F-86E i FN-insatsen i Kongo

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

F-86E i FN-insatsen i Kongo

Inlägg av Björn B »

Försöker här också
Har försökt hitta information om Filipiniens insats i Kongo. Jag vet att de flög 5st. F-86E från det italienska flygvapnet. Dessa kom från 4a Aerobrigata och den ena var 19542 enligt uppgift.
Det är väldigt få bilder jag har hittat. Två små hos SFF och så denna bild: http://www.airliners.net/photo/Iran---A ... c3a8cc00f9
Det ser ut som om dom Italienska rundlarna är borttagna liksom ett märke på fenan. Individmärkningen i nosen har ersatts med texten ONU men jag skulle behöva hitta uppgifter om hur märkningen på vingarna såg ut.
Troligast är dom italienska nationalbeteckningarna borttagna men det går inte att se på någon av bilderna om texten ONU har kommit till. Hade tänkt bygga en kompis till mina Tunnor.
Finns det några bilder i boken Fredsflygarna? Den verkar inte finnas på stadsbiblioteket så att jag kan kolla själv.
Senast redigerad av Björn B den 30 nov 2020, 23:25, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: F-86E i FN-insatsen i Kongo

Inlägg av Stellan »

Finns en riktigt fin och tydlig 3/4-bild i färg i Fredsflygarna på #19695 och en med fyra filippinare som skrotats i Leopoldville där den enda som går att identifiera heter #19709. Inte någon av de två bilderna går det att avgöra hur vingarnas märkning ser ut men det är väl högst sannolikt att det står ONU även på dem då italienarna hade "gett upp" dem. En tredje bild något kornig visar två Sabre under stigning men inte heller där går det att avgöra vad som finns på vingarna.
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: F-86E i FN-insatsen i Kongo

Inlägg av Björn B »

Tack för svaret. Jag slängde in en fråga på IPMS Philippines forum. Tyvärr fick jag en länk till en Facebooksida så det hjälpte inte heller. Bildarkivet på FNs hemsida var inte heller till hjälp. Bilder på tunnan fanns det. Bla en som lossas från en lastkärra.
Nåja. Jag får göra klart dom etiopiska och iranska F-86orna och den indiska Canberran så länge. Dom finns det bilder på.
Senast redigerad av Björn B den 30 nov 2020, 23:27, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: F-86E i FN-insatsen i Kongo

Inlägg av Stellan »

Hittade detta http://www.timawa.net/forum/index.php?topic=854.0 inget mer om vingarna men andra bilder som kanske är kul.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar