Svenska dekaler liten gallup angående kulörer

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Svenska dekaler liten gallup angående kulörer

Inlägg av bergwall »

Hej,
I strävan efter bra dekalerna så har jag från första början siktat på gul och blå som är samma som Flying colors. Efter några vändor hos olika tryckerier så har jag nu fått min första tryckare att beställa färdigbrytna kulörer (istället för att blanda enligt recept på tryckeriet som de brukar göra). Jag är nöjd med resultatet (J 26 Mustang 1/32, J 28B 1/72) så något förvånad fick jag feedback från några håll att man uppskattade till exempel Tarangus dekaler som följer med J 32B och senare utgåvor av A 32A (inte de med ett litet ark kronmärken vid sidan av). Dessa är mörkare, nästan skitiga enligt mitt första intryck, men ser bra ut på modellen. De är identiska i kulör med min korrigering till J 26 1/48.

Är det en allmänn uppfattning att kulörerna på kronmärkena vanligtvis är för ljusa och sticker ut för mycket? Det innefattar även Flying Colors senare dekaler t.ex. J 29, J 9, och J 11. Era åsikter är viktiga eftersom jag förbereder några nya tryck och gärna vill göra så många som möjligt nöjda.

Hälsningar
Robert
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Svenska dekaler liten gallup angående kulörer

Inlägg av Björn Fransson »

Min känsla är att Flying Colors och många med dem ofta har en gul som känns lite för orange och att den blå drar lite väl mycket mot turkos. Jag tycker att dina oftast är bättre. J 32-arket drar dock lite åt FC-hållet, mest påminner det om gamla Specialtryck, i alla fall det blå. Men allt det här är små nyanser, samtliga dessa ark är fullt tillräckliga för mig. Men om du vill ha ett råd, skulle jag föredra att du fortsatte i samma stil som de flesta av dina ark.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Svenska dekaler liten gallup angående kulörer

Inlägg av Björn Fransson »

En komplettering: Jag gillar FC:s ark Swedish Warriors, där är färgerna något mildare än på t ex kronmärkesarken. Men som sagt, skillnaderna är små och blir oftast ännu mindre när dekalerna kommer på plats.
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Svenska dekaler liten gallup angående kulörer

Inlägg av Johan Elvin »

Mitt intryck är att dekalerna till 1/48 J 32 (och J 26 korr.) ser bra ut (den gula kan kanske vara något ljusare). Dom verkar vara nått mellanting mellan FC's separata krondekaler och dom på deras swedish worriors ark. Den gula på swedish warriors arket tycker jag är för ljus medans den blå ser bra ut.
Men hur man upplever färgen på krondekalerna kan vara väldigt olika från person till person, också beroende på vad det är för färg på modellen.
Ser fram emot nya släpp från dig...speciellt ett efterlängtad S 31 ark...

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Svenska dekaler liten gallup angående kulörer

Inlägg av bergwall »

Hej,
Detta kan man nog inte kalla statiskt säkerställt underlag! : )

Ok, låter som ni har liknanade uppfattning som min egen. J 26-korrigeringen (1/48) och Trangus J 32B tyckte jag också såg väldigt brandgula ut, men märkligt nog ser de bra ut på modellerna, och jag är inte sen att ändra en uppfattning om det kanske är fler som håller med, men som sagt så kan det nog ha med varje betraktares smak och färgseende att göra. Jag är tror dock inte att man kan förvänta sig rätt intryck om man tar den verkliga kulören (skala 1:1) och använder rakt av. Inte lätt.

Att man får ett turkos upplevelse av den blå tror jag kan stämma till viss del med gamla kronmärken då blå målades ovanpå det gula (inte dekaler som det var på t.ex Fpl 37). Men det har ju också att göra med hur tjockt man målade och även hur mycket färgen/kulören blekts, men det känns som det är i utkanten av mina åtaganden.

S 31 ska vara färdiga, i både 1/32 och 1/48 enligt tryckaren, men de ligger kvar på tryckeriet i väntan på.... ja vad vet jag(!?). En smula frusterarnde men det är så här det brukar vara även om det tenderar att dra ut mer och mer på tiden.

Jag vet att det är mitt i sommaren och vissa kanske har bättre saker för sig än att grubbla på det här, men fler åsikter är välkomna.

Hälsningar
Robert
AndersN

Re: Svenska dekaler liten gallup angående kulörer

Inlägg av AndersN »

För att bättra på statistiken håller jag med : )

/Anders
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Svenska dekaler liten gallup angående kulörer

Inlägg av magnusf »

Jag är lika nöjd med FC som med dina dekaler Robert. Jag är ingen större svenskbyggare men jag ser ingen stor skillnad när väl dekalerna är på modellen, skillnaderna syns nog mest när man lägger arken bredvid varandra och jämför.

Inte mycket till hjälp för dig om du funderar på att ändra något, kanske snarare en fingervisning om att det kanske inte är så viktigt så länge det är nästan rätt....

Hälsningar Magnus
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Svenska dekaler liten gallup angående kulörer

Inlägg av bergwall »

Tack för era åsikter.
/Robert
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Svenska dekaler liten gallup angående kulörer

Inlägg av Andre B. »

Mmm...

Min erfarenhet är att dekalerna lätt blir citrongula eller orange (Airfix S 31). Kände lite att din första utgåva av Mustangdekalerna i 1/72 var lite för mycket citron jämfört med Airfix Mustangdekaler och de bilder jag sett på J 26:an. Men det har vi ju redan berört. Har för mig att du korrigerade detta avseendeflottljnumret men att individbokstaven förblev citrongul?

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Svenska dekaler liten gallup angående kulörer

Inlägg av bergwall »

Flottiljsiffrorna på J 26 1/72 korrigerades eftersom tryckaren tog bort den vita underprinten (på dessa).
Mvh
Robert
Skriv svar