvärs över vingarna. Minns också jag köpte deras Fokker D21 i den lilla ICA-butiken hemmavid. Det var tider det, när även den minsta ICA-butiken klämde in några modeller i sortimentet!

Annars byggde jag en del Novo, dvs ryskgjutna Frog, men den där magin infann sig inte riktigt. Men Lysandern har jag också byggt - och har faktiskt kvar, vilket man inte kan säga om alla de modeller jag byggde anno dazumal. Minns även Blerioten som jag tror att jag byggde två av. Men jag såg några av deras airliners i 1/96 för ett tag sedan och då ryckte det lite i köpa-tarmen.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Frog?

Inlägg av Andre B. »

Kul att du plockade upp stafettpinnen Martin!

Och visst är det trevligt att minnas gamla modeller som betytt så mycket för den modellbyggare man är idag. Har redan berättat om nin Frog Spitfire med hajtänder i "Spitfiretråden. En annan trevlig Frog modell var deras He 219 med samma V1 (?) som fanns utgiven med Spitfiren. Har faktiskt V1:an kvar liksom Heinkeln. Och den är faktiskt rätt ok än idag!

Nej, det var verkligen tider då man kunde köpa en modell stort sett var som helst!

Med vänlig hälsning / Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Frog?

Inlägg av olindau »

Frog modeller var det ont om i Uppsala i ungdomen, det var enbart Revell och Airfix hos den lokala handlaren (Nallens).

Men 1966 åkte familjen till England och där inhandlades en hel resväska med modeller ! Till största delen Frog och lite stora Revellsatser.
Mest fascinerande var det lite udda som Dewoitine, Morane Saulnier, Fokker DXXI, Beaufort, Bristol 138, Vimy , Marauder m.m.
Det flesta byggdes för länge sen men jag har nog en obyggd Vickers Vimy kvar i stashen.

Frog upplevdes som ett spännande och udda utbud, tänka sig även franska flygplan !
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Frog?

Inlägg av Björn Fransson »

Kom på en till, jag byggde faktiskt häromåret en J 33 av det som en gång var Frogs Sea Venom. Den finns fortfarande kvar i produktion under diverse varumärken borta i öst. Men finns det fler Frog-modeller som lever kvar i produktion än idag? Det borde vara så, kan man tycka.

En hel del jobb var det, men ändå. Den tjocka plasten möjliggjorde en hel del, t ex omformning av noskon och nedslipning av bubblorna på huven, som sannolikt är den tjockaste huv som någonsin skådats.

Bild

Frog hänger med in i hobbyn än idag! För nyss slog det mig att den Revell Shackleton jag har i stashen ju faktiskt är en Frog från början.
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: Frog?

Inlägg av Hobby-Importen »

Frog var nästan borta när jag byggde första varvet, när jag återupptog hobbyn, så jagade jag reda på tyska och italienska WWII plan som jag plockade ihop, gillade dom då mer än Airfix av motsvarande ålder. Har ett väldigt litet antal av plan som funnits i Sverige, militärt/civilt som säkerligen kommer att byggas, bara jag får leva länge nog och inga bättre kommer! ;-)
Daedalus Models
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Frog?

Inlägg av Andre B. »

Tre Frog modeller som återutges av Revell och som är tillgängliga idag är Focke Wulf Ta 152, Heinkel He 219 (Fast Revell hade en egen som var likvärdig och med motorer...) och Dornier Do 17 Z-2 (Nej, förlåt det är visst Monograms utgåva). Så än lever många Frog formar! :-)

Ta 152:an var trevlig att bygga minns jag. Har en obyggd Mosquito hemma från Frog, en återutgiven He 219 och en Arado 234 också den återutgiven av Revell. Det var Arado'n som V1:an kom med. Den är faktiskt rätt fin och formmässigt ligger den inte långt efter Dragon...

Arado 234 http://modelingmadness.com/review/axis/luft/cai234.htm
Focke Wulf Ta 152 http://modelingmadness.com/review/axis/ ... review.htm
Heinkel He 219 http://www.britmodeller.com/forums/inde ... e-219-uhu/

Monogram vs Revell Do 17: http://www.britmodeller.com/forums/inde ... er-do-17z/

/ Andre
Senast redigerad av Andre B. den 21 jan 2014, 21:55, redigerad totalt 3 gång.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
revonn88
Inlägg: 306
Blev medlem: 13 maj 2013, 17:13
Namn: per hammargård

Re: Frog?

Inlägg av revonn88 »

sitter just med ta 152 å målar på faktiskt, dock grå blank plast som inte alls gillar mina färger, maskeringen resulterade i 3 ommålningar innan tejpen inte längre drog med sig hälften xD
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Frog?

Inlägg av MartinN »

Tack för svar allihop!
Jag har faktiskt några Frog kvar i hyllorna också. En Canberra och en Venom bl.a. Förhoppningsvis kan den bli åtmionstone något som liknar din Björn. Har du en bild på Lysandern vid tillfäller vore det roligt att se. Hoppas att det kommer en bild på Ta 152:an, Per.

/Martin
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Frog?

Inlägg av Sten Ekedahl »

En hel del Frog-formar gick vidare till Tjeckoslovakien, bl.a. Smer har givit ut flera av dem.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Skriv svar