Eduard modeller

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
spett
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 okt 2013, 12:41
Namn: Patrik Spett
Ort: Ängelholm

Eduard modeller

Inlägg av spett »

Jag håller på med en 1/48 Fw 190D-9 från Eduard och den är minst sagt bökig att få ihop. Flyplanskroppens två halvor har inga pinnar och hål för att passa den rätt, är lite skev och det är allmänt jobbigt att få in sektionen där kulsprutorna finns. Har jag ett måndaxexemplar eller är alla modeller från Eduard likadana?
revonn88
Inlägg: 306
Blev medlem: 13 maj 2013, 17:13
Namn: per hammargård

Re: Eduard modeller

Inlägg av revonn88 »

håller på med en eduard i16 i 1/48 och den har pinnar men dom är minimalt små, knappt synliga
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Eduard modeller

Inlägg av Mahatma G »

Förmodligen inte respektive nej.
Eduards 190-serie är smått ökänd för att vara ganska besvärlig att bygga eftersom de planerade att kunna ge ut alla versioner med så många gemensamma delar som möjligt.

Det finns en del tips i recensioner på http://www.hyperscale.com.
/G
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Eduard modeller

Inlägg av Daniel_A »

Jag byggde en FW-109A från Eduard och vill minnas att det var en hel del problem med de öppna vapenluckorna vid vingroten och bakom motorn. Problem om man vill ha dom stängda vill säga. Skeva kroppshalvor hade jag inte på den, men hela partiet kring motorn var sisådär i passform.

Jag har byggt en handfull andra Eduardkärror i 1:48 och inte haft några större problem.

/Daniel
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Eduard modeller

Inlägg av Snussugen »

Mina Eduard 1/48 Sachsenberg-Doror som Boris var hygglig nog att skänka mig hade även de usel passform. Men tar man sig tid att slipa, skära & justera så passar det allra mesta. Största problemet för mig var nog landningsställen. Vet inte vad Eduard tänkte när de designade de där "hålen".

Bild

Bild
Live & let dry.
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

Re: Eduard modeller

Inlägg av BGB »

Vadå usel passform det tycker jag inte, sen att dom kan vara lite svårare att bygga än tex Tamiya eller Hasegawa det kan jag hålla med om.
Har aldrig fått några skeva delar. pinnar verkar vara en smaksak en del väljer att ta bort dom under bygget så det är väl inge större problem.
Är man inte noga när man passar in Cockpit och väggen framför kan man få problem
Boris
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Eduard modeller

Inlägg av Sten Ekedahl »

Att bygga en Tamigawa är ett monteringsarbete, att bygga en "short run kit" är modellbygge. 8-)
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Eduard modeller

Inlägg av Björn Fransson »

Lite generellt om Eduard (inte kopplat till just denna som jag inte byggt):

Eduard plockar ju sina modeller från olika håll, vissa är modifierade rebox av andras modeller med extra godis. Exempelvis Airfix Spitfire 22/24 och KP:s Su-22. Andra modeller är egen tillverkning och min upplevelse där är att de har utvecklats väldigt snabbt.

Jag håller på med deras L-39 Albatros i 1/72 som är lite både och, medan deras MiG-21 i 1/48 som är förhållandevis ny är en ren njutning att bygga, fullt i klass med japanerna i passform, överlägsen det mesta i detaljering och dessutom så väl konstruerad och genomtänkt att designern måste vara modellbyggare själv. Något man emellanåt betvivlar när man ser andra tillverkares konstruktioner.
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

Re: Eduard modeller

Inlägg av BGB »

HAHA Sten!
Helt rätt.
Boris
Skriv svar