Den bästa katalogen?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Den bästa katalogen?

Inlägg av Andre B. »

Bläddrade igenomlite gmla Airfix kataloger. Började fundera lite på vilka kataloger jag uppskattat mest avseende årtal och fabrikat. Kom fram till att Airfix ligger rätt bra till med sina årångar runt 77 fram till 80. Bra bilder, text/historia och man har en ettig struktur. Långt från de senare årens kataloger där man blandat ihop skalor mm helt utan sammanhang...

Heller ligger bra till med, liksom Revell...

Har ni någon favorit?

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Den bästa katalogen?

Inlägg av Björn B »

Jag gillade Tamiyas 70-80tals kataloger med massor av dioramor på bild
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Den bästa katalogen?

Inlägg av Andre B. »

Bildmässigt var Tamiyakatalogerna rena underverk. Och med målningsinstruktioner desutom. Men det var väldigt klent med undertexter. Liksom Hasegava.

Jag tyckte om att Airfix berättade något. Lite som James May sa något om i stil med "not just for fun but also educating" i programmet där de byggde en Airfix Spitfire 1/1...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Den bästa katalogen?

Inlägg av denstore »

Jag gillade Matchbox bäst när jag var grabb. Sen blev det nog Tamiya. Men Airfix och Monograms kataloger bläddrades flitigt i också.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Den bästa katalogen?

Inlägg av Björn B »

Tamiya hade bildtexter men dom låg på egna sidor i katalogen.
jag hade sparat många Airfix, Revell osv kataloger från 70-80 talen men gjorde mig av med dom i våras.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Den bästa katalogen?

Inlägg av Andre B. »

Jo, minns de "svartvita sidorna" med undertexterna i Tamiya katalogen. Tyckte att Airfix var frikostigare med det. Som exempel när man beskrev den stora Harriern och Stukan eller slaget vid Waterloo...

Har några kvar i en låda. Kul att bläddra i ibland... *ler*
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Den bästa katalogen?

Inlägg av Stefan S »

Airfix 60-tals kataloger med alla byggda modeller tycker jag fortfarande är underbara. Kommer ihåg att jag fick en speciell känsla när jag såg alla modeller av flygplan mm som jag inte sett tidigare.

Sen har ju gamla Lindberg kataloger också sin charm, likaså med gamla Revellkataloger med dom vackra kartongbilderna.


Stefan
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Den bästa katalogen?

Inlägg av Sten Ekedahl »

Kataloger har aldrig intresserat mig, jag föredrar modellerna.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Den bästa katalogen?

Inlägg av Plasticbattle »

Sten Ekedahl skrev:Kataloger har aldrig intresserat mig, jag föredrar modellerna.
I wonder how relevant catalogues are and especially why one would pay for them?
Almost all other hobbies have them as give-aways or free with a purchase, but in the modelling world they have a value to be bought, sold and collected. Cant understand it myself, when they are just glossy pictures of built-up models or box tops .... all of which are available online. I can understand in the 60s, 70s and 80s, and to a lesser extent the 90s that they could be interesting, but since then and the advent of internet, I dont see the point of them, never mind paying for them. :geek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Den bästa katalogen?

Inlägg av Andre B. »

Plasticbattle skrev:
Sten Ekedahl skrev:Kataloger har aldrig intresserat mig, jag föredrar modellerna.
I wonder how relevant catalogues are and especially why one would pay for them?
Almost all other hobbies have them as give-aways or free with a purchase, but in the modelling world they have a value to be bought, sold and collected. Cant understand it myself, when they are just glossy pictures of built-up models or box tops .... all of which are available online. I can understand in the 60s, 70s and 80s, and to a lesser extent the 90s that they could be interesting, but since then and the advent of internet, I dont see the point of them, never mind paying for them. :geek:
Det är en del av hobbyn för många av oss precis som internetsajter som den här.
Vad vore exempalvis MJ-hobbyn utan sina kataloger?
Alla är inte roade av att sitta framför en bildskärm alltid eller har den möjligheten.
Tycker det kan vara rätt skönt att ligga i soffan själv, bläddra och titta i katalogerna...

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar