Ny kamera - vad rekommenderas?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av magnusf »

Bara för att komma in och trampa i getingboet: jag tror att man ska klassa sig själv som "ganska fotointresserad" för att ha nytta och glädje av en systemkamera. Har man specifika idéer om vilka bilder man vill ta (makro, landskap, porträtt, flyg, flyg eller flyg kanske) så ska man absolut satsa på en systemare. Spelar ingen större roll vilket märke eftersom i stort sett alla är bra kameror (fast Canon är naturligtvis bäst vilket jag inte skriver för att Erik G ska bli upprörd, absolut inte...).

För den som vill ta familjebilder, semesterbilder och fota modellbygge så tror jag man blir lika lycklig med en lite mer avancerad kompaktkamera. Två exempel är Canon S90 (jag har själv en sådan, vill man köpa en sådan idag så heter den S95) och G12 där man har alla manuella möjligheter för att fota modellbygge kombinerat med små sensorer som ger stora skärpedjup. Dessutom tar de RAW-format om man vill det vilket jag tycker är en stor fördel. Om man sen satsar lite på kringutrustningen (ett stativ, ett fototält och bra belysning) så är man hemma för en summa som ligger långt under Björns budget på 8000.

Jag älskar min systemkamera (min bästa leksak, utmanas möjligen av färgsprutan...) men den har ett antal nackdelar också där den största nog är att den är stor och tung att ta med sig. Som semesterkamera så är det oftast S90 som följer med i fickan, systemaren följer med när det ska fotas något mer specifikt.

Fundera över vad du vill fota utöver modellerna och bestäm efter det tycker jag! Å andra sidan så kan ju systemkameran (som flera redan skrivit) vara början på en ny och spännande pengaslukande hobby :-) !

Hälsningar

Magnus
denstore
Inlägg: 939
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av denstore »

magnusf skrev:Bara för att komma in och trampa i getingboet: jag tror att man ska klassa sig själv som "ganska fotointresserad" för att ha nytta och glädje av en systemkamera. Har man specifika idéer om vilka bilder man vill ta (makro, landskap, porträtt, flyg, flyg eller flyg kanske) så ska man absolut satsa på en systemare. Spelar ingen större roll vilket märke eftersom i stort sett alla är bra kameror (fast Canon är naturligtvis bäst vilket jag inte skriver för att Erik G ska bli upprörd, absolut inte...).

För den som vill ta familjebilder, semesterbilder och fota modellbygge så tror jag man blir lika lycklig med en lite mer avancerad kompaktkamera. Två exempel är Canon S90 (jag har själv en sådan, vill man köpa en sådan idag så heter den S95) och G12 där man har alla manuella möjligheter för att fota modellbygge kombinerat med små sensorer som ger stora skärpedjup. Dessutom tar de RAW-format om man vill det vilket jag tycker är en stor fördel. Om man sen satsar lite på kringutrustningen (ett stativ, ett fototält och bra belysning) så är man hemma för en summa som ligger långt under Björns budget på 8000.

Jag älskar min systemkamera (min bästa leksak, utmanas möjligen av färgsprutan...) men den har ett antal nackdelar också där den största nog är att den är stor och tung att ta med sig. Som semesterkamera så är det oftast S90 som följer med i fickan, systemaren följer med när det ska fotas något mer specifikt.

Fundera över vad du vill fota utöver modellerna och bestäm efter det tycker jag! Å andra sidan så kan ju systemkameran (som flera redan skrivit) vara början på en ny och spännande pengaslukande hobby :-) !

Hälsningar

Magnus
Jag håller med i stort, men vill lägga till att t.ex. min 1100D är ordentligt mycket mindre än min 7D. Nästan för liten ibland.
Med ett litet fast objektiv kan jag stoppa den i rockfickan. Kan man bara glömma med 7D:n.:)
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av Erik_G »

Jag har ett gammalt och slitet Sigma 17-70, som har den egenskapen att det har en relativt kort närgräns på 23cm. När man zoomar till 70mm brännvidd så ligger fokus bara några millimeter från frontglaset. Jag har testat andra objektiv också, som 50mm f/1,8. Ljusstarkt och bra när man fotar figurer, eftersom man kan få bakgrunden helt att försvinna. Man riskerar dock att få så kort skärpedjup att nästippen på en 54mm figur blir skarp, och öronen helt suddiga - så ljusstyrkan har man inte alltid så stor nytta av.
Har även använt mitt favoritobjektiv, Nikon 70-200 f/2,8 ibland, men man får stå en bit ifrån, och det blir bökigt.

Man tycker att efter 12-13 år av flitigt tävlingsbesökande och tillika fotograferande, varav de senaste 7 åren med systemkamera, att man borde ha lärt sig hur man ska göra, men jag brukar alltid laborera fram och tillbaka. Det slutar nästan alltid med att jag tar av blixten, sätter på 17-70an och vrider upp ISO till 800. Då räcker ljuset för det mesta till för ett acceptabelt skärpedjup. Plus att kameran blir mer behändig och lätthanterlig.
Bilderna från tävlingarna är ju ändå inga studiobilder, och kommer inte betraktas som sådana. De är mer nyhetsmaterial. Dock har jag lärt mig att det är bättre att sätta upp kameran ordentligt först, beträffande vitbalans och exponering, så slipper man bearbeta bilderna så mycket sedan. För när man har 600 bilder efter en helg, som alla vill se så snabbt som möjligt, är det inte kul att behöva lägga en minut i snitt på varje bild för att justera vitbalansen och liknande.

Magnus F, Canon ÄR ju bäst. Alla vill ha Canon, bara det att vissa inte fattat det än..

(Säger bara så för att inte Magnus ska vara ledsen och gå omkring och ångra sitt kameraval mer.. det kunde ju ha varit värre, det kunde ha varit en pentax..)
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av TuveB »

HÖRDUDU!!!!!! (försöker låta förnärmad)

Vad är det för fel på Pentax herr Gustavsson????????

Har använt Pentax sedan 87 och har nu en K7.
denstore
Inlägg: 939
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av denstore »

TuveB skrev:HÖRDUDU!!!!!! (försöker låta förnärmad)

Vad är det för fel på Pentax herr Gustavsson????????

Har använt Pentax sedan 87 och har nu en K7.
Pentax? De gör båtmotorer också, eller? :P
Björn B
Inlägg: 3438
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av Björn B »

Lite amatörmässiga funderingar från mig.
Man ska nog först tänka efter vad man ska använda kameran till.
Innan digitalkameran hade jag ett par systemkameror. Det var roligt ett par år men oftast låg dom ju hemma när man önskade ta en bild så dom kompletterades med en liten kompaktkamera som alltid fanns med. Inte lika bra bilder, men bilder som annars jag inte haft.
När det sedan blev en digitalkamera blev det en stor kompaktkamera med zoom. Modellbildernas kvalitet blev bättre och med bylsiga byxor gick den ner i fickan så den var en bra semesterkamera. Men med tiden blev det som förut. För klumpigt att ha med sig hela tiden så en liten kompakt skulle inhandlas. Då föll kameran i backen och planerna fick ändras. En ersättare behövdes och jag började fundera på en systemkamera. Men till slut kom jag fram till samma sak som tidigare. En systemkamera kommer oftast ligga hemma, den är för stor för min smak. En ny stor kompaktzoom blev det och den är jag nöjd med fortfarande. Modellbilderna är väl OK tycker jag och den är bra på semestern men den har kompletterats med en liten kamera som alltid finns med.
Nu finns det ju små systemkameror och jag funderade på att köpa en sådan men när jag står och tittar på den så känner jag att samma sak gäller för mig fortfarande. Med ett extra objektiv så blir det för stort att släpa på så grejorna kommer att ligga hemma.
Nu finns det ju telefoner med bra kameror som kan fungera som vardagskamera så att det funkar med att en stor kamera stannar hemma och bara följer med på semestrar och andra utvalda tillfällen så kanske jag ändrar uppfattning i framtiden.

Men köper man en kompaktkamera och ska ha den även till modellfoton så bör man se till att den har bra skärpedjup och möjligheter till en del manuella inställningar. Själv använder jag nästan aldrig makro då jag tycker att man får en punkt med skärpa men det mesta är suddigt.

Svammel, svammel. Jag vet. Jag är trött
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av Björn G »

Tack för alla tips, tankar och rekommendationer! Det lutar mot en avancerad kompaktkamera med lite tillbehör. Lovar återkomma med bilder, när jag bestämt mig!
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av Stellan »

Använder mig uteslutande av en Samsung WB550 med Schneider-optik. Mycket nöjd med färgåtergivning, zoomomfång och närgräns. Härlig vidvinkel. Stor display, manuella funktioner som exponeringskompensation. Mina bloggbilder tas med denna kamera och två små IKEA-lampor. Lagom stor, en för liten kamera försvinner i handen och knapparna blir för små och svåra att använda. Ser på Scandinavian photo att de har uppföljaren WB750 för 2190 kr. http://www.scandinavianphoto.se/produkt ... mera-wb750
Stellan Schroeder Englund
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Ny kamera - vad rekommenderas?

Inlägg av Robert A »

Jag ska köpa en nikon själv. inte för att jag tror de är bättre än canon etc utan att de flesta jag känner har nikon, blir enkelt då och låna linser och tillbehör då canon och andra tillverkares delar inte passar.
Bra att tänka på då vissa tillbehör använder man väldigt sällan, alltid bra att låna dessa :)
Jacodem
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 feb 2012, 22:06

Nikon D5100 är suve

Inlägg av Jacodem »

Köpte en Nikon D5100 systemkamera i somras och den rockar verkligen! Den har en grymt ljuskänslig sensor vilket gör att du kan fota schyssta bilder med ordentligt skärpedjup även i bra inomhusbelysning. Normalzoomen med bildstabilisering (det är viktigt att kolla så du får rätt objektiv då vissa säljs med objektiv utan stabilisering) hjälper också till att ge skarpa fina bilder. Ca 6 500 får du betala för det paketet. Vill du sedan komma riktigt nära får du nog investera i ett makroobjektiv....
Skriv svar