GGG i full gång

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

GGG i full gång

Inlägg av Björn Fransson »

Äntligen dags för klassiska Grevens Glue Galore, i lika klassiskt åskväder.

Underbart välkomnande:
Bild

Flyg är ju inte direkt huvudämnet här. Men väljer man bara rätt fotovinkel, så... Här skymtar Ulf L:s härliga Monogram-Marauder och mitt Best in Show-val, Larsa Q:s Albatros.

Bild

Annars handlar ju Grevens om bilar, bilar och åter bilar. Men trots många fantastiska byggen, hittade jag min favorit på parkeringen:

Bild

Renault 16. Ännu ett bevis på Frankrikes storhet som bilnation och en kärra som även får oss Citroënmänniskor att bli knäsvaga av hänförelse. Vive la France! Om någon har Hellers R16 i 1/43 liggandes, slår jag till direkt!
AndersN

Re: GGG i full gång

Inlägg av AndersN »

Mycket trevligt att se fler flygplan på GGG.

Några direkta fynd inhandlades det väl inte, men plånboken blev definitivt tunnare..... :)
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: GGG i full gång

Inlägg av Björn Fransson »

Lite fler bilder från årets höjdpunkt i Borensberg. Först bordet för flyg mindre än 1/48, vilket var synonymt med 1/72:

Bild

Åsså min favorit. Herr Q själv sade sig vara ovän med detta mästerverk. Det är inte jag. Grym är den! Notera att även min MiG-21 i bakgrunden kastar avundsjuka blickar mot den stolte tysken.

Bild

Bilarna finns säkert på andra forum. Många fina saker där, även om de kanske inte riktigt är min grej. Tror jag i alla fall. Men när jag kollade bland de inköpta modellerna, visade det sig att jag bland mycket annat inhandlat en Trabant...
Senast redigerad av Björn Fransson den 29 jun 2013, 22:47, redigerad totalt 1 gånger.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: GGG i full gång

Inlägg av Ulf Lundberg »

Tack Björn, för en snabb blänkare igrån GGG.
Jag hoppas snart kunna komma med en artikel om evenemanget.
Kanontrevligt var det.

Uffe
LarsaQ
Inlägg: 236
Blev medlem: 12 feb 2012, 09:27
Namn: Lars Qvarfordt
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: GGG i full gång

Inlägg av LarsaQ »

Om fler människor byggde modeller skulle denna värld bli klart en underbar plats att vara på eller hur. Det var 88 utställare och 524 utställda byggen + några utom tävlan enligt Claes Beck fris Swapet hade 20 säljare.

Flygbyggare som går hem med en bilmodell är ju härligt, jag hörde en bilbyggare hade klarat av det rakt motsatta. Och heerrejösses vad det pratades modeller i alla hörn, min hals är mer eller mindre redo för skilsmässa :lol: Man måste ju tacka alla som var med och gjorde denna dag till vad den blev, inte mist guden tor med åskan :lol:
Renaulten på parkeringen missade jag inte heller och vill minnas att den var med i fjol med. Herr Beck-fris Ford 32:a får ju många att bli smått lyriska samt Epan fick mig att vilja vara sexton igen :roll:

På 72:a bordet gjorde den danska draken mig mållös så den röstade jag på rakt av, det lackarbetet i den skalan är bara at ta av hatten för. Uffe Lunbergs B26, den första klara i Monogram uppropet gav visst många inspiration för det såldes nog ett par Monogrammare under dagen bland borden, jag så iaf en B-25 och en B26 landa i 011 området vilket gör denna grupp ännu mer intressantare. Lycka till med era inköp och grattis Uffe.
Jag var sparsam vad det gäller inhandlandet i år så det blev lite tape för 160 spänn och allt kunde med enkelhet passera incheckningen ho hustrun under kvällen :lol: :lol: Alltså inga "Black Projects" eller nothing to declare t-shirts idag, så jag kan vårda kärleken med rent samvete, vilket inte Frank från Norge kanske kan säga då han summerade ihop 3 spänn kvar på 5 tusen. Jösses han måste ha en hel garderob med t-shirtar i bilen.

Att Leffan kom med den omöjliga dragstern i 8-skalan och med det ligger ett år före alla andra är väl mer eller mindre normalt antar jag, kul är väl att nästa års tema blev just "Omöjligt". Vad ska Leffan göra nu, han har ju alla redan fixat det som borde vara omöjligt. Grattis Leffan.
Nåja, min ovän är tillbaks i skåpet och där får den vara till vi ska på terapi i höst, jag har hotat med att inte tända i vitrinet på kvällarna och den har lovat att lossa mer limfogar antar jag..
Har säkert missat massa............
Tack alla underbara modellbyggare för denna dag, vilket störtskönt gäng människor.
LarsaQ
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: GGG i full gång

Inlägg av Björn Fransson »

Man bugar för rösten på dansken! :) Den var egentligen ett sommarprojekt från förra året där jag testade om man kunde få till den väderbitna finishen på tidiga danska 35:or inför ett kommande (ja, någon gång i alla fall...) bygge i 1/48. Ställde sedan undan den på grund av en del missar tills i förrgår då den plötsligt hamnade på byggbordet för lättare plastikkirurgi. Ibland kan avskrivna modeller oväntat få en renässans.

Ulfs B-26 gav nästan obehagligt mycket inspiration och jag inser att den där Monogram-F-111:an är närmare byggbordet nu än den var 1983. Hans fina fartyg fick dessutom orättvist lite utrymme, då de hamnade i en slags uppsamlingsklass. Men mina röster fick de alla fall. Och att komma hem med bara 160 spänn minus inför hustrun är ju nästan osolidariskt mot oss andra med usel karaktär. :) För visst behöver man en tredje Su-22 i 1/72 när man inte ens lyckats avsluta en i 1/48?

Men en stor eloge till Claes & Co. för ännu ett synnerligen väl genomfört arrangemang! Vi ses 2014! Och f-n vet om jag då inte ska lyckas nästla mig in i någon av alla dessa bilklasser. Som en flygande katt bland horder av hjulförsedda hermeliner. :)
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: GGG i full gång

Inlägg av Ulf Lundberg »

Tack Lars och Björn, för vackert beröm.
Tack Lars för det fina infobladet om "Pojkdrömmar Monogram" som du tryckt upp.
Inte kunde jag ana, när jag började bygga ihop lösklippta delar från tre Marauders som låg i en enda röra i en liten låda, att jag skulle dra igång ett gruppbygge och flera livaktiga trådar på forumet.
Det är fett kul!
Jag kommer att använda alla tillåtna och kanske några otillåtna medel för att utveckla detta gruppbygge.

Förverkliga dina pojkdrömmar. Bygg en gammal Monogram!
På återseende,
Uffe
Björn H
Inlägg: 215
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: GGG i full gång

Inlägg av Björn H »

När vi ändå är inne på Lars och Björn skall jag, Björn H passa på att tacka Lars Befring för att du tog dig på dig besväret att ta med min modell. Tack igen Lars!
LarsaQ
Inlägg: 236
Blev medlem: 12 feb 2012, 09:27
Namn: Lars Qvarfordt
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: GGG i full gång

Inlägg av LarsaQ »

:lol: Visst fasen, Tack för tunnorna namne

LarsaQ
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: GGG i full gång

Inlägg av Lars Befring »

Björn H skrev:När vi ändå är inne på Lars och Björn skall jag, Björn H passa på att tacka Lars Befring för att du tog dig på dig besväret att ta med min modell. Tack igen Lars!
LarsaQ skrev::lol: Visst fasen, Tack för tunnorna namne

LarsaQ
det va så lite!

Q... en fundering #1, du ska inte använda "barlastade" tunnor i nospartiet som motvikt, något måste dom ju ha gjort IRL för att den inte skulle dråsa på ändan?
#2, donera gärna vidare överblivna tunnor till andra Monogramister =)

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Skriv svar