HELLER-SIG på C4-Open 2013

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Sven Antenn
Namn: Sven Persson

Inlägg av Sven Antenn »

På årets C4-Open kommer historien om det anrika företaget Heller att lyftas fram i rampljuset. Företaget har genom åren skapat så mycket glädje (och tidvis frustration) för byggare av svensk flyghistoria men det är så mycket mer än bara det. Flygplan, fartyg, bilar, pansar, figurer, färger och säkerligen mer som jag inte känner till i allt från fast angivna skalor till skala anpassad till kartongen den skulle packas i. Personligen känns det extra kul att få förmånen att hålla i denna utställningen, min allra första modell (nu borta sedan mååånga år) var ett drakskepp i icke angiven skala. Jag är övertygad om att upptakten till detta kommer bli en nostalgisk tripp som kommer att mynna ut i ren eufori på C4-Open.

Vill du vara med och göra detta möjligt? Allt som är Heller-relaterat är av intresse. Dock med vissa förhållningsregler, se nedan.

Kartonger / dekaler
1. Endast kartonger och dekaler i orginalutförande! Visserligen har många av Hellers modeller även getts ut under andra märken (SMER, Encore, Lodela etc) men det kommer inte finnas plats att visa detta. Däremot kommer så många varianter som möjligt visas av Heller, dock endast ett ex av varje unik utgåva.
2. Endast föranmälda alster kommer att deltaga i utställningen, anmälan görs till mailto:svenpersson@hotmail.com senast onsdag 23/10, detta för att kunna sammanställa vad som visas. Anmälan ska innehålla : artikelnummer, modellnamn, skala, kategori och naturligtvis ditt eget namn (såvida du inte vill vara anonym).
3. För att utställningen ska kunna vara intakt under så lång tid som möjligt under helgen sker incheckning av alster SENAST 11.30 på lördagen och hämtas TIDIGAST 15.00 på söndagen.

Byggda modeller
1. Modellen ska vara av Heller-ursprung men vem den aktuella modellen är gjuten av spelar ingen roll likaså om den konverterats, använt orginaldekaler eller ej.
2. Endast föranmälda alster kommer att deltaga i utställningen, anmälan görs till mailto:svenpersson@hotmail.com senast onsdag 23/10, detta för att kunna sammanställa vad som visas. Anmälan ska innehålla : modellnamn, skala, kategori och naturligtvis ditt eget namn (såvida du inte vill vara anonym).
3. För att utställningen ska kunna vara intakt under så lång tid som möjligt under helgen sker incheckning av alster SENAST 11.30 på lördagen och hämtas TIDIGAST 15.00 på söndagen.

Kataloger, färger etc
Allt av intresse, meddela gärna i förväg vad som finns. Onödigt att släpa med massor av dubbletter.

Mvh Sven "Antenn"
Öken-Erik

Re: HELLER-SIG på C4-Open 2013

Inlägg av Öken-Erik »

Undertecknad har skickat in sin lista.
Gamla kataloger o franska flugplan samt pansar io figurer och lite färger!!!

Öken-Erik

CU@C4
Jens Tornblad
Namn: Jens Tornblad

Inlägg av Jens Tornblad »

Det var nog det här som gjorde att jag blev överbjuden på Tradera i en auktion på en för mej totalt okänd Hellermodell i går kväll. Jag hade aldrig sett LST/LCU i 1:400 förut....
En obyggd modell är också en modell...
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Den har jag haft. Byggde båtarna till grabben att ha till strv i 1/350.

Öken-Erik

CU@C4
hjakse

Inlägg av hjakse »

Mycket lovvärt initiativ!
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Låter kul det där...
Slår mig att jag har en gammal Heller Hurricane som byggdes "out of the box" och penselmålades med Humbrolfärger (de var bra på den tiden). Deesutom har jag lådan (den blå varianten) och ritningen kvar. Jag vet inte om jag själv kan komma loss... ...men om någon åker förbi Varberg så kanske modellen kan få åka med fram och tillbaka?

Vänligast / Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Johan_Röd

Inlägg av Johan_Röd »

Sven!

Jag skickar mitt material till "Heller SIG:en" på mail idag.

Mvh Tor
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Jag kan kanske passa på att nämna att det kommer att finnas en hel del "vintage" Hellermodeller till salu på C4a. Om detta inlägg anses vara felplacerat så ber jag om ursäkt.

Öken-Erik

CU@C4
Johan_Röd

Inlägg av Johan_Röd »

@ Erik: Har du Hellers Curtiss Hawk 75? Den byggde jag som liten kille och det var den absolut sämsta modell jag (då) någonsin byggt.
Skulle vara intressant att se den igen. :-)

Mvh Tor
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Nix, just den har jag inte men jag har bla en ful dj-la Texan! :-)

Öken-Erik

CU@C4
Skriv svar