Metoxipropanol i vardagen och Lifecolor

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Cpt_Farrel
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 jan 2012, 01:08

Metoxipropanol i vardagen och Lifecolor

Inlägg av Cpt_Farrel »

Ska snart testa Life Color för första gången och har försökt läsa på lite om förtunning för deras färger. Verkar som att förutom vatten så är Lifecolors egen thinner det som rekommenderas som bäst. Upptäckte även att i Italien använder många ett fönsterputs som heter Vetril och som enligt många funkar lika bra och t.om. kanske är samma sak men till ett helt annat pris än Lifecolors egen thinner. Då blev man ju sugen att testa det så klart, ekonomisk som man vill vara. Vetril har jag aldrig sett i sverige men den viktiga ingrediensen ska tydligen vara något som kallas Metoxipropanol. Någon som vet om det finns i någon svensk fönsterputs, spolarvätska eller liknande? (Eldorados fönsterputs verkar vara i närheten men jag är lite tveksam)

Det får tydligen inte vara ammoniakbaserat fönsterputs till Lifecolor i alla fall.

Om någon har något annat tips på bra fulthinner till Lifecolor så går det alldeles utmärkt ocskå. Vill dock inte använda vatten för det brukar bli för rinningt med den rikliga förtunning jag vill ha till Luftwaffecamo.

/Anders
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Metoxipropanol i vardagen och Lifecolor

Inlägg av MiniStuff »

Kan säga att vatten funkar fint MEN även DAX70, handsprit. :)

Och då den rinnande varianten inte gelvarianten.
Per K
Inlägg: 174
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:58

Re: Metoxipropanol i vardagen och Lifecolor

Inlägg av Per K »

Alltså ärligt, en flaska Lifecolor thinner kostar 69kr och är 250ml. Om du späder 50/50 så kommer den alltså att räcka till nästan 11 burkar färg (alltså 0,5 liter utspädd färg). Målar ni så in i helsike mycket att 69kr ses som dyrt? Ni får ju självklart leta billigare alternativ om ni vill, men... Finns det inte bättre ställen att leta besparingar på då? :)
Cpt_Farrel
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 jan 2012, 01:08

Re: Metoxipropanol i vardagen och Lifecolor

Inlägg av Cpt_Farrel »

Tackar! Hmm sitta och måla till lukten av magsjuka känns så där... Fönsterputs någon?

Sån är i alla fall min association till handspritlukt! :)

Per, nej jag går nog inte under men ditt resonemang kräver ju att man inte spiller och det är nog där det brister haha! Fick för mig att Lifecolorthinner var dyrare, men är det inte värre så letar jag nog inte ihjäl mig efter något annat.
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Metoxipropanol i vardagen och Lifecolor

Inlägg av Anders_Isaksson »

Tunnar med Ajax eller Se fönsterputs och tror att båda nog innehåller en gnutta ammoniak.
Funkar bra men har ännu inte testat finlir (läs: mottling) fullt ut med LC.
Kör av någon anledning med Tamiya på senaste bygget, trots att jag hade föresatt mig att gå över till att köra enbart LC i fortsättningen. :roll:
JonasC
Inlägg: 17
Blev medlem: 31 aug 2013, 16:04
Namn: Jonas

Re: Metoxipropanol i vardagen och Lifecolor

Inlägg av JonasC »

Hej det är samma som glykoleter som är i tamiys färger. Så det lär gå bra med Tamiyas thinner. Sitter och funderar på om jag kan använda en dunk AC röd, färglös Etanol,Isopropanol, och Metyletykelon. den sista är det bara 1-5% av så det bör ju inte framkalla nån större explosion :)
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Metoxipropanol i vardagen och Lifecolor

Inlägg av Robin Nilsson »

Du menar kanske Metyl-etyl-keton ? Den är nog tillsatt lika mycket för sina kemiska egenskaper som för att den ska verka "avskräckande" på "törstiga" personer ;-)

http://www.swedhandling.com/pdf/Metyletylketon.pdf

BTW: Glykoleter/glykoletrar är ett samlingsbegrepp:
http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/glykol.htm
ena änden löser sig i vatten och den andra gillar organiska lösningsmedel -> bra för att "lösa" färger
i vatten när färgen egentligen inte alls är vattenbaserad (ähum Tamiya hrrrmmfff)

/ Messerschmittern ;-)
JonasC
Inlägg: 17
Blev medlem: 31 aug 2013, 16:04
Namn: Jonas

Re: Metoxipropanol i vardagen och Lifecolor

Inlägg av JonasC »

Japp även kallat Butanon. Jag läste ochså ett gäng säkerhetsdatablad, kom fram till att om man vill göra fint i mansrottan sprayar man tillräckligt mycket utspätt i ett dåligt ventilerat rum, och sen drar ut kontakten till kompressorn, det blir en gnista och BOOM, ommålat i Mr bean stil :)
Skriv svar