Ny kamera - vad rekommenderas?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av denstore »

Erik_G skrev:Jag simulerade inte dåliga ljusförhållanden, utan det var vad som gällde för den specifika situationen (sen kväll, endast blixtljus, liten bländaröppning, handhållet). Så självklart kan man få bättre resultat. I detta fallet snodde jag en bild jag hade tagit i syfte att publicera på webben, och för detta fyllde den sitt syfte väl tycker jag.

Men jag tycker att man även på Björns bild kan se tydliga argument för att det inte blir riktigt bra att visa bilder 1:1. Den är ju oskarp och grynig den med, raka linjer känns inte skarpa eller helt raka, förmodligen på grund av databehandlingen när man räknar om bilden. Den förminskade helbilden känns betydligt bättre kvalitetsmässigt.

Vid tillfälle ska jag försöka ta en bild under bra ljusförhållanden, med iso 100 med min kamera så får vi se hur det blir. :-)

/E
OK, jag trodde du tog bilden specifikt för tråden. Men men, same same, but different....
Kontentan är i alla fall att höga ISO oftast ger mycket brus.
Fast iofs verkar nya 5d mk.iii klara löjligt höga ISO-värden. Ge mig min Lotto-vinst nu!:D
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av Erik_G »

De där fullformatssensorerna är ju nästan löjligt ISO-kapabla. Skulle inte säga nej till en D800 om nån slängde den efter mig.

Som du säger, same same, men jag ville bara poängtera att jag medvetet väljer att gå ner i kvalitet för att kunna ta bilden, om jag vet att jag kommer undan med det så att säga. Hade jag verkligen velat kunna beskära bilden riktigt tight, så hade jag fått skapa helt andra förutsättningar för att ta bilden. Det är väl det som är poängen med att kunna grunderna i foto, och ha någon form av koll på vad man sysslar med. Man kan helt enkelt göra avvägningar mellan arbetsinsats och resultat.

Man kan ju tro att min brusiga bild ovan är ett superargument för att istället zooma in optiskt eller använda macro. Men det hade ju fallit på att med mer zoom så hade det krävts kortare slutartid för att inte få skakoskärpa i bilden, större bländartal (mindre öppning) för att få bättre skärpedjup, då det minskar med den ökade brännvidden (vid samma avstånd från objektet) vilket hade hade lett till längre slutartid snarare än kortare.
För detta finns då tre alternativ - mer ISO, vilket hade varit det lättaste att åstadkomma - ISO 3200 hade kanske blivit tillräckligt för att få en OK exponering, men brusnivån hade varit betydligt högre, så det hade synts även på den icke beskurna bilden. Dvs vi är tillbaka på ruta ett igen. Det andra alternativet hade varit att sätta kameran på stativ, och låta slutartiden bli vad den blir och det tredje, att skaffa mer belysning. Självklart kan man mixa och matcha, stativ, mer belysning, softbox etc - till slut har man en hel studio.

Men ska man vara krass, brukar inte kamerans tekniska kvalitet och begränsning vara det som oftast leder till halvkassa modellbilder. Det vanligaste felet jag tycker mig se, är felaktigt inställd vitbalans, som får bilderna att vara gulorange eller blå. Oftast är detta i kombination, eller på grund av dåligt ljus. I vissa fall är det dålig fokus, inte kort skärpedjup då, utan att fokus ligger någon annanstans än på modellen. I bland får man intrycket att bilderna är tagna med en 10 år gammal mobilkamera (vilket de förmodligen är), då de är både suddiga, fulla med jpegartifakter samt guleorange.
Ska man vara riktigt krass, så blir bilderna inte mycket bättre när jag själv tar dem med min mobilkamera, som sitter på en frukttelefon av senaste snitt. De kamerorna är helt enkelt inte tillräckligt flexibla. Skulle tro att de egentligen är tillräckligt bra, men mjukvaran är inte så kapabel och inställningsbar att det går att få ett riktigt bra resultat.

Så mitt tips till de som vill ta in-progressbilder eller inte vill sätta upp en fotostudio för sina modellbilder:
Hitta en kamera med:
-Inställningsbar vitbalans - helst med manuella möjligheter.
-Objektiv med hyfsat kort närgräns (att zooma in medför ju sina problem enligt ovan).
-Bra ISO-prestanda.
-Bra autofokus samt tydlig sökare där man kan se om bilden är i fokus eller ej.
- Möjlighet till extern, riktbar blixt.
- Möjlighet att köra Eye-fi wlan sd-kort, för då kan ni föra över bilderna till den iPad ni ändå har och kollar digitala referensbilder på (eller hur?), och kika på dem i hyfsat stort format, och därigenom hitta skavanker som inte syns med blotta ögat, direkt vid byggbordet. :-)

/E
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av denstore »

Jag har experimenterat lite med makro och bländare ikväll. Visst kan man öka på skärpedjupet. Och det ska nog gå att ta hyfsade bilder på utställningar med makro.
Problemet är ju precis som med alla objektiv att det blir ganska jobbigt att få skarpa bilder när man testar med liten bländare och längre slutartider. Till viss del ska man väl kunna köra upp ISO en aning, så att man får ner tiderna, men jag orkade inte krångla. Eller så tar man sitt makro på monopod. Oavsett så är det nog inte objektivtypen som är avgörande för hur bilderna blir, utan hur man anpassar sig efter miljön och dess omständigheter.

Cirka 40cm avstånd, ISO 200 f/2.8:

Bild

Samma fast med f/5.6:

Bild

Igen, fast med f/11:

Bild

Och slutligen f/16:

Bild

Den observanta kanske funderar över vart f/8 tog vägen, och det var nog helt enkelt så att det är jobbigt (och skakigt) att handhålla ibland.;)
Inte heller de sista två är särskilt skarpa. Antagligen hade det blivit betydligt bättre om man hade kört med fasta inställningar och på monopod.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av Erik_G »

Allt beror ju på avståndet. 40 cm är rätt långt när vi snackar 54mm figurer eller Sven-Åkes små 1/72-mästerverk.
Vilket objektiv man har fastskruvat har en viss betydelse, men det finns inget rätt eller fel, utan bara mer eller mindre lämpliga objektiv för den typ av bilder du vill ta. Jag har som sagt skjutit utställningsbilder med fast 50mm, 70-300 och 70-200 men har fastnat för 17-70, då det är mycket flexibelt, och dessutom hyfsat lätt jämfört med mitt 70-200. Det senare har ju fördelen att det är ljusstarkt (f/2,8 på alla brännvidder), men det har man ju ingen större nytta av när skärpedjupet blir för kort.
Min erfarenhet är också att runt f/11 är den minsta bländaren som funkar på utställningar med de iso jag kör på (4-800). Mer iso än så brukar bli lite för brusigt, och f/8-11 brukar täcka in de flesta modeller tillräckligt bra. Ju mindre modeller/skala desto svårare, eftersom man ju går närmre, och därmed får ett kortare skärpedjup. Flygplan 1/32 brukar vara mest lättfotograferat. :-D

/E
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av denstore »

Erik_G skrev:Allt beror ju på avståndet. 40 cm är rätt långt när vi snackar 54mm figurer eller Sven-Åkes små 1/72-mästerverk.
Vilket objektiv man har fastskruvat har en viss betydelse, men det finns inget rätt eller fel, utan bara mer eller mindre lämpliga objektiv för den typ av bilder du vill ta. Jag har som sagt skjutit utställningsbilder med fast 50mm, 70-300 och 70-200 men har fastnat för 17-70, då det är mycket flexibelt, och dessutom hyfsat lätt jämfört med mitt 70-200. Det senare har ju fördelen att det är ljusstarkt (f/2,8 på alla brännvidder), men det har man ju ingen större nytta av när skärpedjupet blir för kort.
Min erfarenhet är också att runt f/11 är den minsta bländaren som funkar på utställningar med de iso jag kör på (4-800). Mer iso än så brukar bli lite för brusigt, och f/8-11 brukar täcka in de flesta modeller tillräckligt bra. Ju mindre modeller/skala desto svårare, eftersom man ju går närmre, och därmed får ett kortare skärpedjup. Flygplan 1/32 brukar vara mest lättfotograferat. :-D

/E
Jag skulle vilja säga att 40cm är rätt lagom. Den här bilden är också tagen på cirka 40cm, och en Vallejo-flaska borde kunna funka som referens till en 54mm-figur.

Edit: Gick och checkade avstånden. Vallejoflaskan är nog tagen på mellan 35-40cm, medan lådan snarare var på kanske 50-55cm håll. Svårt att hålla koll med alla motljusskydd och grejer som sticker ut här och var.

Bild
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av denstore »

Tidigare pratades det lite om skärpedjup och alternativ till att uppnå det. Bland annat nämde jag ett program som heter Helicon Focus. För den som vill se hur resultaten kan bli med det programmet, så kan man smyga över till ModelWarships och kolla Kostas byggen, bland annat detta, hans senaste:
http://www.modelshipgallery.com/gallery ... /index.htm
Skriv svar