PBV 302 fråga

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

PBV 302 fråga

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag bygger på Hobby Fans utsökta PBV 302 och en liten fundering har dykt upp.

Runt vagnen sitter det ett antal "spiraler", vad har dessa för funktion? Jag borde veta detta men det har tydligen fallit bort i senaste uppdateringen av mitt minne.
Dom finns ju med i lådan men är så tunna att jag bävar för att försökta få bort dom från inlopptapparna.

En bild som är Thord Wedmans från Prime Portal

Nicklas

Bild
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: PBV 302 fråga

Inlägg av Anders_Isaksson »

Jag har tyvärr inget svar på din fråga, men får jag fråga dig hur modellen är att bygga? Några fallgropar så långt?
Har försökt kolla runt men det verkar vara lite tunt med byggrapporter på detta kit.
Använder du lådans band eller något annat fabrikat?
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: PBV 302 fråga

Inlägg av MiniStuff »

Jag har ingen som helst aning men vild gissning är ngn slags fästanordning för presenning/cammonät el dyl.... kanske?
Thord Wedman
Inlägg: 120
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:15
Ort: Mullsjö

Re: PBV 302 fråga

Inlägg av Thord Wedman »

Maskeringsspiraler för att fästa granris i.
Tillkom vid senaste REMO (av A-versionen alltså)

/Thord
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: PBV 302 fråga

Inlägg av Nicklas Karlén »

Anders_Isaksson skrev:Jag har tyvärr inget svar på din fråga, men får jag fråga dig hur modellen är att bygga? Några fallgropar så långt?
Har försökt kolla runt men det verkar vara lite tunt med byggrapporter på detta kit.
Använder du lådans band eller något annat fabrikat?

Modellen är relativt lättbyggd med bra passform för att vara en resinmodell. Inga större problem hittills. Det är bara bakskärmarna som bråkat lite. Gjutningarna är väldigt fina och tunna. Så tunna att vissa delar kommer att bli svåra att få bort från inloppstapparna ex. dessa spiraler som jag frågade om. Dessa tillsammans med olika handtag är nog enklast att ersätta med koppartråd.

Trimskärmen med dess fästen saknas så vill man ha denna så får man bygga från skratch. Det verkar som ju senare i tjänstgörningen man ser vagnen ju färre trimskärmar ser man. Man får med två uppsättningar med hjul. En med flytkroppar och släta sidor och en uppsättning som saknar dessa.
Angående banden så kommer jag nog använda dom i lådan. Jag byggde IKV 91 får något år sedan och banden passade bra på den och det är nog ingen större skillnad. Banden som är med i lådan är banden med rektangulär gummiplatta.

Av de resinmodeller jag byggt så får jag nog säga att Hobby Fan tillhör de bästa.

Mitt största aber är om jag ska bygga en vit tidig Bosnien vagn eller en maskeringsmålad.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: PBV 302 fråga

Inlägg av Nicklas Karlén »

Thord Wedman skrev:Maskeringsspiraler för att fästa granris i.
Tillkom vid senaste REMO (av A-versionen alltså)

/Thord

Tackar, där kom förklaringen.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: PBV 302 fråga

Inlägg av Robin Nilsson »

Nicklas Karlén skrev:... ett antal "spiraler", .... men är så tunna att jag bävar för att försökta få bort dom från inlopptapparna. ......

Nicklas
Kanske läge att linda egna spiraler av metalltråd i stället ? Sannolikt enklare/snabbare än att pilla med resindelar ....
/ Robin
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: PBV 302 fråga

Inlägg av Anders_Isaksson »

Tack Nicklas, bra info!
Låter ju lovande om man nu skulle ge sig i kast med en sån.
Glömde säga att jag har en på hyllan så har inspekterat den emellanåt.
Kan bara hålla med om gjutningarna, de är smått fenomenala - om än väldigt ömtåliga på sina ställen.

Eftersom det är 20 år sedan BA01 så funderar jag på en vitmålad.
För en tidig Bosnienvagn behövs väl inte de båda lådorna framtill?
Dessa saknas ju i Hobbyfans kit.
Thord Wedman
Inlägg: 120
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:15
Ort: Mullsjö

Re: PBV 302 fråga

Inlägg av Thord Wedman »

Notera att spiralerna är gjorda av fyrkantsprofil, inte rundstav.
Bild

/Thord
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: PBV 302 fråga

Inlägg av Nicklas Karlén »

Anders_Isaksson skrev:Tack Nicklas, bra info!
Låter ju lovande om man nu skulle ge sig i kast med en sån.
Glömde säga att jag har en på hyllan så har inspekterat den emellanåt.
Kan bara hålla med om gjutningarna, de är smått fenomenala - om än väldigt ömtåliga på sina ställen.

Eftersom det är 20 år sedan BA01 så funderar jag på en vitmålad.
För en tidig Bosnienvagn behövs väl inte de båda lådorna framtill?
Dessa saknas ju i Hobbyfans kit.

Packlådorna "pattarna" användes på BA01 men dom gick ju "relativt" enkelt att lyfta av. Jag tjänstgjorde på BA02 som var en sommarbataljon och vi hade inte lika mycket behov att ha med varma kläder som på BA01 (det var ju mest personlig packning i lådorna) så PBV:erna åkte utan lådorna för det mesta. Dom är ju dessutom ivägen när man ska komma åt styrbromsarna som det var stora bekymmer med under missionen. 10 kompaniet som jag låg på körde väldigt mycket eskort och det nötte ner PBV:ernas styrbromsar rejält med körningar i hög fart och väldigt långa svepande kurvor. Styrbromsar byttes med samma frekvens som vi bytte strumpor, nästan. Jag låg på en SISU pluton och det var ju en del "tugg" om våra olika vagnars för och nackdelar.

PBV killarna ansåg att "man vinner inga krig med plysch och gummi", syftandes på inredningen och gummihjulen på SISU:n, medans SISU gänget menade att man kanske ska komma fram till platsen där kriget pågår, syftandes på den höga frekvensen av havererade styrbromsar på PBV:erna. Båda vagnarna har ju sina för och nackdelar. PBV med eldkraft och skydd men med lägre tillgänglighet i den roll vi använde den till. SISU med hög tillgänglighet, fart och lastförmåga i stridsutrymmet, men lägre eldkraft och sämre skydd men hög skyddsnivå för minor.

Ack ja, det var tider det.

Nicklas

4 plut. 10 komp. BA02
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Skriv svar