Airfix 2014

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix 2014

Inlägg av Andre B. »

Är ju inte ovanligt förekommande när man bygger bilmodeller...

Är det billigare att trycka upp flera lådor för i princip samma modell? Oftast handlar det bara om några delar. i en del fall en gjutstam extra..

Har aldrig haft några "onödiga" delar. De brukar vara bra att ha vid andra byggen...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Airfix 2014

Inlägg av Robin Nilsson »

Tja ....
Man kan nog ha olika funderingar på marknads-psykologin.
Vissa köpare blir nog gladare för "<n>-in-1"-stuket och kanske köper <n> stycken lådor direkt. Andra köper en låda och sitter sen och funderar och bygger till slut en enda modell. De som köpte en kanske skulle lockas att köpa en till om den modellen kom i en egen låda med en egen (tjusig förstås ....) box-art. Kanske lättare att förklara hemma att det är olika modeller om lådorna ser olika ut ??

Den extra kostnaden för att trycka upp lådor med ny bild borde vara försumbar vid större serier. En extra gjutstam kostar några kronor att trycka ut ur plastmaskinen så det lönar sig sällan att tillverka nya formar om man redan har en gjutstam där de extra delarna (+ 80% onödigt) redan finns, (den mix-and-match metod som används av många tillverkare av 1/35-modeller)
Om de extra delarna inte redan existerar på någon annan gjutstam så blir det till att göra en ny gjutstam eller utvidga en annan. Dra att dela upp så att gemensamma delar finns samlade och att de unika delarna ligger på egna gjutstammar.
Rätt svar finns i tillverkarens investeringskalkyl :-)
/ Robin
denstore
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Airfix 2014

Inlägg av denstore »

En trend är ju att släppa mindre populära versioner först, för att sedan följa upp med de riktiga storsäljarna. Då får man nog mer sålda totalt. Dessutom kör ju många med begränsade upplagor, och hela det tricket går ju lite om intet, om man vräker i alla delarna från början.
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Airfix 2014

Inlägg av Björn Fransson »

Olika kartonger säljer betydligt bättre än samma kartong med flera alternativ. Airfix hade lätt kunnat köra alla Lancaster i en låda, men väljer tre olika editioner. Varför då? Jo, för att sannolikheten är oändligt mycket större att vi byggare köper alla tre än att vi köper tre identiska lådor. Så funkar världen vad gäller marknadsföring. Vi kan tro att vi inte låter oss luras, men glöm det! :) Och varför en återutgivning med nya dekaler? Jo, för att vi köper den med! Se på Hasegawa som väl är uppe i tio olika utgåvor av sin Draken i 1/48. De hade lätt kunnat låta detta stanna vid en. Men nya lådor och nya dekaler är väl investerade slantar. De vet vad de gör.

Dessutom är det precis som Magnus påpekar, Airfix började med de ovanliga versionerna av Lancastern och sålde troligen finfint av dem. Nu kommer den vanligaste och säljer sannolikt som smör. Sammantaget helt säkert en bättre affär än om utgivningen varit omvänd. Samma sak med Lightningen, även om skillnaden på F.2A och F.6 inte är stor, är det gissningsvis några fler som enbart skulle valt F.6 som den kommit först och skippat F.2:an.

Omvänt har jag undrat hur många fler B 17 Marivox hade sålt om de förpackat den i åtminstone två olika editioner - eller varför inte fler? Den extra kostnaden för kartongtrycket hade de garanterat fått igen många gånger om. Jag tror att många av oss då hade haft betydligt mer än en låda i stashen just nu.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Airfix 2014

Inlägg av Robin Nilsson »

En variant av denna taktik presenterades för min gymnasieskola i början av åttiotalet av en representant Volvo (det gällde 760/740 serien).
Först släpper man ut den "lyxigaste" på marknaden och när "alla" kunder köpt en så kommer en enklare version och när denna kommit förbi toppen av efterfrågan så kommer en ännu enklare/billigare o.s.v.
Man skalar av marknaden som en lök (eller salladshuvud) ett lager i taget :-)
/ Robin
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Airfix 2014

Inlägg av Mahatma G »

Det är nog tveeggat att göra så. Jag är säkerligen inte ensam om att ha is i magen eftersom man vet att den intressanta varianten kommer senare. Ett uppenbart exempel är Dragons M48.

Undrar om man kan vända på det? Eftersom det går sisådär femton på dussinet av Tiger I:or från alla tillverkare borde det betyda att modellbyggare inte är särskilt intresserade av den vagnen. ;)
/G
Herr Katt
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 jan 2012, 01:48
Namn: Eduardo Mitchell

Re: Airfix 2014

Inlägg av Herr Katt »

Robert A skrev:
Björn Fransson skrev:
Robert A skrev:
Du har rätt ingen new tooling.. då får de vara. Attans att ingen släpper en ordenlig sats, hoppas innerligt på eduard då tjeckerna använde kärran och de verkar släppa allt tjeckoslovakiskt.
MPM släpper nu en new tooling Fouga Magister i 1/72!!!!! :D

Stålformar också ;)

http://www.britmodeller.com/forums/inde ... l=magister
MVH Moggy

FÄRDIGA 2014: ACA Canadair Mk.4 RAF, Fujimi A-4C FAA, HP Mirage IIIEA I-016 FAA, FROG Meteor Mk.4 C-019 FAA, AFX Canberra T.64 FAA
WIP: ITAL G.222A FUJ A-Q Skyhawk, AFX Bristol 170 Freighter, Bilek MiG-21 PFM, Toko An-74
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Airfix 2014

Inlägg av Robert A »

Trevligt med MPM utgåva ska definitivt kollas upp när den kommer.
denstore
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Airfix 2014

Inlägg av denstore »

En sak jag funderat över är hela "den har legat högt på önskelistorna"-diskussionen. Visst är det så att många saker som vi önskar kommer, men frågan är om vi köper dem? Eller rättare sagt om de säljer särskilt bra, och då kanske främst ifall den säljer bra till de som inte är lika intresserade som vi? Och om man rannsakar sig själv, köper vi alltid det vi önskar? Nästan alla saker som legat högt på Fine Scale Modelers listor har dykt upp, och många av dem har floppat totalt. Catalinan och Junkersen är det första jag tänker på, och jag har för mig att det finns en flock till "önskemodeller" som lär ha sålt väldigt dåligt. Är det inte troligt att Airfix faktiskt undviker brittiska flottan just på grund av att de faktiskt inte säljer något vidare? Jag har ingen aning om hur de brittiska sakerna som kommit under senare år har sålt? Jag har iofs alla, förutom den senaste kryssaren, men jag känner på mig att varken Repulse eller Queen Elizabeth har varit direkta försäljningssensationer.....
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix 2014

Inlägg av Andre B. »

Hur är det med fartygsbyggandet annars? Har fått för mig att det inte är så stort som det var en gång i tiden (på 70-talet) då alla hade en Airfix HMS Hood, HMS Belfat eller Bismark hemma. Tycker mig känna att flygplan och stridsvagnar har det största intresset. Och bläddrar man i en tillverkares katalog så känns det oftast som det stämmer. Även om en del har ett större utbud avseende flygplan...

Jag tycker att Airfix lyckats väldigt bra. Jag ser fram mot den nya Dornier'n liksom Lightningen. Swiften gör sig nog bra ihop med exempelvis en J 32 Lansen. Sen ligger jag fortfarande efter då jag fortfarande inte byggt den nya Mustangen...

Vad skulle man önska mer? När det gäller Harrier´s har väl Airfix täckt upp i princip alla varianter nu (ok några skolvarianterna finns kvar). Jag skulle gärna se en Scimitar. Och det verkar som hemmamarknaden har ett sug efter en ny brittisk Phantom. Revell spottar ju ut nya "varianter" av sin egen Luftwaffe Phantom som verkar sälja bra. Så varför skulle inte Airfix lyckas med en egen "Brittisk Phantom" ? Jag gillar att Airfix satsar på en ombination av prisvärda, säljande modeller som Mustangen (Hur många har köpt en Tamiya det senaste året?) och brittiska som nu Lightning och Swift. Finns väl fortfarande en hög brittiska flygplan att ge ut som ingen annan gett ut på ett bra tag. Flygplan som Manchester eller kanske en ny prisvärd Beufighter eller Mosquito ?

Vad finns det annars för klassiska "Airix/Frog/Matchbox brittiska flygplan" ?

Westland Whirlwind, Short Stirling, Supermarine Walrus, Hawker Tempest II, Hawker Sea Fury, Whitley, Hampden (det vore väl något för oss "svenskbyggare" ?). Eller en ny Buccaneer?

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar