Målning och märkning F 19:s Gladiatorer

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn Fransson
Inlägg: 3582
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Målning och märkning F 19:s Gladiatorer

Inlägg av Björn Fransson »

Hur var egentligen F 19:s J 8:or målade och märkta på undersidorna? Grunden var ju det vanliga svenska kamouflaget som försågs med ränder i silver. Enligt Airfix var vingarnas undersida helt silvermålade, men de få bilder jag sett, antyder att de lika gärna (mer troligt?) var i den svenska originalmålningen, alltså blågrå.

Och hur såg märkningen ut? Kroppen är ju väl dokumenterad, men vingarna? Antar att de var omärkta på ovansidan av vingarna, men undersidan? Har sett avbildningar (dock ej foton) med finska svastikor utan vit cirkel bakom, så jag gissar att det stämmer. Men hur gjorde de på hemfärden när sidomarkeringarna målades över? Lämnades svastikorna som de var, målades de över helt i silver, alt gråblått eller målades de över på annat sätt?
Björn B
Inlägg: 3438
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Målning och märkning F 19:s Gladiatorer

Inlägg av Björn B »

Kollar på bilder i boken om F19 och ser ingen märkning på vingarnas ovansidor.
På undersidan ser man ibland svagt en svastika utan vit botten.
På en bild från hemflygningen syns inget på undersidan. Möjligen en ljusare fläck.
Björn Fransson
Inlägg: 3582
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Målning och märkning F 19:s Gladiatorer

Inlägg av Björn Fransson »

Aha! Kan man utläsa färgen på vingarnas undersidor? Ljusblå eller silver?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3670
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Målning och märkning F 19:s Gladiatorer

Inlägg av magnusf »

Har du Kontakt om Gladiator? Där fanns om jag inte minns fel skisser på alla de individuella kamouflagen (de var inte målade efter något speciellt mönster) och där kanske det kan tänkas finnas noter om undersidorna?

Min gissning är att de var blågrå. Varför kleta färg som tynger på undersidan om det inte är absolut nödvändigt?

Hälsningar Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3582
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Målning och märkning F 19:s Gladiatorer

Inlägg av Björn Fransson »

Nej, tyvärr finns inte just den Kontakt i min samling. Men jag håller med, blågrå verkar mer rimligt och det är därför jag är tveksam till Airfix målningsbeskrivning om att de ska ha varit i silver.

Vet i och för sig inte ens om jag ska bygga någon sådan, just nu lutar min kommande (när det nu blir) J 8 mot att bli en grön från F 9, men ibland blir man nyfiken ändå. Fast man inte ska bygga en modell. Märkligt.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3670
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Målning och märkning F 19:s Gladiatorer

Inlägg av magnusf »

Då tar jag en nedstigning i arkivet för jag har nämligen denna Kontakt i gömmorna! Återkommer (förhoppningsvis men inte säkert :-) ) inom kort!

M
Björn Fransson
Inlägg: 3582
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Målning och märkning F 19:s Gladiatorer

Inlägg av Björn Fransson »

Spännande! Låter ju intressant det där med "nedstigning i arkivet". :)

Om jag ska försöka använda hjärnan lite, kan man ju gissa sig till att de är gråblå av en annan anledning. Nämligen att knappast var det gråblå som man ville dölja med silvermålningen, den lär ju ha varit avsedd att täcka det gröna. Himlen är ju liksom samma färg oavsett årstid (nåja... Men ändå, molnanpassat vinterkamouflage på undersidorna har ju knappast någon sysslat med varken förr eller senare). Och silver kan väl nästan få omvänd effekt, med blänk och så. Men kolla gärna, vore intressant att veta mer.

By the way, jag har ju fortfarande kvar ditt eminenta Su-22-referenshäfte, det blev ett riktigt långlån det där... Shame on me! Maila gärna din adress, så skickar jag tillbaks den så snart som möjligt. Modellen är i och för sig inte riktigt klar än, men det är inte så mycket kvar. I alla fall bör den vara med på Open i vår. Och dit är det väl långt, eller...?
Mats Averkvist
Inlägg: 992
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Målning och märkning F 19:s Gladiatorer

Inlägg av Mats Averkvist »

Jag kan verkligen rekommendera Mikael Forslunds bok om F 19. Där finns det färgprofiler på alla individerna, information och en massa bilder!

Bild

Gloster Gladiator & Hawker Hart - Svenska flygare i strid. Frivilligflottiljen F 19 i Finland 1939 – 1940

Samma bok i engelsk utgåva:
Gloster Gladiator and Hawker Hart: In Combat with the Swedish Voluntary Wing F19, Finland 1940

http://mikaelforslundproduktion.com
bjand
Inlägg: 50
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:07
Namn: Björn Andersson

Re: Målning och märkning F 19:s Gladiatorer

Inlägg av bjand »

Björn, du har rätt i ditt antagande att undersidan var gråblå och ovansidan grön, båda i FVs standardfärger. Silverfärgen målades som du väl redan har sett i olika mönster som ibland gick ganska långt ned på kroppssidorna. Hade förmånen att få diskutera bl.a. detta med några som var med i Finland på ett SFF-möte nån gång på 1970- talet.

Björn Andersson
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: Målning och märkning F 19:s Gladiatorer

Inlägg av Johan_Röd »

Min erfarenhet när det gäller "målade profiler" och målningsanvisningar
i byggbeskrivningar av F 19:s Gladiatorer gjorda i "utlandet" så har nog få eller rent av ingen
klarat av att tolka J 8- kamouflaget rätt. Lita till Mikael Forslunds bok som visas ovan.

Mvh Tor
Skriv svar