Skön kortfilm om modellbygge!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Skön kortfilm om modellbygge!

Inlägg av Robin Nilsson »

Björn Fransson skrev:.... Men mest impad blir jag ändå av hans förmåga att köpa och bygga en modell åt gången? Hur gör karln? :)
Om det bara är två-tre hjul per modell så är det lätt att orka måla försiktigt, efter 12 hjul så tappar man liksom orken att koncentrera sig, det är liiite skillnad på en strv och ett fpl i de undre regionerna ;-)
Om man nu inte bygger en C-17 Globemaster för den har väl hjul så det räcker och blir över ....


Hur gör karln?
Busenkelt: han låter sig bli intresserad av det han hittar i affären och oroar sig inte för att den förebild han vill bygga en modell av kanske inte finns kvar att få tag i när han väl kommit så långt att det är dags att bygga just den modellen. Jag har missat några modeller, några av dem har kommit ut på marknaden som limited re-release några år senare, andra har ersatts av modernare/bättre modeller och vissa har jag lyckats hitta på e-bay eller här på Köp, Byt & Sälj forumet.
Det är bara att fokusera på en modell i taget och tänka som så att det inte spelar någon roll om det inte finns någon MiG-21 att få tag i för att göra just den där speciella målningen/märkningen för då bygger man nåt annat kul.
Endera 'get it while you can' eller 'build what you can get' ...

/ Robin
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Skön kortfilm om modellbygge!

Inlägg av Björn Fransson »

Robin Nilsson skrev:
Björn Fransson skrev:.... Men mest impad blir jag ändå av hans förmåga att köpa och bygga en modell åt gången? Hur gör karln? :)
Om det bara är två-tre hjul per modell så är det lätt att orka måla försiktigt, efter 12 hjul så tappar man liksom orken att koncentrera sig, det är liiite skillnad på en strv och ett fpl i de undre regionerna ;-)
Om man nu inte bygger en C-17 Globemaster för den har väl hjul så det räcker och blir över ....
Typ. Har en An-124 i stashen. 24 hjul. Och när det blir dags för den, tar jag tacksamt emot tips som ditt. :)

Robin Nilsson skrev:Hur gör karln?
Busenkelt: han låter sig bli intresserad av det han hittar i affären och oroar sig inte för att den förebild han vill bygga en modell av kanske inte finns kvar att få tag i när han väl kommit så långt att det är dags att bygga just den modellen. Jag har missat några modeller, några av dem har kommit ut på marknaden som limited re-release några år senare, andra har ersatts av modernare/bättre modeller och vissa har jag lyckats hitta på e-bay eller här på Köp, Byt & Sälj forumet.
Det är bara att fokusera på en modell i taget och tänka som så att det inte spelar någon roll om det inte finns någon MiG-21 att få tag i för att göra just den där speciella målningen/märkningen för då bygger man nåt annat kul.
Endera 'get it while you can' eller 'build what you can get' ...

/ Robin
Jag läser vad du skriver: "Det är bara att fokusera på en modell i taget ." Men efter det kan jag bara konstatera: En i taget?!? Hur gör ni båda två? ;)
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Skön kortfilm om modellbygge!

Inlägg av Robin Nilsson »

Björn Fransson skrev:
Robin Nilsson skrev:Hur gör karln?
Busenkelt: han låter sig bli intresserad av det han hittar i affären och oroar sig inte för att den förebild han vill bygga en modell av kanske inte finns kvar att få tag i när han väl kommit så långt att det är dags att bygga just den modellen. Jag har missat några modeller, några av dem har kommit ut på marknaden som limited re-release några år senare, andra har ersatts av modernare/bättre modeller och vissa har jag lyckats hitta på e-bay eller här på Köp, Byt & Sälj forumet.
Det är bara att fokusera på en modell i taget och tänka som så att det inte spelar någon roll om det inte finns någon MiG-21 att få tag i för att göra just den där speciella målningen/märkningen för då bygger man nåt annat kul.
Endera 'get it while you can' eller 'build what you can get' ...

/ Robin
Jag läser vad du skriver: "Det är bara att fokusera på en modell i taget ." Men efter det kan jag bara konstatera: En i taget?!? Hur gör ni båda två? ;)
Det var ironi, kanske med en dragning åt sarkasm ...
Även om jag kanske kunde sätta mig in i hur han tänker så kan jag inte agera som han gör,
det är som att säga till en alkoholist att det är "bara att sluta dricka", som 'tulipanaros' ungfär, lättare sagt än gjort.
Jag har också ett överfullt modellförråd :D med ett mycket större inflöde än utflöde :( ..... och skulle bli djupt olycklig om
någon läcker modell gled mig ur händerna :cry: bara för att jag inte köpte den när den fanns på hyllan, eller snarare web-shopen ;-)
Min kära hustru kommer med nån liten kommentar emellanåt :roll: ....

Nyheter från PZ-Shop, nytt från Amusing Hobby, nytt från Plus Model, strv-transport och bärgare från Mirror Models,
nytt från MK-Models, nytt från f-n och hans moster och sen kineserna som hittar på nya modeller like fort som nya texter
i Fortune Cookies .... :shock:

:mrgreen:
/ Robin
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Skön kortfilm om modellbygge!

Inlägg av Björn Fransson »

Jag tänkte väl det! En modell i taget... verkade hur märkligt som helst. :D

Läste för övrigt ledaren till Airfix Model World igår, om en man som byggde dubbla väggar i ett uthus för att kunna dölja alla modellinköp för hustrun. Dessvärre avslöjades allt när katten kom bort och hustrun hörde avlägsna jamanden i ett till synes tomt uthus...
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Skön kortfilm om modellbygge!

Inlägg av Robin Nilsson »

Björn Fransson skrev:Jag tänkte väl det! En modell i taget... verkade hur märkligt som helst. :D

Läste för övrigt ledaren till Airfix Model World igår, om en man som byggde dubbla väggar i ett uthus för att kunna dölja alla modellinköp för hustrun. Dessvärre avslöjades allt när katten kom bort och hustrun hörde avlägsna jamanden i ett till synes tomt uthus...
:lol: :lol: :lol: :lol:


Hur man vet att man har (för) många modeller: Man börjar räkna kubikmeter istället för antal kartonger ...
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Skön kortfilm om modellbygge!

Inlägg av Anders_Isaksson »

Nu har jag hunnit kolla på filmen, väldigt charmig!
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Skön kortfilm om modellbygge!

Inlägg av Sten Ekedahl »

Robin Nilsson skrev:
Hur man vet att man har (för) många modeller: Man börjar räkna kubikmeter istället för antal kartonger ...
Man räknar inte modellkartonger, man räknar flyttkartonger. :roll:
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Skön kortfilm om modellbygge!

Inlägg av Knajd »

Jag tänker lite som han gör. Jag gör en modell åt gången (just nu har jag två till liggande).
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Skön kortfilm om modellbygge!

Inlägg av Robin Nilsson »

Knajd skrev:Jag tänker lite som han gör. Jag gör en modell åt gången (just nu har jag två till liggande).

Aha !! Två modeller liggandes .... Begynnelsen till ett modellförråd ;-)
Akta dig noga så att du inte kommer för långt in på den farliga vägen :D
Det var så det började för mig också ....
/ Robin
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Skön kortfilm om modellbygge!

Inlägg av Emil_Juhl »

Underbar liten film. Tack för tipset!
Mvh
Emil Juhl
Skriv svar