Modellvård

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Modellvård

Inlägg av Björn G »

Hur rengör man lämpligast modeller som fått samla damm? Frågan är allmän, men rör i synnerhet flygplan av den metallrena sorten.

mvh / Björn G
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3654
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Modellvård

Inlägg av magnusf »

Jag brukar använda en mjuk pensel. Tror det egentligen är en puderborste (oanvänd) som jag fått av Ulrika!

Hälsningar

Magnus
Jesper
Inlägg: 38
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:03
Namn: Jesper Bardhamre
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Modellvård

Inlägg av Jesper »

Jag brukar spruta av damm med min airbrush.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Modellvård

Inlägg av Björn G »

Var det allt? Pensel och luft? Det hade jag ju kunnat komma på själv. Jag förväntade mig minst en kemialie som som apoteket numera förbjudit, en rengöringsspray som endast går att köpa i USA, samt ett par obskyra filter. Vad har hänt med denna materialsport???

Skämt åsido - tack för tipsen!
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Modellvård

Inlägg av Stellan »

Vågar man skoja om Scotch-brite och etylacetat? Använder en stor borstig pensel och luft som nämnts. Klara delar kanske du vill dra en tops fuktad med vatten över lite lätt.
Stellan Schroeder Englund
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: Modellvård

Inlägg av robertlundin »

Jag brukar använda ljummet vatten, gnutta diskmedel och en mjuk pensel. Det är ofta inte bara damm utan även andra föroreningar. Se bara till att inte något vatten hamnar på eventuella cockpitsglas insidor, vilket kan ge fläckar.
/Robert Lundin
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Modellvård

Inlägg av AndersR »

Björn G skrev:Var det allt? Pensel och luft? Det hade jag ju kunnat komma på själv. Jag förväntade mig minst en kemialie som som apoteket numera förbjudit, en rengöringsspray som endast går att köpa i USA, samt ett par obskyra filter. Vad har hänt med denna materialsport???

Skämt åsido - tack för tipsen!
Materialsporter skämtar man inte om - här kan lätt låna in utrustning från en annan materialsport, nämligen foto.

Bild

Går man sen över till proffssegmentet skulle det inte förvåna mig om hittar mer exklusiva varianter som kräver kompressornslutning.

/Anders
Skriv svar