Nördig detalj om ett gult B på UFO-jakt

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Nördig detalj om ett gult B på UFO-jakt

Inlägg av Pelle F »

Jag håller på att bygga en J22 från F13, och söker desperat efter gula B med vita kanter. Det är inte det lättaste, med storlekar och färger. Jag har dragit igenom alla tänkbara ark, men det närmaste jag kommer är RBD:s J28. Tyvärr har den inte vita kanter (jädra F21 som skulle ha egna regler för hur markeringarna gjordes). Så nu, efter en veckas sökande, försöker jag ta hjälp av er här på forumet.

Det är närmare bestämt denna individ jag håller på att bygga:
http://www.ufo.se/fakta/artiklar/general.shtml
Så även ett gult C kan funka...
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nördig detalj om ett gult B på UFO-jakt

Inlägg av Björn B »

elller en B5B :)
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Nördig detalj om ett gult B på UFO-jakt

Inlägg av Robin Nilsson »

Björn B skrev:elller en B5B :)
eller en kopparfärgad "puck"-formad sak med fläns nertill :shock:
CanDid
Inlägg: 111
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:28
Namn: Fredrik Ström
Ort: Östersund

Re: Nördig detalj om ett gult B på UFO-jakt

Inlägg av CanDid »

Två förslag om du inte hittar gula bokstäver med vit kant.

1) Du skulle kunna köpa ett vitt dekalark och själv rita upp bokstaven antingen på en mall eller i ett ritprogam och skriva ut den. Jag skulle ha scannat in bokstaven, gett den en extra vit mm och sen skurit ut den med ett nytt knivblad. Du behöver bara skära genom dekalen, inte pappret, om jag uttrycker mig så.

2) Maska och måla den vita bakgrunden. Ofta blir märkningar, nationalitetsbeteckningar mm snyggare och mera realistiska om man målar dom.

Den gula bokstaven sätter du sedan bara ovanpå det vita, oavsett om det är dekal eller färg.

Inte svar på frågan dock... 8-)
"Bet Kinder, bet! Morgen kommt der Schwed!"
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Nördig detalj om ett gult B på UFO-jakt

Inlägg av Mats Averkvist »

Det är en del saker som inte stämmer i den där historien.

1. B 5 på F 13 var aldrig bokstavsmärkta.

2. Den första J 22:an kom till F 13 juli-augusti 1944 och andra ut över hösten. De var bar alla vita sifferkoder. De första bokstavskoderna infördes ca maj 1945, men då hade man redan många J 22:or.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Nördig detalj om ett gult B på UFO-jakt

Inlägg av Robin Nilsson »

"Rune Rydebrandt är i dag osäker på om det fanns fler plan i luften. Kanske var det ytterligare två. Han minns heller inte säkert om han själv flög en J22 eller en B5b men är säker på att Tunberg satt i en J22. Vad han däremot är säker på är att händelsen verkligen inträffade och att han var med.
"


"- Jag minns den mycket väl eftersom jag själv var med, säger Rune Rydebrandt som i dag är 81 år.
Händelsen skulle ha ägt rum någonstans över Bråviken i samband med en övningsflygning i slutet av Andra världskriget, på våren 1944 eller 1945. Flygningen gick i en triangel från F13 i Norrköping, ut mot havet och tillbaka mot Bråviken.
"
Skulle kunna hänga ihop om vi sätter pengarna på våren 1945 ...
och antar att de båda flygförarna flög samma sorts plan ...
Skriv svar