Airfix modeller vi byggt...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Airfix modeller vi byggt...

Inlägg av Andre B. »

...och kommer ihåg eller kanske glömt? Eller kanske önskar att vi fått chansen att bygga eller önskar att vi aldrig byggt?
Några av oss här har ju fyllt 40 för ett tag sen. Och säkert har vi sett och byggt det mest som Airfix tillverkat. Finns det några minnen eller drömmar kvar?

Personligen så byggde jag alla Airfix störra fartyg men lyckades inte bygga några av de mindre. HMS Suffolk har jag knappt sett mer än på bild. Prinz Eugen och HMS Belfast har jag nog byggt tre av varje. HMS Daring tillhör ett av de fartyg jag alltid önskade bygga.

När det handlar flygplan så är nog Skyray'en en av de flygplan jag aldrig sett. Lancaster'n har jag däremot hunnit med några av. Är det någon jag gärna hade undvikit så är det Swordfishen. Så till den grad att jag inte ens idag vill titta åt de nya modeller av denna maskin som kommit ut på marknaden...

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Airfix modeller vi byggt...

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag byggde en Catalina åt en ung släkting som diggade Biggles, mamman blev glad för att sonen nu insåg att det kunde bli bättre än när hans mor byggde så nu minskade tjatet på henne ...
De tre Dodge-bilarna (1:32 eller var det 1:35) står i vitrinskåpet, jag har byggt bättre byggsatser men det gick ju att få ihop dem någorlunda ...
Några jaktplan, Spit, Hurricane och Me109 i 1/72, blev det också men de förintades med smällare eller brasa.
Bentleyn i skala 1:12 finns kvar men måste renoveras efter att något av barnen fick tag i den ...
Nåt krigsfartyg i skala 1/700 blev det nog också ...
Minns inte om det var Airfix men en P51'a i skala 1:24 byggdes och försvann, tyvärr ... borde varit försiktigare med den .... :-(
/ Robin
Senast redigerad av Robin Nilsson den 20 jan 2014, 14:08, redigerad totalt 1 gånger.
AndersN

Re: Airfix modeller vi byggt...

Inlägg av AndersN »

Mest mardrömmar om Airfix faktiskt...men deras Swordfish har jag byggt, och den gick faktiskt ihop utan problem :)
Devastatorn gillade jag också. Men i övrigt....
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: Airfix modeller vi byggt...

Inlägg av Per.V »

Har byggt flera, flyg 1/72, fartyg, pansar och figurer 1/72 som jag gjorde landskap till i gips.
Men den jag minns bäst är QE2, som också var den enda som jag blev ganska nöjd med.
Per Vildarve. Gotland
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Airfix modeller vi byggt...

Inlägg av Erik_G »

Många är de Airfix-modeller som inhandlats och misshandlats genom åren. Några av dem jag minns är deras Tiger Moth i 1/72, som jag har för mig var gjord i gul plast, så jag endast behövde måla det röda. Jag tyckte den blev jättefin.
Jag byggde även deras Viggen, som ju är en metallren prototyp. Den målades så fint med pensel med tjocka lager Humbrol 11. Den försvann långt innan den riktiga prototypen gick hädan.

Airfix hade ju fördelen av att de var rätt billiga och framför allt tillgängliga. Hade man lite veckopeng kvar och inget att bygga hemma så kunde man alltid titta förbi leksaksaffären och gå därifrån med en BBO 105 helikopter, S.A Bulldog, Westland Lynx (vet jag att jag byggde minst 2 av) eller någon annan liten kärra i 1/72. Detta var på 80-talet, och lådorna var tyvärr ofta modellhistoriens fulaste, med foton på tråkigt byggda modeller på något som skulle se ut som en ritning..

Bild
revonn88
Inlägg: 306
Blev medlem: 13 maj 2013, 17:13
Namn: per hammargård

Re: Airfix modeller vi byggt...

Inlägg av revonn88 »

jag e ju fortfarande rätt ung i byggandets termer och dessvärre var min första erfarenhet av airfix deras horribla bismarck =_= nu köper jag dock dom allra billigaste modellerna för att testa penseltekniker å framförallt öva på spackla xD
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix modeller vi byggt...

Inlägg av Snussugen »

Byggt Airfix sedan barnsben och inte haft några problem med deras modeller överhuvudtaget. Det enda jag vill klaga lite på är deras äldre 1/24 jaktplans-utgåvor som har lite väl mycket flash. Men passformen är grym.

Jag har å andra sidan aldrig byggt något båtrelaterat... skepp eller whatever. Så de kanske inte är så bra på det. :P De kanske heter AIRfix av en anledning, höhöhöhöhöh. Nöff.
Live & let dry.
revonn88
Inlägg: 306
Blev medlem: 13 maj 2013, 17:13
Namn: per hammargård

Re: Airfix modeller vi byggt...

Inlägg av revonn88 »

Snussugen skrev:Byggt Airfix sedan barnsben och inte haft några problem med deras modeller överhuvudtaget. Det enda jag vill klaga lite på är deras äldre 1/24 jaktplans-utgåvor som har lite väl mycket flash. Men passformen är grym.

Jag har å andra sidan aldrig byggt något båtrelaterat... skepp eller whatever. Så de kanske inte är så bra på det. :P De kanske heter AIRfix av en anledning, höhöhöhöhöh. Nöff.
du har tur du xD köpte deras p 39 och kan ge mig fan på att alla bitar var i olika tjocklekar xD däcken, landställen, båda planhalvorna
Hardcore
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 maj 2013, 18:00

Re: Airfix modeller vi byggt...

Inlägg av Hardcore »

har nyss köpt deras bf 109F i skala 1:48. Jag var förtjust i den Way back. Speciellt den rena formen på vingarna. Gustav i skala 1:72 å andra sidan... <ryser>
revonn88
Inlägg: 306
Blev medlem: 13 maj 2013, 17:13
Namn: per hammargård

Re: Airfix modeller vi byggt...

Inlägg av revonn88 »

Hardcore skrev:har nyss köpt deras bf 109F i skala 1:48. Jag var förtjust i den Way back. Speciellt den rena formen på vingarna. Gustav i skala 1:72 å andra sidan... <ryser>

köpte en 72 109 e4 idag för 75 riksdaler, så otroligt fin gjutning för det priset
Skriv svar