Vad är fel, vad är rätt???

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Vad är fel, vad är rätt???

Inlägg av easy_company »

Måste säga att modellhobbyn ger mig mycket, jag själv tycker det är kul att bygga direkt ur kartongen och sen om modellen inte är 100% korrekt jämnfört med referensen är för mig mindre viktigt. Hur dömer domarna på utställningarna de modeller som är endast byggda från kartongen? Måste den vara historiskt korrekt för att få full poäng??
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Vad är fel, vad är rätt???

Inlägg av kai »

Olika tävlingar har lite olika regler, men i princip är det man tittar på snarare hantverksskickligheten i byggandet, om modellen ser bra och ”realistisk” ut. Historisk korrekthet är nästan hopplöst att bedöma.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Vad är fel, vad är rätt???

Inlägg av easy_company »

Ok, tack för ditt svar. Jag menade även dekaler samt färgschema, men det förstod ni säkert.
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad är fel, vad är rätt???

Inlägg av Stellan »

På 08 Open döms inte "historisk korrekthet" på något sätt. I huvudsak bedöms endast kategorierna helhetsintryck, byggteknik,detaljeringsnoggrannhet och målning/finish. För komplett bedömningsgrund och tankegångar för utformandet av reglerna, se tävlingsreglerna http://www.ipmsstockholm.se/home/modell ... en/regler/.
Stellan Schroeder Englund
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Vad är fel, vad är rätt???

Inlägg av easy_company »

Tackar för ditt svar och den bifogade länken.
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Skriv svar