Sprutmålning

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Sprutmålning

Inlägg av Snussugen »

När jag var cirka 14 år så byggde jag en Airfix 1/24 P51 Mustang. Denna lackade jag med vanlig fälgfärg. Det blev väldigt snyggt tycker jag, hade aldrig kunnat få ett sådant resultat med att penselmåla Humbrol 11, heh. Min teknik var helt enkelt att .. ja. Ta skiten ur lådan och spraya tills det blev fint. Ingen grundfärg, slipning, eller något sådant alls. Efter en tid, jag vill nog minnas att det var ett par veckor efter hopsättningen av flygplanet.. så ramlade färgen av. Inte allt på en gång, men ett par flisor här och där. Den satt helt enkelt inte något vidare.

Nu i September så blir det att beställa Airfix 1/24 P51:a igen, tänkte köra på Tuskegee-schemat som är del av Airfix nya boxing utav flygplanet. Även denna gång tänkte jag sprutmåla det, helst i vanlig fälgfärg man kan köpa på bensinstationer eller dylikt, vill liksom inte komplicera det hela. Plus då att det brukar vara billigare än "riktig" hobbyfärg, och man slipper leta överallt efter en butik som har färgerna överhuvudtaget.

Jag har förstås lärt mig att man inte bara kan spruta planet och vara glad med det, utan grundfärg behövs troligen.. eller åtminstone finslipning utav hela flygplanet så färgen hugger någorlunda. Helst ska man väl ha någon sorts klarlack på efteråt, också. Helst något som inte äter upp dekalerna. Så jag vänder mig till er experter.. vad rekommenderar ni för (icket-akryliska) sprayfärger för en billig peng? Med eller utan grundfärg? :)

Tack på förhand!
Live & let dry.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sprutmålning

Inlägg av Stellan »

Låter ju som ett färgglatt projekt. Trots din önskan om bensinmacksfärg och kombinationen "icke komplicera det hela" så tänker jag rekommendera en riktig hobbyfärg. Tamiya har en mycket fin färgserie på sprutburk (TS-färgerna), både silverfärger och andra. Möjligtvis finns det någon läsare här som vet vilka grundfärger som fungerar med lite mer industriella färgblandingar som brukar räknas som "heta" och reagerar ibland på det man lägger som grundfärg. Då kan det bli komplicerat... Just Tamiyas Silver Leaf är riktigt fin och smiter åt duktigt över ytan. Lägg på i några tunna lager där varje omgång får vila några sekunder. Blir asfint!
Stellan Schroeder Englund
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Sprutmålning

Inlägg av Snussugen »

Mja, Tamiya har ju bara akrylfärg såvitt jag vet. Undviker helst sådant. En snabb google-sökning visar att de vill ha cirka 80 spänn för 100 ml, medan man får 400 ml fälgfärg för i princip samma pris. Dessutom måste man troligtvis beställa Tamiyas färger från .. någonstans, för häromkring finns inga i butik - det innebär att jag får lägga pengar på frakt också, och vips har man käkat upp resten sin månatliga inkomst.

Iofs .. behöver jag grundfärg om jag kör på Tamiya? Räcker en burk till ett helt 1/24 flygplan? Sist jag sprutmålade var nog .. ja. Mer än 10 år sedan. Jag lär fucka upp saker och ting. :D
Live & let dry.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sprutmålning

Inlägg av Björn B »

Håller med. Att använda bnsinmacksfärger tycker jag är att komplicera det hela. Man vet inte hur det hela slutar. Är färgen "het" och äter sig in i plasten? Eller fäster den dåligt på plast? Eller så kan två olika fabrikat vara okompatibla så att första färgen fungerar men nästa löser upp det första.
Det sista råkade jag ut för med Humbrol som inte tålde ett annat fabrikat.
Så dom gånger jag använder sprayburkar på modeller så blir det Tamiya TS-serie sedan dess.
Jag tycker det är intressant att vi modellbyggare kan lägga ner tusentals kronor på modeller som kommer ligga obyggda med försöker spara några få kronor på färg och lösningsmedel. Jag var likadan men har ändrat åsikt efter mina katastrofala erfarenheter av Johnson golvpolish som klarlack.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Sprutmålning

Inlägg av Robin Nilsson »

Problem med att färgen inte fäster kan bero på att det fanns lite fett kvar på ytan så prova att tvätta delarna med vanligt diskmedel innan du målar.
Kolla vad det är för lösningsmedel i fälgfärgen, om det är xylen, toluen, etylacetat eller något annat starkt så får du vara lite försiktig med de första tunna lagren av färg, färgen får i och för sig bra "grepp" i plasten men det får inte bli alltför blött ....


Biltema Fälgfärg ( "het")
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ ... 00_SDB.pdf

Hagmans (också "hot stuff")
http://app.ecoonline.com/ecosuite/appli ... p?msdsCid= 1006274&viewForm=pdf&msdsEr=41-H11470&msdsLang=2

Auto-K (heta prylar från Düschk-lant)
http://app.ecoonline.com/ecosuite/appli ... p?msdsCid= 1006274&viewForm=pdf&msdsEr=41-AK2233037&msdsLang=2

Det handlar om 2-5 % Xylen så den kommer att greppa i plasten men spruta inte så att det blir blött ....
Plus en massa Aceton som också kan angripa styrenplast ....

/ Robin
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Sprutmålning

Inlägg av Snussugen »

Tack för svaren. Uppskattat!

Ser att Tamiya rekommenderades än en gång.. ack. Får helt enkelt se vad plånboken tillåter. Det är med nöd och näppe som jag har råd med min månatliga sysselsättning, ska jag ha "tillbehör" till sysselsättningen också så blir allt genast mycket dyrare.

Det är någon månad kvar så vi får se.
Live & let dry.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sprutmålning

Inlägg av Stellan »

Det är alltid bäst att använda färger som fungerar med varandra och inte blanda för hobby och industriella ändamål om man inte vet absolut att det fungerar. Frågan om kostnad får i sammanhanget vara en akademisk fråga då man själv bestämmer hur många och stora och dyra modeller man vill köpa, och hur man vill få de modeller man bygger att bli så bra man mäktar med. Risken är att du sabbar en hyfsat dyr modell med en billig färg istället för att lägga några tior till och få en du är nöjd med. Angående grundfärg så är det något som jag alltid använder oavsett vad jag bygger. Ytfärgen fäster bättre, man ser mindre bra partier på et enklare sätt och kan åtgärda dessa innan man fortsätter med färgen, har man spacklat och fått för stor kontrast mellan plasten och spacklets färg så riskerar man att dessa kontraster syns genom färgen ytan att man jämkar ihop med en grundfärg. Här på forumet kan du få råd och tips men du bestämmer själv.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar