Den bästa katalogen?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Den bästa katalogen?

Inlägg av Johan i Hok »

Jag har inget speciellt minne av modellkatalogerna, förutom att jag gillade illustrationerna i Airfix-katalogen i mitten/ slutet av 70-talet. Däremot kunde jag bläddra i Matchbox leksaksbilskatalog i timmar. Gjorde långa listor på "bra att ha-bilar".
Särskillt "Models of Yesteryear"-serien kunde inspirera till drömmar om diorama uppställningar med gangstrar, veteranbilsrallyn och gamla lastbilar. Kanske var det där som det började det här med modellintresset?

Johan i Hok
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Den bästa katalogen?

Inlägg av Mats Averkvist »

Frogs från 1974 var en klar favorit minns jag.
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Den bästa katalogen?

Inlägg av Sten Ekedahl »

Plasticbattle skrev:
Sten Ekedahl skrev:Kataloger har aldrig intresserat mig, jag föredrar modellerna.
I wonder how relevant catalogues are and especially why one would pay for them?
Almost all other hobbies have them as give-aways or free with a purchase, but in the modelling world they have a value to be bought, sold and collected. Cant understand it myself, when they are just glossy pictures of built-up models or box tops .... all of which are available online. I can understand in the 60s, 70s and 80s, and to a lesser extent the 90s that they could be interesting, but since then and the advent of internet, I dont see the point of them, never mind paying for them. :geek:
Couldn't agree more!
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Skriv svar