Funderingar inför målning

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
mikosmix
Namn: Mikael Ohlsson

Funderingar inför målning

Inlägg av mikosmix »

Ännu en tråd som jag hoppas ska generera lite tips och råd. (Ett litet rim förgyller alltid vardagen :-))

Jag har inte gett mig på pre-shading innan, och heller inte använt mig av någon primer. Jag har läst mig till att dagens modellfärger är så pass "bra" att man i princip skulle kunna använda t ex tamiyas vanliga acrylfärger som grundfärg? Eftersom jag också tänker försöka ge mig på att testa den s k hårspraytekniken för chipping funderar jag på detta tillvägagångssätt:

"Grunda" med Tamiyas silverfärg, försegla med klarlack, på med hårspray, eller förmodligen en för syftet ämnad produkt, pre-shada och sedan själva färgen modellen ska ha.

Vad tror expertisen?
Robin Nilsson

Re: Funderingar inför målning

Inlägg av Robin Nilsson »

Hum ?? Vad vill du uppnå? Jag är definitivt ingen expert på pre- eller post-shade men på något vis verkar ditt förslag lite bakvänt ??
Pre-shade är att lägga på en, oftast, mörk färg på vissa delar av modellen för att göra slutmålningen lite tonad, oftast mörkare för att simulera skugga. Post-shade är att fixa skuggorna efteråt genom att lägga på mörkare skikt på vissa ytor, ibland genom att måla med den omgivande färgen tonad med någon annan kulör.
Det känns som om din metod skulle leda till att chippningen inte får någon skugga ??
/ Robin
mikosmix

Inlägg av mikosmix »

Ja, jag skriver ju inlägget för att jag är osäker på bästa tillvägagångssättet... :-)

Hm... Du har helt rätt... Jag vill ha skuggade panellinjer och kunna köra "hårspraytekniken"... Hur skulle du göra det hela? Det blir en väldig massa lager som skulle kunna bygga igen panellinjerna nästan...?
Robin Nilsson

Fuska ? Låta bli att chippa allt för nära panellinjerna ?
Om du vill ha skugga ENDAST i själva "diket" så kanske en wash, slaska på utspädd mörk färg och torka bort all utom det som gömmer sig i "dikena" kunde vara en bättre metod. Om silverfärgen täcker väldigt bra så hjälper det inte med preshade under för den lyser ändå inte igenom ...
Med wash-tekniken så kan man lägga en tunn hinna av en annan kulör runt detaljer som sticker upp eller gropar/diken, jämför med ingrodd smuts/olja efter att ha jobbat med något smutsigt ....
/ Robin
mikosmix

Inlägg av mikosmix »

Jag hade inte tänkt göra pre-shaden under silverlagret, utan på det. Eller t o m på förseglingen över silverlagret. Då skulle både ytlagret och pre-shading-linjerna lösas upp när man chippar, och då får man fram en silveryta som inte har någon skuggning. Men det däremot är nog inget problem eftersom det ändå är så små ytor och en wash skulle lösa det också.

Tänker jag rätt nu...? :-D
mikosmix

Inlägg av mikosmix »

Men det blir ju en massa lager i panellinjerna...:

1. Grund
2. Klarlack
3. Hårspray eller motsvarande produkt
4. Preshade
5. Själva färgen
6. Klarlack för dekalerna
7. Mattlack

Är detta "normalt"?
Robin Nilsson

En wash i panellinjerna skulle fixa skuggningen i själva "diket", om du ska ha skuggor utanför panellinjerna så går det ju att lägga dit preshade "på snedden" med airbrush så att färgen inte kommer ner i "diket", färgen färdas i en "rak" linje från sprutan och om man då låter bli att spruta rakt ner i "diket" så kommer det ingen färg i botten av "diket" och då slipper du ett färglager i diket. Samma för hårspray och kanske några av lagren med klarlack. "Själva färgen" kanske du också kan hålla igen lite på om den ändå ska washas över. När det gäller klarlack för dekalerna så kan man vara lite försiktig, det går att lägga dekalerna i en pöl av klarlack (tvätta bort allt dekalklister först), på så vis kan man få en minimal yta som behöver bli klarlackad, endast under dekalen, resten torkar man bort och sen mattlack över hela rasket
/ Robin
mikosmix

Inlägg av mikosmix »

Ja... Det ska bli spännande att ge sig på! :) Tack.
denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Med ordentligt förtunnad färg blir lagren så tunna att väldigt lite av detaljerna döljs. Tyvärr gäller ju samma sak med skavanker....:)
Skriv svar