Min syn på grejor!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Urban Gardini
Inlägg: 1279
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Min syn på grejor!

Inlägg av Urban Gardini »

ARC är verkligen ett skräckexempel i det hänseendet...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Min syn på grejor!

Inlägg av Erik_G »

Tycker likt föregeånde talare att man ska hålla mängden subforum till ett absolut minimum. Vi är inte fler än att det fungerar med den uppdelningen som finns.
Flera framhäver ARC som ett skräckexempel, och det har de väl delvis rätt i, men så många skriver på det forumet att det som var senast uppdaterat och längst upp på sidan på förmiddagen ligger längst ner på sidan två på eftermiddagen. Detta bara i "in progress" för flygplan..
Sådana problem har inte IPMS Stockholm, så då funkar det som det är nu.

Tycker inte heller att det behövs en uppdelning mellan färdigbyggt och "in the works". Håller också med om att det är lite trist att följa ett bygga bara för att behöva växla forum för att se det färdiga resultatet. Tycker man med fördel kan lägga in sina färdiga alster under "in the works" också.

Sen får alla naturligtvis göra som det passar, men mitt tips till er som lägger in nya projekt under "in the works" är att ni fortsätter i en och samma tråd. I det förra forumet var inte detta så bra, så defaultvisning var baserad på när tråden startades, men nu visas posterna efter senast uppdaterad, och då kan man med fördel jobba vidare i samma tråd.
Detta gör att allt finns samlat på ett och samma ställe, vilket är trevligt för den som googlar på en viss byggsats och vill se vad man kan göra med den.

Hur som helst vill jag gratulera IPMS Stockholms webbfolk till ett väl utfört arbete!

/E
Pulpinator
Inlägg: 54
Blev medlem: 07 dec 2011, 11:07
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Min syn på grejor!

Inlägg av Pulpinator »

I "Portfolio" kan man lägga upp färdiga byggen också, på själva grundsajten.
/Hasse Göransson - bokkrämare
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Min syn på grejor!

Inlägg av Erik_G »

Va? Finns det en site kopplat till forumet också? :o :shock:


he he he

/E
Pulpinator
Inlägg: 54
Blev medlem: 07 dec 2011, 11:07
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Min syn på grejor!

Inlägg av Pulpinator »

Precis! Vi får inte glömma grundsajten!
/Hasse Göransson - bokkrämare
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Min syn på grejor!

Inlägg av Anders_Isaksson »

(Började skriva på ett inlägg som aldrig postades tidigare, men here goes...)

Först och främst ett stort TACK till alla som varit med och tagit fram nya sajten och dess forum!
Nu väntar jag bara på att forum utökas med funktionalitet så att även surf via mobilen funkar lite smidigare. :)

Just hur forum och communities ser ut och kan utvecklas är alltid intressant att diskutera, och det finns ju inget som är 100% rätt eller fel.
Janne.S skrev:Det här ser ju toppen ut!

Ett förslag är dock att införa fler kategorier.... VAd vi märkte på Göteborgs forumet så blev det ganska snart rörigt, så vi delade in "In the works" i 4 kategorier: flyg, fordon, civilt och fartyg.
Vidare så skapade vi en egen fototråd för färdiga projekt, inget nödvändigt men det känns bara som byggare att föra över ett projekt från bygga tråden till färdig tråden..bra avslut liksom :D
Sedan har fler och fler kategorier ramlat in under årens lopp men det tillhör väl den naturliga evolutionen av ett php forum :D

/Janne
Intressant reflektion angående antalet underforum och den naturliga evolutionen av ett php-forum, detta måste jag klura lite på. :)
Björn B skrev:Man ska nog vara lite försiktig med antalet avdelningar i forumet.
Här är ett skräckexempel hur det kan gå:
http://s362974870.onlinehome.us/forums/air/index.php
Det är väl närmare 100 avdelningar att välja på.
Att gå försiktigt fram med uppdelning i ett flertal underforum är nog klokt...
Urban Gardini skrev:ARC är verkligen ett skräckexempel i det hänseendet...
...men just ARC tycker jag dock är ett exempel där uppdelningen trots allt funkar hyfsat bra.
Statistiken säger att ARC har totalt ca 18.000 registrerade medlemmar och när jag kollade senast idag var det just då nära 1.500 aktiva besökare. I likhet med vad Erik är inne på, det är ju enkelt att föreställa sig hur det skulle se ut om alla på ARC skulle samsas i några få mer generella forum...
Så javisst, om man som medlem på ARC har som mål att hålla sig uppdaterad om all aktivitet på ARCs alla forum så kan det onekligen kännas lite jobbigt. ;)

Jag tycker att man lika gärna säga att ARCs olika grupper av underforum är som att ha ett antal separata sajter (eller communities) med olika intresseinriktningar, men som råkar ha en gemensam forumplattform och därför ligger på samma sajt.
Själv besöker jag främst 2-3 av ARCs flygrelaterade forum och då tycker jag det totala antalet forum spelar mindre roll. Att det dessutom går att slå ihop hela grupper av underforum så att de inte tar så stor plats på sidan underlättar ju också.

Jag skulle vilja säga (som flera redan sagt) att antalet underavdelningar bör anpassas efter totala antalet besökare och det övergripande syftet med själva sajten.
Erik_G skrev:Va? Finns det en site kopplat till forumet också? :o :shock:


he he he

/E
Ja, det är ju som sagt även frågan om syftet med själva sajten och dess plats i helheten som till viss del påverkar hur forumdelen kan utformas.
I detta fall är det IPMS Stockholm som driver en sajt men dess forum utgörs ju av så många fler än enbart föreningens medlemmar.

Finns mer att fundera på och säga om detta men det var några spridda tankar.
Ursäkta det pratiga inlägget... har inte haft nog med tid för att hinna fatta mig kort. :)
Skriv svar