Frågor från en nybörjare.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Sephire
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 nov 2013, 16:24

Frågor från en nybörjare.

Inlägg av Sephire »

Hej forumet.

För ungefär ett halvår sedan tyckte min sambo att jag spelade lite för mycket av dataspelet World of tanks. Lite som en pik fick jag Tamiyas 1:35 Tiger I i present, tyvärr har kartongen stått och samlat damm då tid inte funnits. Dock för en vecka sedan fick jag ett ryck och började sätta ihop modellen. Jag byggde en del modeller när jag mindre och resultatet då blev lite som det kan bli när man är ung och mest vill se ett färdigt resultat helst innan ens man öppnat kartongen. Nu känner jag att jag vill kunna lägga ned lite tid och få ihop något snyggt slutresultat, men som alltid när man är ny på något står man där med många funderingar kring hur man ska gå till väga. Så jag tänkte kolla om någon vill dela med sig lite tips kring byggandet men framför allt gärna kring målning/färgläggning av modeller. Har försökt titta runt lite men ska ärligt erkänna att det inte är det lättaste när man är nybörjare och vet knappt var man börjar.

Hur målar man en modell så att slutresultatet blir bra?
Har förstått att en airbrush är något som bör köpas (Fast jag får erkänna att jag inte vill riktigt lägga ned pengar på kompressor och de luxmodell i nuläget), någon som har tips på märke osv?
Funderar även med förtunning av färger, ofta rekommenderas att färgen ska tunnas ut men inte vilka proportioner.

Någon andra tips en nybörjare kan behöva på vägen?

Tacksam för alla svar :)
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Frågor från en nybörjare.

Inlägg av olindau »

Hej
Ett bra sätt att komma igång igen är att läsa
Tony Canforas bok Plastmodellbygge : steg för steg
Den är modern, mycket bra skriven och täcker grunderna men även mer
avancerad teknik/metoder.

Se tex http://www.adlibris.com/se/bok/plastmod ... 9172430570
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
JonasC
Inlägg: 17
Blev medlem: 31 aug 2013, 16:04
Namn: Jonas

Re: Frågor från en nybörjare.

Inlägg av JonasC »

Kolla på youtube, det finns oändligt många bra (How too´s) videos det är lättare att se hur man gör istället för att läsa sig till det.
Du kan börja med att kolla på den här killen, han har riktigt bra genomgångar hur han gör, sätt på textningen om du inte förstår tyska.
Hamilkar Barkas
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Frågor från en nybörjare.

Inlägg av Anders.Edblad »

Bygg modellen utan en massa fotoets eller extra detaljeringssatser. Bry dig inte om att rätta alla "fel" på modellen som diverse experter anser att den har. Risken är stor att modellen aldrig blir klar.
Anders E
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Frågor från en nybörjare.

Inlägg av Stellan »

Hej Sephire,

Välkommen till IPMS Stockholms hemsida och forum. Helt rätt att du frågar det du inte vet och du har redan fått några svar som förhoppningsvis leder dig vidare i modellbygget. Canforas bok har du redan fått tips om. Den är inte dum och det finns fortfarande plats för en fysisk bok för den moderna modellbyggaren. Det är bra att kunna hitta allt på en plats och det finns bra instruktiva bilder. Frågan om vad man behöver för at kunna bygga en modell är lite som att fråga vad man behöver för att hålla på med löpning. Det går att köpa på sig värstingsaker och köra löprunor på läger utomlands, men det fungerar också bra med en lägre ambitionsnivå till en början. Tids nog så hinner du bli varm i kläderna. Oavsett vilken väg du tar så ska du njuta av det du gör. Det är ju trots allt bara en hobby...

Vill du så finns det riktiga människor att träffa på en hel del orter, ibland är det skönt att slippa sitta ensam och det är givande att kunna få svar på sina frågor direkt. Hojta till så får du nog reda på om det finns en modellklubb som passar.

Stellan Englund, ordförande IPMS Stockholm
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Frågor från en nybörjare.

Inlägg av Andre B. »

Hej!
Vill du inte lägga ner pengar på att köpa airbrush, kompressor med mera kan man gå lite olika vägar. Dels köpa Tamiya's sprayfärger att måla med... ...eller om du har en kompis som har en kompressor eller kanske om du har en kompressor på jobbet så kan du köpa en billigare airbuh på biltema och prova på att sprutåla för en mindre kostnad...
Jag brukade sprutmåla mina modeller på jobbet när jag fick en stund över.

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
BrianKuehn
Inlägg: 167
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:53
Namn: Brian Kuehn
Ort: Handen, Stockholm

Re: Frågor från en nybörjare.

Inlägg av BrianKuehn »

Mycket med att bygga modeller handlar om att våga göra det. Du ställer bra frågor som egentligen har inga svar. Mycket av allt detta bygger på dina erfarenheter. Vad känner du dig tillfreds med?

Att måla bra handlar om teknik. Men vad är bra? Det är du som sätter ribban.

Att måla med airbrush är också bra, men jag har sett några byggare som målar helt med penslar som överträffar det jag kan åstadkomma med en spruta.

Förtunning är en mycket omdiskuterat ämne som kanske bara gäller om man använder en airbrush.

Till slut handlar det om att göra någonting som är roligt. Och där sätter du ribban också...

Välkommen to the dark side!!!
Brian Kuehn
Vanlig, dödlig, störandetyp
There is nothing like the smell of Tamiya in the morning...
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Frågor från en nybörjare.

Inlägg av SvenYoung »

Hej Sephire!

Tycker du har fått en hel del tips här ovan, så vill bara passa på att välkomna dig. Kul att du har hittat till hobbyn.

Det här forumet är ett trevligt ställe att vara, vill du ställa en fråga och lägga upp bilder på dina modeller (färdiga eller in the works), så är det bara att göra det :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Frågor från en nybörjare.

Inlägg av Knajd »

Mitt tips som nybörjare är att lägga ner omsorg på att få dit dekalerna rätt. Blanklack, Micro Sol och Micro Set (eller fungerade det lika bra med ättika på dekalen?). Även om man bygger enkelt blir slutresultatet bra om dekalerna verkligen ser ut att sitta där.

Rör om färgerna ordentligt oavsett om du kör med spruta eller penslar och lägg på i flera tunna lager istället för ett tjockt. Tips 1A som tål att upprepas när man bygger.
Skriv svar