"Digitala" camouflage på flygplan?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Kontakt:

"Digitala" camouflage på flygplan?

Inlägg av Stellan »

Det verkar vara modernt att framställa Gripen, Rafale, uniformer mfl i smårutiga "digitala" camouflage. Är det något speciellt med dessa eller är det bara en modenyck för det ser ballt ut? Eller påverkar rutmönstret digitala sökare på något sätt?
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson

Re: "Digitala" camouflage på flygplan?

Inlägg av Robin Nilsson »

Rent amatörmässig gissning: ball-faktorn ...
På lite längre avstånd så smälter fyrkanterna ihop till suddiga färgfält så pixligheten försvinner. En avbildande sökare (digital-kamera med en dator som tolkar bilden) kommer ändå att göra sina egna pixlar av den sammansmälta bilden, det är många 'om' och 'men' och villkor som ska uppfyllas för att pixlarna på kamouflaget ska gå rakt in i pixlarna i sökaren och kunna lura sök-algoritmerna. Så fort man kan börja känna igen raka linjer så kan man misstänka att det är något som skapats av en människa, naturen gör krokigt och oregelbundet ...ett kamouflage som består av massvis av synliga räta linjer är inget kamouflage men på lite avstånd så blir alla små fyrkanter ett mjukt mönster ....
/ Fyrkantig
Pelle F
Namn: Pelle

Inlägg av Pelle F »

Kamouflaget kallas Digital Thunder. Här kan du läsa mer om det: http://www.hyperstealth.com/Mig29/
Robin Nilsson

Den springande punkten??
"What's so different about these HyperStealth patterns versus other patterns other than the digital aspect? In this case there is only the need to increase or decrease scale to be applied for an aircraft, vehicle or ship where typically camouflage patterns are designed for each particular type and different shape of each vehicle. In other words the HyperStealth fractal patterns are designed to break the symmetry axis of most objects by rescale only."

Dessutom pratar de om att det är viktigt att bryta symmetri-axlar, inget nytt förutom att det är rutigt ....

häpp / Robin
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Samt förstås för att jävlas med den hårt prövade skaran av modellbyggare. :)
Robin Nilsson

Du menar att det blir ännu jävligare i modellskala jämfört med att försöka måla eländet i skala 1:1 ??
Om man inte får till räta vinklar och lika stora fyrkanter så kommer det nog att se tämligen slarvigt ut. Det kanske är för att jävlas med modellbyggare som denna typ av kamouflage införts .....
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

OK, tack för svaren.
Robin Nilsson

Inte ska du väl ge upp redan Stellan ??
Det kanske kommer ännu bättre svar senare ;-)
/ Robin
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

(På Robins inrådan tackar jag tydligen inte för svaren utan avvaktar vidare insnurrningar i det delikata spörsmålet)
kallenordlund
Namn: Kalle Nordlund

Inlägg av kallenordlund »

Kan meddela att det tär på hjärncellerna att försöka återskapa ett digitalt camo i modellvärlden, särskilt då skalan blir lite minde.

Här är två bilder på en MiG-29UB i 1/72 som jag experimenterade med för ca. 1 1/2 år sedan. Den är blev aldrig klar utan har fått tjäna som testbänk för diverse tekniker istället. Maskerad i omgångar med 1,5 mm tamiyatejp. Ett arbete som höll på att knäcka mig totalt :D

Hur osthyveln och snusburken kom med i bilden har jag ingen aning om :shock:
Bild
Bild
Skriv svar