Ny kamera - vad rekommenderas?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av Björn G »

Per K skrev:Så Björn, jag antar att du är rätt säker på vad du vill ha nu? :)
LOL! :lol: Faktum är att jag följer den växande tråden med spänning! Det lutar för tillfället ganska mycket mot en Canon G12. En vän som jag lunchade med så sent som idag har en G9 som hon är fantastiskt nöjd med. Eftersom hon jobbar med grafisk formgivning och en del fotografering väger hennes omdöme tungt hos mig. Kompaktheten är en faktor som är ganska viktig, inte minst ur perspektivet att jag vill kunna ha med mig kameran "i fickan". Har läst att Canon släpper en ny variant Canon G1x (vågade inte skriva 13?) i dagarna, men trots att det mesta är ännu bättre prestande är den a) relativt mycket större, b) väsentligen dyrare och c) saknar i princip makro. Minsta avstånd 20 cm (23 cm enligt ett test) jämfört med 2 cm på G12!? Jag är en av de som gillar att (försöka) mikrodetaljera, och har lite svårt att förstå hur man skall ta sig in i en cockpit på drygt 20 cm avstånd.

Jag kommer dock inte bestämma mig än på några dagar. Min bror är på väg till New York om en dryg vecka, och såvitt jag förstått är priserna lägre där.

Tycker det är oerhört spännande att lära mer om skärpedjup, brännvidder osv. Det skulle inte alls förvåna mig om jag börjar med en kompakt och sedan vandrar vidare till en systemkamera om något år.

Sen får ju inte kameran vara för bra heller - det är redan nu löjligt hur mycket skavanker som kameran ser som inte ögat klarar av!

Avslutningsvis hoppas jag denna tråd fortsätter. Jag vill lära mer. Vad sägs om en liten fotoskola till denna fina nya hemsida? Det är fantastiskt hur mycket intresse och engagemang det verkar finnas beträffande kameraval!

mvh // Björn G
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av Robin Nilsson »

Frågan är om du behöver krypa så hiskeligt nära? Pixelantalet i moderna kameror gör att du kan zooma-in i bilderna rätt så rejält utan att bilden blir "färgade fyrkanter". Med "tele" så kryper du nära fast på avstånd, den stora skillnaden är att du inte kommer innanför cock-pit sargen med ett tele men å andra sidan behövs det snudd på fisheye för att ta en bild "inifrån" cockpit men då blir det en väldigt kufisk bild.
/ Robin
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av Erik_G »

Jag höll ett föredrag förra året på Modell Göteborg. Powerpoint-filen finns att ladda ner här:
http://plasticwarfare.se/Foto_MG2011.pptx

/E
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av Mattias Linde »

Jag använder mig av systemkameran Nikon D80 som jag är mycket nöjd med. Mitt enda objektiv som används både till vardagsfotografering och modellfotografering är Nikon 18-105 VR som har bildstabilisering inbyggt. Bildstabiliseringen gör att jag kan ta handhållna bilder utan blixt på en utställning med hyfsad kvalitet, men kanske inte närbilder med stort skärpedjup. Till det krävs stativ.

I höstas funderade jag på att skaffa makroobjektiv för att kunna komma riktigt nära objektet (mitt 18-105 har en närgräns på ca 25 cm framför linsen i tele) så jag pratade med lokala fotobutiken. Efter lite resonerande så rekomenderade de istället närgränslinser från Hoya. Dessa skruvas fast längst fram på samma sätt som vanliga filter. Mitt sett kom med tre linser, +1, +2 och +4. Det fina är att dessa går att addera på varandra så att man kan komma upp till totalt +7.

Bilden nedan tog jag bara för att testa linserna. Tagen med +2 tror jag med stativ och bra belysning. Tror att närgränsen hamnade ca 17 cm. Modellen är en Airfix skala 1/100 Bf 109 Easy Kit (fabriksmålad).
Bild

Samma modell fast med alla tre linser monterade. Närgränsen för fokus hamnade på ca 7 cm framför linserna.
Bild
Cpt_Farrel
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 jan 2012, 01:08

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av Cpt_Farrel »

Slänger in en aspekt till, jag har Olympus kamera och deras 14-42 objektiv funkar bra till modellbilder, men jag upptäckte den svåra vägen att det inte går att få service till Olympus kameror i Sverige utan de skickas till Holland så det tar tid, kostar pengar och man får ingen direktkontakt med reparatören. Så ett tips är att kolla vilka möjligheter som finns till ev. reparationer innan man väljer märke.

Canons servicecenter i Mölndal är duktiga till bra priser och har bra kommunikation så den dagen jag får byta märke blir det utan tvekan Canon.

/ Anders
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av denstore »

En liten reflektion om det här med närgränser. Tänk på att det inte är helt säkert att man vill korta ner den så mycket som möjligt. Är den för kort, så skymmer kanske man själv eller kameran belysningen. För att få bra bilder är belysning lite A och O, och då vill man inte skugga för mycket.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av Erik_G »

Magnus Berggren skrev:En liten reflektion om det här med närgränser. Tänk på att det inte är helt säkert att man vill korta ner den så mycket som möjligt. Är den för kort, så skymmer kanske man själv eller kameran belysningen. För att få bra bilder är belysning lite A och O, och då vill man inte skugga för mycket.
En helt korrekt observation. Dock så kan man behöva korta sin närgräns ändå.
Säg att du har ett 70mm objektiv, och vill komma bort en bit för att släppa in ljus mellan objektet och kameran och därför flyttar kameran bakåt 30cm, då får du kanske inte det utsnittet du vill ha längre, inte den "förstoringen" som önskas. Då kan man istället plocka dit ett tele. Bara det att telet kanske har en närgräns 1,5 meter. Så när du flyttar bak kameran 1,5 meter så får du fortfarande inte den förstoring du vill ha. Då sätter du dit en makrolins, och helt plötsligt kan du gå så nära du behöver.

Nackdelen med macrolinserna är ju att de förstorar de fel som finns i optiken. Bilderna blir kvalitetsmässigt sämre än om man hade haft optik från början avsedd för ändamålet. Men kvaliten beror ju på linserna, finns ju olika fabrikat och prisklasser, och vilket objektiv man skruvar dit det på, och till sist, beror det ju på vilka krav man har.

/E
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av denstore »

Man kan ju t.ex. använda mellanringar om man vill experimentera med närgränser. Dock så tappar man lite i ljus.

Jag studerade just utbudet runt makrolinser och mellanringar för några månader sedan. Skulle jag köpa Canons linser, och sätta t.ex. ett fast 50mm, så hamnade man ganska snabbt på samma prisnivå som ett dedikerat makro, och då misstänker jag att det inte är bättre resultat i hemmabygget än det köpta.
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av denstore »

Har suttit och slösat byggtid på att försöka komma fram till lite olika tankar om vidvinkel för modellfoto. Det känns som att det kan fungera, men att det också kan bli en hel del saker att tänka på. Dels så verkar det som att de lite billigare märkena, typ Tamron ofta är suddiga, och måste bländas ner för att ge skärpa. Just inom modellfotot, så är väl skärpan kanske en av de viktigaste aspekterna. Och då i kombination med de ofta rätt besvärliga ljusförhållandena som råder på utställningarna, så känns det som lite mycket att bita i. Särskilt som att just vidvinkelszoomarna verkar börja vid bländarsteg 3,5.
Bästa alternativet för oss med cropped-kameror verkar vara Tokinas 11-16/2.8.

Får man föreslå att man antingen klistrar denna tråden, eller skapar en klistrad kamera-tråd? Utöver airbrushar och kompressorer är väl kameravalet en av de återkommande frågorna gällande större investeringar för modellbyggare.
Redan i denna tråden finns ju en massa bra inlägg av dokumenterat duktiga modellfotografer.
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av Urban Gardini »

Perfekt tråd för klistring!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar