Ny kamera - vad rekommenderas?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av Björn G »

Kärt gammalt ämne, men det var ett tag sedan jag såg en tråd om kameraval. Utvecklingen går snabbt, och eftersom min gamla kära Olympus (med överlägsen makro) nu plåtar de sälla jaktmarkerna (och eftersom jag - hör och häpna - faktiskt planerar att bygga en modell eller två det närmsta året) är jag intresserad av tips.

Det skall givetvis vara en kamera som funkar för allt från semesterbilder med familjen till fotografering av minimala etsdetaljer inne i cockpit på modellflygplan. Jag gillar kompakt, men kan i nödfall tänka mig en systemkamera. Kameran bör ligga på max 8000 kronor (gärna någon tusenlapp billigare). Rejäl makrofunktion är viktigt, eftersom jag gärna bygger smått. Ringblixt har jag bara hört talas om, men det verkar ju ytterst praktiskt vid fotografi av småttigheter. Men sådant kanske bara finns för systemkameror?

Det finns ju många fotointresserade på detta forum, så jag hoppas jag kan få några tips!

/Björn G
Proosen
Inlägg: 434
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av Proosen »

Jag har min andra Canon i powershot-serien, den förra var en G9 och nu har jag en G12 sedan den förra bara somnade in helt stilla.
Den har alla funktioner som en systemkamera har minus utbytbar optik.

Den fyller också dit behov av makrofuktion då närgränsen är en ynka centimeter. Oftast så att man slår i objektivkanten innan man kommit för nära pga. att man gärna lutar kameran för att släppa in ljus på objektet. Prislappen är helt ok tycker jag, från 4000 kr och uppåt beroende på var du kan tänka dig att handla. Själv gillar jag att handla lite dyrare saker i butik så man kan gå tillbaka om något falerar och snacka med folk öga mot öga.

Kolla på http://www.cyberphoto.se/vad det är jag pratar om, där finns lite testfakta om kameran och även dess konkurenter. De tar 4790:- för den, lika som Fotokungen i Stockholm.


Niclas
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av denstore »

Systemkamera kan vara både relativt billigt, och faktiskt enklare än vad jag trodde.
Instegsmodellerna från både Nikon och Canon kostar knappt 3000kr, och optik finns i mängder begagnat. Blixtar är lite samma sak. Begagnat finns lite överallt. Vill man experimentera med mellanringar och ringblixt för makrofoto, så finns det billiga alternativ på tradera.
Dessutom så är instegsmodellerna rätt små, lätta och smidiga. Med ett kort fast objektiv tar de inte mycket mer plats än kompaktkamerorna. Men den riktiga fördelen är väl flexibiliteten.
Nackdelen är väl att om man väl nördar loss, så är det inga problem att lägga ner enorma pengar på kort tid....:)
Jesper
Inlägg: 38
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:03
Namn: Jesper Bardhamre
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av Jesper »

Jag tycker också du ska köpa en lite enklare systemkamera. Då kan du byta objektiv samt ställa in allt manuellt, vilket är bra om man ska ta fina modellbilder.

En annan grej som är jäkligt soft att ha är några bra lampor och ett bra stativ. Om du har 8000 kr att spendera så borde du kunna köpa dessa saker inkl en sjyst kamera. Jag har själv en liten "fotostudio" som är permantent uppriggad, vilken gör det väldigt smidigt att ta fina kort. Jag köpte lampsetet på Scandinavian Photo: http://www.scandinavianphoto.se/produkt ... belight-80
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av Erik_G »

Nackdelen med systemkameran är dess, relativt kompakternas, korta skärpedjup. Det är inget problem vid vanlig fotografering, men när man plåtar modeller så kan det bli ett problem.
Vill man ha stort skärpedjup med systemkameran är man i högre grad beroende av bra ljus och tillgång till ett bra stativ, då man måste blända ner en hel del för att få ok djup. Under vissa förhållanden är det rent av omöjligt att få önskat skärpedjup, eftersom man helt enkelt inte kan blända ner tillräckligt (och bländar man ner ens i närheten av max, får man oskärpa på grund av diffraktion - aldrig får man vara glad, typ).

Men som andra har varit inne på tidigare, systemkamerorna är mycket trevligare att jobba med, och de är minst sagt flexibla, bara man kastar tillräckligt mycket pengar på sin utrustning. Jag skulle inte byta bort min i alla fall.

/E
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av denstore »

Erik_G skrev:Nackdelen med systemkameran är dess, relativt kompakternas, korta skärpedjup. Det är inget problem vid vanlig fotografering, men när man plåtar modeller så kan det bli ett problem.
Vill man ha stort skärpedjup med systemkameran är man i högre grad beroende av bra ljus och tillgång till ett bra stativ, då man måste blända ner en hel del för att få ok djup. Under vissa förhållanden är det rent av omöjligt att få önskat skärpedjup, eftersom man helt enkelt inte kan blända ner tillräckligt (och bländar man ner ens i närheten av max, får man oskärpa på grund av diffraktion - aldrig får man vara glad, typ).

Men som andra har varit inne på tidigare, systemkamerorna är mycket trevligare att jobba med, och de är minst sagt flexibla, bara man kastar tillräckligt mycket pengar på sin utrustning. Jag skulle inte byta bort min i alla fall.

/E
Fast det funkar ju ganska bra med att blända ner på saker som inte är för långa eller breda.
Och vissa objektiv erbjuder väl lite större skärpedjup. Annars är ju stackningsprogram typ Helicon Focus en lösning. Lite omständligt och tidskrävande, men det blir bra, även på långa objekt, typ fartyg.
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Jag är verkligen ingen expert på kamerafronten, men när det gäller kameraval så bör man också titta till objektivets kvalitet. En bra kamera tar bara bra bilder om objektivet är bra.

Själv har jag en Sony med fast objektiv men med full inställningsmöjlighet - helautomat såväl som helmanuell - och ett Zeiss-objektiv. Mycket god skärpa! Tyvärr så finns just den inte att köpa längre, men det finns liknande halvsystemkameror. Powershoten som det tipsades om låter som en sådan... Till systemkamerorna kan du förstås köpa hur bra objektiv som helst, fast de kostar ju därefter också.

Jag tror att du ska försöka hitta en kamera som du känner att du kommer att använda (inte bara i modellsammanhang).

/Fredrik
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av Erik_G »

Är man van vid kompaktkameror kan det bli ett problem, särskilt om man jobbar med små skalor och objektiv med korta närgränser. Men för mig, personligen, är det inget problem, då jag istället försöker använda mig av skärpan för att lägga fokus på detaljer. Ska man dessutom publicera på nätet så går det ju alldeles utmärkt att ta på lite längre avstånd, för att få mer skärpedjup, och sedan beskära bilden rätt hårt.

Bländar man ner så måste man ju ha mer ljus/längre slutartid. Är man van vid att kompaktkameran klarade att plåta med godtagbart skärpedjup vid befintligt ljus kan man nog bli besviken. Å andra sidan kan man gå upp på 800-1600 ISO med en modern systemkamera och få bilder med samma brusmängd eller mindre, än en äldre kompaktkamera vid 400 ISO, så det kan ju jämna ut sig lite.

Köper man dessutom till en ordentlig blixt med någon form av softbox på, så har man minskat problemen ytterligare, och nu börjar systemkameran verkligen komma till sin rätt.

...som sagt, byter inte bort min D300s, annat än mot kanske en D800? :-)

Har faktiskt aldrigt lekt med Helicon Focus. Kanske skulle testa. Just fartyg är ju knepiga, särskilt på tävlingar, då ljuset är begränsat. Jag orkar ju inte släpa på stativ när jag plåtar tävlingar...

/E
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av Emil_Juhl »

Jag går själv och funderar på att skaffa en ny kamera.
Har kikat lite på Canon Powershot SX40 HS. Den varkar ha mycket god zoom och liten närgräns.
Någon som har erfarenhet?
Mvh
Emil Juhl
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av denstore »

Erik_G skrev: ...som sagt, byter inte bort min D300s, annat än mot kanske en D800? :-)

Har faktiskt aldrigt lekt med Helicon Focus. Kanske skulle testa. Just fartyg är ju knepiga, särskilt på tävlingar, då ljuset är begränsat. Jag orkar ju inte släpa på stativ när jag plåtar tävlingar...

/E
D800:an är liiite över budget.;)
Vad plåtar du med för objektiv på modellutställningarna?
Skriv svar