Airfix modeller vi byggt...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Mikael dBW
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 feb 2012, 09:09
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund
Ort: Stockholm

Re: Airfix modeller vi byggt...

Inlägg av Mikael dBW »

Jodå, den första kommer jag ihåg. Gloster Gladiatior påsmodell. Den näst senaste var Stukan i 1:24, när jag tagit upp byggandet igen. Den senaste var
Handley Page Hampden, som verkligen kändes antik.

Däremellan var det en drös med flygplan men märkligt nog bara några få bilar och panser, vilket är det jag bygger idag.

Jag var runt 8 år när jag byggde Blackburn Buccanern och jag var så stolt att trots ett överflöd av lim så lyckades jag få alla rörliga delar att inte bli fastlimmade (nos, bomblucka, vingar).

Håller med om att Airfix har betytt mycket för modellbyggandet.

Mikael
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix modeller vi byggt...

Inlägg av Andre B. »

Ja, Airfix har verkligen betytt mycket! :-)

Undrar om det var någon som sett eller byggt Airfix modell av USS Forestal i 1/600? En modell som jag bara såg i katalogen men aldrig i verkligheten.
En annan Airfix modell jag saknar är deras "Push Pull Cessna". Den enda jag vet om i 1/72. En modell som jag verkligen tyckte om var deras Hercules med medföljande Blodhound robot. Jag fick lite flax när jag köpte den då någon lagt i två Blodhounds! :)

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: Airfix modeller vi byggt...

Inlägg av Hobby-Importen »

Andre B. skrev:
Hobby-Importen skrev:Tror jag byggt allt WWII pansar de gav ut, crusadern flest exemplar. Det mesta i 1/700 och i stort sett allt tyskt flyg i 1/72. Har återupptagit bygget av en liten Gazelle för att träna avståndsbedömning.

Jens
Jens, vad har Airfix gjort i 1/700? ;-)
Gazellen var rätt trevlig vill jag minnas. Den får du visa upp

Mvh. Andre
Äsch, gick lite snabbt där, blandade ihop dom med de senare synderna.
1/600 är det förstås som gällde, tyckte Nelson var ascool och jagade länge
landing craft. :)
Gazellen får bli som den blir, var ingen mästerbyggare från början och fyra
ögonoperationer på två månader har inte förbättrat det precis, håller på att
lära mig från början igen... :(

Jens
Daedalus Models
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix modeller vi byggt...

Inlägg av Andre B. »

Hobby-Importen skrev:
Andre B. skrev:
Hobby-Importen skrev:Tror jag byggt allt WWII pansar de gav ut, crusadern flest exemplar. Det mesta i 1/700 och i stort sett allt tyskt flyg i 1/72. Har återupptagit bygget av en liten Gazelle för att träna avståndsbedömning.

Jens
Jens, vad har Airfix gjort i 1/700? ;-)
Gazellen var rätt trevlig vill jag minnas. Den får du visa upp

Mvh. Andre
Äsch, gick lite snabbt där, blandade ihop dom med de senare synderna.
1/600 är det förstås som gällde, tyckte Nelson var ascool och jagade länge
landing craft. :)
Gazellen får bli som den blir, var ingen mästerbyggare från början och fyra
ögonoperationer på två månader har inte förbättrat det precis, håller på att
lära mig från början igen... :(

Jens
Jo, förstod väl det. Har samma problem själv ibland. Var säkert någon Japan som gjorde något liknande en gång i tiden...
Tråkigt med synen. Hoppas det är något som blir bra igen!

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Airfix modeller vi byggt...

Inlägg av Sten Ekedahl »

Andre B. skrev:Ja, Airfix har verkligen betytt mycket! :-)
En annan Airfix modell jag saknar är deras "Push Pull Cessna". Den enda jag vet om i 1/72.

/ Andre
Jag hittade en koreansk(?) piratkopia av den för ca 20 år sedan. Hittade även en piratkopia av Airfix Jet Provost Mk.3.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix modeller vi byggt...

Inlägg av Andre B. »

Såg att Airfix började tillverka och ge ut modeller i 1/48 först 1980. Vågar man skriva att det var början på förfallet när de gick över till de otrognas skala? ;-)
Och man vågar väl skriva att det var deras nya modeller i 1/72 som satte fart på verksamheten igen? *s*

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: Airfix modeller vi byggt...

Inlägg av Hobby-Importen »

Andre B. skrev: En annan Airfix modell jag saknar är deras "Push Pull Cessna". Den enda jag vet om i 1/72. En modell som jag verkligen tyckte om var deras Hercules med medföljande Blodhound robot. Jag fick lite flax när jag köpte den då någon lagt i två Blodhounds! :)

/ Andre
Aurora gjorde en civil i 1/72 och Top Gun en i resin.

Jens
Daedalus Models
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix modeller vi byggt...

Inlägg av Andre B. »

Hobby-Importen skrev:
Andre B. skrev: En annan Airfix modell jag saknar är deras "Push Pull Cessna". Den enda jag vet om i 1/72. En modell som jag verkligen tyckte om var deras Hercules med medföljande Blodhound robot. Jag fick lite flax när jag köpte den då någon lagt i två Blodhounds! :)

/ Andre
Aurora gjorde en civil i 1/72 och Top Gun en i resin.

Jens
Ända sedan jag såg Bat 21 med Gene Hackman och Danny Glover har jag önskat att bygga en Cessna igen. Vill minnas att Airfix var rätt bra och att deras version mer eller mindre var en "Vietnam kärra". Tror att jag fick den tillsammans med en Mig 21:a...

Bat 21, en bra flygfilm: http://www.imdb.com/title/tt0094712/

Med vänlig hälsning. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix modeller vi byggt...

Inlägg av Andre B. »

Mmm...

Den ljusblå Spitfire Mk Ia som James May delade ut i programmet där de byggde en Spitfire 1/1 var tydligen någon typ av jubileumsutgåva. Gavs den ut i Sverige med? Den hade ju lite speciell märkning bland annat...

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar