Renovering av Stridsvagn m/21-29
Renovering av Stridsvagn m/21-29
Drömmer du om att kunna byta tändstift eller laga lite lackskador själv? Glöm det, häng istället med på resan som en riktigt veteran nu gör. Följ renoveringen av en Stridsvagn m/21-29 som genomförs i Arsenalens regi http://blog.arsenalen.se/
Stellan Schroeder Englund
Re: Renovering av Stridsvagn m/21-29
Jag har helt klart fel jobb, detta verkar både spännande och fantastiskt roligt.
Skall följas
Skall följas

"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Re: Renovering av Stridsvagn m/21-29
Wunderbar
Perfekt inspration med lite fina foton, både nya och gamla.
Detta är nog vad jag behöver för att komma igång med mitt m/21-bygge.

/Tomas
Perfekt inspration med lite fina foton, både nya och gamla.
Detta är nog vad jag behöver för att komma igång med mitt m/21-bygge.

/Tomas
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Renovering av Stridsvagn m/21-29
Jag skulle gärna se ett foto av undersidan av vagnen. Resin-öket jag har i förrådet har en "slät" undersida men jag har fått för mig att de svenska har en "korrugerad" (som gammaldags takplåt fast större vågor) undersida ...
/ Robin
/ Robin
-
- Inlägg: 279
- Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52
Re: Renovering av Stridsvagn m/21-29
En liten uppdatering kanske kan vara på plats.
Efter 3 1/2 år är nu motor, växellåda och styrväxel på plats i vagnen.
I måndags kväll provkördes systemet för första gången på 80 år och efter allt arbete som lagts ner så långt så fungerar det vilket är väldigt glädjande.
Nästa steg är att montera ihop banden och provköra vagnen utan kaross så att man kommer åt att göra justeringar mm.
När detta är klart lyfts karossen på plats och det blir en särskild operation eftersom motor, växellåda och styrning då måste plockas bort och sen tillbaka igen när väl karossen sitter där. En väldigt märklig konstruktion och därför blev vi tvungna att tillverka speciella 12 mm tjocka plåtar som tillfälligt får agera kaross-sidor för att vi skall kunna provköra utan karossen monterad.
PÅ Arsenalens facebooksida finns en liten film från i måndags, en film med över 19 000 visningar på några timmar.
Vi återkommer när vi har mer att berätta.
https://www.facebook.com/arsenalen.sver ... nsmuseeum/
Efter 3 1/2 år är nu motor, växellåda och styrväxel på plats i vagnen.
I måndags kväll provkördes systemet för första gången på 80 år och efter allt arbete som lagts ner så långt så fungerar det vilket är väldigt glädjande.
Nästa steg är att montera ihop banden och provköra vagnen utan kaross så att man kommer åt att göra justeringar mm.
När detta är klart lyfts karossen på plats och det blir en särskild operation eftersom motor, växellåda och styrning då måste plockas bort och sen tillbaka igen när väl karossen sitter där. En väldigt märklig konstruktion och därför blev vi tvungna att tillverka speciella 12 mm tjocka plåtar som tillfälligt får agera kaross-sidor för att vi skall kunna provköra utan karossen monterad.
PÅ Arsenalens facebooksida finns en liten film från i måndags, en film med över 19 000 visningar på några timmar.
Vi återkommer när vi har mer att berätta.
https://www.facebook.com/arsenalen.sver ... nsmuseeum/
-
- Inlägg: 279
- Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52
Uppdatering Renovering av Stridsvagn m/21-29
Dags för uppdatering.
Nya bandbultar och bussningar har monterats i banden, ett tidsödande arbete.
Justeringar har gjorts på motor, växellåda och övriga delar.
Vi har genomfört två st provkörningar senaste tiden för att prova att allt fungerar innan det blir dags för att lyfta på karossen, därefter är det betydligt svårare att komma åt.
Målsättningen är att ha vagnen klar i sommar, men vi återkommer med mer exakta datum framöver.
På Arsenalens facebooksida finns nu ett antal olika filmer från senaste tidens provkörningar.
Kommentera gärna på facebooksidan.
https://www.facebook.com/arsenalen.sver ... 9o&fref=nf
Nya bandbultar och bussningar har monterats i banden, ett tidsödande arbete.
Justeringar har gjorts på motor, växellåda och övriga delar.
Vi har genomfört två st provkörningar senaste tiden för att prova att allt fungerar innan det blir dags för att lyfta på karossen, därefter är det betydligt svårare att komma åt.
Målsättningen är att ha vagnen klar i sommar, men vi återkommer med mer exakta datum framöver.
På Arsenalens facebooksida finns nu ett antal olika filmer från senaste tidens provkörningar.
Kommentera gärna på facebooksidan.
https://www.facebook.com/arsenalen.sver ... 9o&fref=nf
-
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
- Ort: Stockholm. Nordens Venedig.
Re: Renovering av Stridsvagn m/21-29
Så jävla coolt.
Janne Nilsson
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
-
- Inlägg: 279
- Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52
Re: Renovering av Stridsvagn m/21-29
Nu rullar den och det finns på plats i museet hela sommaren.
Specialvisning kommer att ske 18 augusti.
https://www.facebook.com/arsenalen.sver ... bg&fref=nf
9 min in i sändningen
https://www.svtplay.se/video/18331246/l ... un-18-30-1
Världens äldsta körbara tysktillverkade stridsvagn
5000 timmar och 4 1/2 år
Specialvisning kommer att ske 18 augusti.
https://www.facebook.com/arsenalen.sver ... bg&fref=nf
9 min in i sändningen
https://www.svtplay.se/video/18331246/l ... un-18-30-1
Världens äldsta körbara tysktillverkade stridsvagn
5000 timmar och 4 1/2 år