Modellaffärer i Sydfrankrike?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Modellaffärer i Sydfrankrike?

Inlägg av Niklas »

Hej!

Om några veckor bär det av för en annan till södra Frankrike, närmare bestämt området kring Marseille.
Finns det nån på forumet som kan tipsa om modellaffärer i det området? Vi pratar om städer som Marseille, Aix-en-Provence, Nice, Toulon och däromkring. Alla tips mottages tacksamt!

Tack på förhand!
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Modellaffärer i Sydfrankrike?

Inlägg av Stellan »

Knappa in någon form av hobby shop och orten så får du säkert upp något om du söker fritt på nätet. Hittade denna tråd http://www.automotiveforums.com/t106032 ... ille_.html Gick in på deras hemsida och kunde väl bara identifiera Heller och Revell som riktiga modellmärken, i övrigt mest leksaker mm. Marseille Modelisme verkar ha något i plastväg http://www.yelp.com/search?cflt=hobbysh ... +shop&cflt
Stellan Schroeder Englund
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Modellaffärer i Sydfrankrike?

Inlägg av Niklas »

Jo, Stellan, jag sökte och läste bland annat tråden på automotiveforums innan jag postade frågan, jag tänkte mer om någon varit där personligen och kan tipsa om nåt bra ställe. :)
Annars går jag på det jag hittat på nätet, så kanske JAG kan tipsa om nåt nästa gång någon frågar.. :)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Modellaffärer i Sydfrankrike?

Inlägg av kai »

Min kontakt i Provence föreslår dels att söka på « modèles reduits » på franska Gula Sidorna samt också besöka flygmuseet i Victoret som bl a har en utställning med kring 2500 plastmodeller.
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Modellaffärer i Sydfrankrike?

Inlägg av Niklas »

Flygmuseet verkar ju ligga precis vid flygplatsen, vilket är exakt vart jag kommer hålla till, så det var ett ypperligt tips!

Det andra tipset tar jag också till mig, kommer göra så. Får återkomma med utfallet när jag kommit hem igen. :)

Tack Kai!!
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Modellaffärer i Sydfrankrike?

Inlägg av Niklas »

Nu så, har jag äntligen fått tid att följa upp detta! Var förbi de tre affärer som jag hittade på Yelp.com, och här kommer resultatet:

Första affären var Winners Modélisme. För oss som gillar plast var den inget att ha. Ganska liten butik, med R/C-grejer. Inte alltför välsorterad, enligt en på ämnet kunnig kompis som var med. Blev bara bild på utsidan, då insidan inte hade nåt (för mig) intressant.

Bild


Andra affären ut, som bara låg ett par minuters promenad bort, var Marseille Modelisme. Här hade dom äntligen lite plast! Fanns en hyfsad hylla ändå, med lite Italeri, Dragon, Revell, Academy, Hasegawa, med flera. Både pansar och flyg. Glädjande var också att se att dom hade Zvezdas snap-kits för barn, med motiv ur Disneys "Flygplan" och "Bilar".

Bild

Bild


Tredje, och sista affären vi skulle till, var Patrick Modelisme. Även denna var bara ett par minuters promenad från föregående affär. Tre affärer inom fem minuters promenad!? Det var ju bara för bra för att vara sant! Och ja, så var det också...

Bild


Nåja, skam den som ger sig! Åter till bilen, och nytt knappande på GPS:en! Fem minuters bilfärd senare, var vi framme vid den nya adressen! Framsidan bådade gott, såg ut som det kunde vara en affär med rejält med utrymme! Det utrymmet hade dom dock reserverat till ett stort lager av reservdelar till R/C-modeller. Ingen plast så långt ögat kunde nå, tyvärr. R/C-utbudet var återigen ganska mediokert, enligt expertisen.

Bild


Där har ni reserapporten från Marseille! Hoppas den kommer till användning för någon! ;) På den positiva sidan kan nämnas att samtliga affärer hade öppet till cirka 19:00, såväl måndag-fredag som lördag. Söndagar är i princip allt i Frankrike stängt, förutom bagerier, restauranger och någon enstaka "7-11"-liknande butik.
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Skriv svar