När slutar en plastmodell vara plast och blir en resin model

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

När slutar en plastmodell vara plast och blir en resin model

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag drabbas ibland av svackor i mitt byggande som många andra. Jag brukar då kolla igenom vad jag har i min lådor för att få lite inspiration och en fundering dök upp.

När blir plastmodellen en resin modell? Jag får en allt större känska av att jag bygger en modell av resin tillbehör som jag monterar med hjälp av en sunkig plastmodell eller är det tvärt om?

Ett exempel. Esci:s/Airfix Viggen i 1/48. I mitt förråd finns samtliga resintillbehör som finns till denna rätt sunkiga version av Viggen, dessutom i dubbel upplaga. Det enda som saknas är den utblås del som nyligen kom ut på marknaden. I och med detta så blir det inte så mycket plast kvar.
Jag har ett par olika resin nosar, samtliga fenor, vapenbalkar, luftintag, bukdel, nödgenerator, hjulhus med tillhörande ställ i metall och resinhjul, resincockpit och vacumhuv och en del etsad metall och som sagt det finns nu också en komplett utblås del som jag kommer att skaffa så klart.

Den plast som blir kvar är vingarna och en allt mindre del av kroppen. Är detta en plastmodell eller är den en resinmodell?

Jag har några liknade objekt liggandes och jag lider inte av att det kommer en massa prylar som jag handlar men det känns ibland lite konstigt.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: När slutar en plastmodell vara plast och blir en resin m

Inlägg av Stellan »

Sluta fundera på vad du ska kalla modellen, det är i alla fall en modell. Bygg och njut och var glad. Och vi ska vara glada att det är en Airfix för då platsar den i Airfix Airfield SIG:en när den blir klar. Opp och hoppa nu! :)
Stellan Schroeder Englund
Henrik Larsson
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jan 2012, 15:37
Ort: Sollentuna

Re: När slutar en plastmodell vara plast och blir en resin m

Inlägg av Henrik Larsson »

ja det spelar inte så stor roll vad man kallar den bara det är kul och blir hyffsat snyggt under tiden!!! :)
men om man måste dela upp det så tycker jag ändå det är kitets ursprungliga huvudsakliga material som avgör vad man kallar den. Airfixviggen = plastmodell oavsett mängden ev blandade tillbehör och modifikationer. Skulle man vid en viss punkt övergå till att kalla den en resinviggen skulle kanske de flesta inkl jag själv tänka på det som en originalmodell i resin.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: När slutar en plastmodell vara plast och blir en resin m

Inlägg av Robin Nilsson »

Plastmodell: Tillverkad av styrenplast med kanske några smådelar av annat material.
Resinmodell: Tillverkad av någon sorts härdplast (oftast 2-komp) med smådelar av andra material. Azimuts varumärke BestValueModels (BVM) är delar av en befintlig plastmodell kompletterat med resindelar, t.ex. chassie & hytt från Hellers CCKW lastbil + resindelar för att bli en 'bomb truck' eller Broncos Staghound torn + resinchassi.

Det som du beskriver skulle jag vilja kalla en HPD-modell, HopPlockadeDelar. Lite styren från en tillverkare, diverse resin från en hoper andra. Eftersom det är köpta delar så är det inte scratch men det är nära ...
Huvudsaken är att den blir byggd :-)
/ Robin
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: När slutar en plastmodell vara plast och blir en resin m

Inlägg av Sten Ekedahl »

Jag förstår frågan men inte problemet? :?
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: När slutar en plastmodell vara plast och blir en resin m

Inlägg av Björn B »

Jag förstår problemet. Resin är tråkigt att arbeta med. Styrenplast är roligt.
Det måste vara därför jag plockat fram en konverteringssats i resin. Den satsen håller nu på att konverteras.
Ja, jag är galen.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: När slutar en plastmodell vara plast och blir en resin m

Inlägg av Stellan »

Björn B skrev:Jag förstår problemet. Resin är tråkigt att arbeta med. Styrenplast är roligt.
Det måste vara därför jag plockat fram en konverteringssats i resin. Den satsen håller nu på att konverteras.
Ja, jag är galen.
:lol: Björn B, alkemisten.
Stellan Schroeder Englund
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: När slutar en plastmodell vara plast och blir en resin m

Inlägg av Erik_G »

Jag är beredd att hålla med föregående talare, om att det är svårt att se problemet i frågan. Men det är ändå filosofiskt intressant därför att det sätter fingret på just frågan om materialval.

För mig som betraktare av en modell, är det ju egentligen oviktigt om modellen är gjort i styren, resin, papper, mässing, trä eller marsipan. Är hantverket i toppklass spelar det ingen roll. Som betraktare så njuter man ändå av det fina bygget.
Är bygget kasst kan man i alla fall njuta av det, om det är i marsipan ;-)

Som byggare, så spelar materialet ingen, och all roll. Som modellbyggare är det ju bra att ha koll på vad man har i sin omgivning, och vad som passar till vad. Jag antar att det är fler än jag som ser en colaburk, eller kaviartub i metall och dessutom ser en källa till modellbyggematerial? Olika material lämpar sig ju olika bra till olika sorters detaljer och det beror ju dessutom på byggarens vana av materialet i fråga. En del byggare använder papper och kartong för att detaljera eller konvertera sina "vanliga" plastmodeller. Andra använder Plasticard till precis allt. En del tar fram mässingsplåt och lödkolv istället.

När det gäller modelltävlingar så har det skett en hel del de senaste åren från det att jag började hänga i detta forumet. Jag minns alla de långa diskussionerna förr, där det debatterades huruvuda man skulle få använda resinbeväpning på flygplan, metallantenner på stridsfordon etc i "ootb-klasserna". Alla sådana debatter är ju i princip borta med dagens mer öppna system. Med borttagandet av den mer eller mindre flummiga "svårighetsgrad" blir det ju verkligen bara vad som syns som bedöms. Om "plåten" är riktig plåt, plasticard, resin, papper eller annat material spelar ingen roll, så länge det ser ut som plåt.

Den enda materialbegränsningen är väl att om man ska vara med i en IPMS-tävling, så måste huvuddelen av modellen vara i plast.
Hur funkar detta med "Modellbyggar SM" förresten? Om man är skitduktig byggare som bara jobbar i trä och mässing, får man då bara vara med i SM var tredje år, när tävlingen hålls nere i Malmö, eller kan man vara med på "dispans" på SM-tävlingarna som hålls på IPMS-tävlingarna. Eller är det så att SM-tävlingarna drivs av IPMS och kommer bara dela ut pris till modeller som uppfyller kriterierna "plastmodell"?

/E
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: När slutar en plastmodell vara plast och blir en resin m

Inlägg av Robin Nilsson »

Det är väl bara att bygga i metall som vanligt och sen fylla alla tomrum med härdplast, om man lyckas få in såpass mycket plast (resin) att 51% av vikten är plast (resin) så borde ju saken vara biff eller ... ??
;-) jag är på det humöret idag ....
tjo / Robin
Urban Gardini
Inlägg: 1279
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: När slutar en plastmodell vara plast och blir en resin m

Inlägg av Urban Gardini »

Vari består problemet! Man avnjuter ju åsynen av en modell även om modellen i fråga innehåller för mycket plast. Det är ju slutresultatet som är det väsentliga...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar