JA37 doldis

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
magnusj
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 jun 2013, 23:46
Namn: Magnus Jones

JA37 doldis

Inlägg av magnusj »

Hej,

Denna JA37 F16-61 (37321) som jag hittills inte sett fler bilder av fotade jag på Hässlö (Västerås Air Show) den 16/5 1992. Min fråga är om någon vet vem som var uppvisningsförare denna dag?

Bild


Jag ber om ursäkt för dålig bildkvalitet (scannat från foto).

Trevlig kväll!
/Magnus
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: JA37 doldis

Inlägg av Björn Eriksson »

Snyggt foto Magnus, av JA37 Petter Blå F16+61 (37321) den snor jag rakt av.
Tveksamt om det är dokumenterat i rullorna vem som var uppvisningsflygare på just denna kärra den 16/5 1992 i Västerås på Roll Outen, skickar i alla fall iväg ett mail/förfrågan till den ansvarige för biblioteket och dokumentation i museigruppen på F16 Flottiljmuseum (Uppsala Garnisonsmuseum numera) får se om det blir något napp?

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: JA37 doldis

Inlägg av Sten Ekedahl »

Viggengruppen på Facebook är annars ett bra sälle att fråga. Ett par av de f.d. uppvisningspiloterna är aktiva där.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
bjand
Inlägg: 50
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:07
Namn: Björn Andersson

Re: JA37 doldis

Inlägg av bjand »

Kan ha varit Stefan Örtqvist

/Björn A
magnusj
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 jun 2013, 23:46
Namn: Magnus Jones

Re: JA37 doldis

Inlägg av magnusj »

Hej igen,

Björn E, det blir spännande om/vad du får svar. Den andra flygdagen jag var på under -92 var förstås Tullinge då Blue Angels var där på besök. Då minns jag att det var en grå JA37 där från Bråvalla och flygförare var Jerry Pousette.

Är du säker på att 61:an på mitt foto tillhörde 2:a div? Jag har hittat 60:an på nätet (ej mitt foto) och den verkar ha tillhört 3:e div:
Bild

Om det är så att 61:an tillhörde 2:a division så är det bara en bonus (eftersom jag själv var bogbilförare på 2. stn komp 91-92). Då kommer jag definitivt att bygga den när Tarangus-Viggen dyker upp. Tyvärr verkar den dröja till oktober om jag fattat rätt.



Sten, tack för tipset! Jag förstår att jag missar vital info men något deltagande i FB är inte aktuellt för mig.



Björn A, Örtqvist "Örtan" låter bekant (han tillhörde 3:e div?)




Med vänlig hälsning
/Magnus
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: JA37 doldis

Inlägg av Björn Eriksson »

Sorry Magnus! fel av mig
Självklart tillhörde F16+61 Andra div. Petter Gul

Du verkar redan ha fått svar på din fråga av Björn Andersson

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: JA37 doldis

Inlägg av Mats Averkvist »

Örtqvist flög uppvisning med JA 37 på F 16 flygdagen 1993.
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: JA37 doldis

Inlägg av Niklas »

Björn, andra div är blå och tredje är gul, så du menar nog tredje div, Petter Gul. :)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Örtan
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 apr 2016, 14:08
Namn: Stefan Örtqvist

Re: JA37 doldis

Inlägg av Örtan »

Hej
Det var ett tag sedan detta var någon som skrev om detta, hittade forumet när jag var ute och letade efter en ritning på RC flygplan J28 Vampire. Det var helt klart Kn Stefan Örtqvist som flög uppvisningen 1992 på Hässlö. Har för mig att 2:a kompaniet lånade ut en maskin vid detta tillfälle, kravet var att jag hade blå halsduk (2:a divisionens färg på halsduken) men den kunde jag snabbt byta till gul när jag taxade ut.
Sista uppvisningen flög jag 1994 på Gardemoens flygplats i Norge. Det var också mitt sista JA37 pass, tror det blev 11 år som uppvisningsförare på J35 och JA37. Sedan blev det lite lugnare flygning på Bromma i 11 år till.
MVH
Örtan
FV pilot 1968-2005 :lol:
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: JA37 doldis

Inlägg av magnusf »

Då får väl denna frågeställning anses helt och fullt klarlagd :-) ! Välkommen till forum Örtan. Jag har säkert sett dig flyga Viggen också men de mest bestående minnena hos mig lämnade du nog som pilot i Gul Kalle!

Bild
1990 i Ljungbyhed, nästan säker på att det är du som håller i spakarna...

Hälsningar

Magnus
Skriv svar