Tiger Moth från Airfix...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Tiger Moth från Airfix...

Inlägg av Björn Fransson »

...kommer i gentlemen's scale under första halvåret. Fler nyheter presenteras den 18 december. Vågar man hoppas på att Airfixtomten har en Sea Vixen i 1/72 och en ordentlig Buccaneer i 1/48 i säcken?
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Tiger Moth från Airfix...

Inlägg av Snussugen »

Vilken skala är "gentlemen's scale"? :0
Live & let dry.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tiger Moth från Airfix...

Inlägg av Stellan »

Trevligt med en ny TM men någonstans hade jag hoppats på en i större skala, denna ikon skulle må bra att gjutas upp i 1/48 eller varför inte 1/32.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tiger Moth från Airfix...

Inlägg av Björn Fransson »

Snussugen skrev:Vilken skala är "gentlemen's scale"? :0
1/72. Även känt som Constant Scale.

Och Stellan: Vem vet vad som väntar i framtiden? Det är nog inte otroligt att den dyker upp i 1/48 så småningom. För det finns väl ingen hyfsat massproducerad sådan? Eller? Har dålig koll på de där riggade otäckingarna (även om jag just nu vänder och vrider rejält på Airfix nya Gladiator...).
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tiger Moth från Airfix...

Inlägg av Stellan »

Hoppas att ni förstår mig rätt: en ny TM är ju fantastiskt i vilken skala som helst. Den gamla Airfix var väl hyfsat föråldrar redan på 70-talet, men jag kan tänka mig att eftersom 48 är en allt populärare skala och eftersom Airfix satsar på den så borde den gamla trotjänaren även slinka med där. Och man har ju tagit i så det förslår med 1/24 också med både Mosquito och nyligen Typhoon så då borde allt vara möjligt. Herre min je om man kom ut med en TM i 1/24! Go Airfix!
Stellan Schroeder Englund
Göran NS
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:38
Ort: Eslöv

Re: Tiger Moth från Airfix...

Inlägg av Göran NS »

Amen, vad är det för fel på Airfix nuvarande 48 Buccaneer??

Ser väldigt fin ut i lådan och trevliga dekalalternativ, skall ryktesvis var mycket lättbyggd, dessutom råkar jag ha en låda till salu ;)

Skriver låda för där ligger två kompletta byggsatser i boxen. Just detta att en batch av dem kom med två byggsatser i boxen har jag funderat länge på. Har läst några teorier om varför, såsom att de packades av interner i ett fängelse. De ville bli klara med jobbet snabbare så de la två påsar av byggsatsen i varje box. Det som motsäger detta är att det kommer med två olika byggbeskrivningar och dekalark, en för RAF och en för Royal Navy. Kanske det bara var så enkelt att Airfix visste att de var svårsålda p.g.a. sitt rykte som svårbyggda att de gav mängdrabatt, två till priset av en s.a.s.

Någon som hört eller läst någon officiell förklaring.
Göran Nilsson Söderholm
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tiger Moth från Airfix...

Inlägg av Björn Fransson »

Stellan skrev:Hoppas att ni förstår mig rätt: en ny TM är ju fantastiskt i vilken skala som helst. Den gamla Airfix var väl hyfsat föråldrar redan på 70-talet, men jag kan tänka mig att eftersom 48 är en allt populärare skala och eftersom Airfix satsar på den så borde den gamla trotjänaren även slinka med där. Och man har ju tagit i så det förslår med 1/24 också med både Mosquito och nyligen Typhoon så då borde allt vara möjligt. Herre min je om man kom ut med en TM i 1/24! Go Airfix!
Det är väl en rätt rimlig fundering. AZ kom ju nyligen med en - vad jag vet - helt OK Tiger Moth i 72 medan den enda i 48 väl är gamla Smer? En ny i 48 vore mer logiskt, men sannolikt gör de bedömningen att en i 72 säljer bättre. Är det inte rätt få dubbeldäckade massproducerade kits i 1/48? Känns som om det antingen är fantastiska shortrunkits eller inget alls. Eller är det bara jag som har dålig koll?
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tiger Moth från Airfix...

Inlägg av Stellan »

Det där med vad som säljer eller inte vetetusan om det fins med i beräkningen ibland. Hur många Mosquitosar har de sålt i 1/24? Eller kommer man kränga drivor av Typhoonen i samma skala? TM är ju en så klassisk kärra att det är svårt att hitta en motsvarighet, och antalet färgscheman och märkningar är ju värre vad som helst. En TM bredvid Spiten eller Hurricanen borde ju få vilken britt som helst att mysa på sig. Vi får väl se.
Stellan Schroeder Englund
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tiger Moth från Airfix...

Inlägg av Stellan »

Dekaler från Xtradecal, ett mycket proppat ark som säkert kommer att hypa upp modellen. http://www.hyperscale.com/2013/reviews/ ... ewbg_1.htm
Stellan Schroeder Englund
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Tiger Moth från Airfix...

Inlägg av Sten Ekedahl »

Stellan skrev:Det där med vad som säljer eller inte vetetusan om det finns med i beräkningen ibland. Hur många Mosquitosar har de sålt i 1/24? Eller kommer man kränga drivor av Typhoonen i samma skala? TM är ju en så klassisk kärra att det är svårt att hitta en motsvarighet, och antalet färgscheman och märkningar är ju värre vad som helst. En TM bredvid Spiten eller Hurricanen borde ju få vilken britt som helst att mysa på sig. Vi får väl se.
Airfix 1/24 Mosquito sålde så pass bra att Airfix fick köra två produktionsomgångar mer av den än vad som ursprungligen var tänkt.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Skriv svar