Vad är nu detta ?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
mirkobayerl

Vad är nu detta ?

Inlägg av mirkobayerl »

Hej
Tänkte vända mig till er här ang. ett gigantiskt problem ;)
Jag beslutade att testa Vallejo färger till mina gubbar/figgar och började idag att stryka på en grund färg. Men ytan blir inte MATT utan lite halvblank..Jag har skakat flaskan så jag tror jag har Parkingson..men yt faan blir inte matt...Varför ??
Är det så att Vallejo aldrig blir Matt eller ? Måste jag gå över med MATT coat....
Tacksam för alla tips
( ohhh vad jag saknar Humbrol och är såååååå nära att slänga Vallejo flaskorna på vinden )

Frustrerad
Mvh

Mirko
Henrik R

Re: Vad är nu detta ?

Inlägg av Henrik R »

Vad blandar du ut Vallejofärgen med?
mirkobayerl

Inlägg av mirkobayerl »

Hej Henrik
Jag blandar med vatten !!!
Mirko
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Ok, Jag kan få sådant fenomen om jag råkat tunna ut färgen för mycket.(Gunze) Det är en rätt magisk gräns hur färger beter sig när man spär ut dem med vatten.
Jag har aldrig målat med Vallejo iofs så jag kan inte riktigt svara på hur dom egentligen ska bete sig. Men som kärnfrågan var så får jag färgen och bli blank om jag tunnat ut den förmycket.
mirkobayerl

Inlägg av mirkobayerl »

Hej Henrik
Har provat både och....Har dock en liten misstanke att min plast palette kan innehålla något hölje av ..olja ? Kanske ska diska palletten ?
Faktum är dock att färgen blir nu mattare efter hand. Pratade med en duktig figur målare i Tyskland och han sade att man kan blanda i Tamyia flat base i Vallejo färgerna.....Men jag vill undvika alltför mycket " lekstuga" och blir det inte bra går jag helt enkelt tillbax till Humbrol...Humbrol och jag ...vi är som ett gammalt gift par..vi kan varandra :)
Ska prova imorgon hur det går att göra Oakleaf cammot..funkar det bra..då kanske jag kör linan ut och ger Vallejo en sportslig chans...annnar kallar jag in Miss Humbrol :)
Tack
Mirko
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Vet hur det känns :-) Humbrol var min bästa vän tidigare..det är svårt att klippa banden med oljefärgerna. haha.
JA du har nog oxå rätt om att om ytan är "fet" så kan nog färgen glansa lite mer än vanligt.
Andreas Grewin
Kontakt:

Inlägg av Andreas Grewin »

Har också samma problem många gånger. Skaka flaskan mer, och den färgen som ligger i toppen på munstycket skall du inte använda. Utan tryck ur en färgklutt på en bit papper och släng. Så att du inte använder färgen som legat i toppen på flaskan.
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Andreas Grewin skrev:Har också samma problem många gånger. Skaka flaskan mer, och den färgen som ligger i toppen på munstycket skall du inte använda. Utan tryck ur en färgklutt på en bit papper och släng. Så att du inte använder färgen som legat i toppen på flaskan.
Det där är viktigt som Andreas skriver.

Hade precis samma problem som du i början med Vallejo. Sen verkade det försvinna utan någon rimlig anledning? Tycker inte att Vallejo är så förtjust i vissa Primers. Tex Citadels om man lägger på den så att den täcker.

Primar numera ofta med Tamiya/Isopropylalkohol i färgsprutan och tycker att Vallejo sätter sig bättre på den. Samt att finnishen blir aningen mattare.

Som slutfinnish kan du matta till ytan med filter av Humrol.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
mirkobayerl

Inlägg av mirkobayerl »

Hej
Tusen tack för tips ! Det verkar som Vallejo är lite mer finlir än Humbrol. Skall nu rengöra ytan extra noga och som sagts här - skaka flaskan ordentligt. Vi får se hur det går, det kanske är så att man är så vansinnigt konservativ att man till slut går tillbax till Humbrol.
Tack återigen för tips och skall nu prova under dagen.....Dock, jag kommer inte att "diskutera" eller bara "dansa efter hennes pipa" , gör "hon" inte som jag säger eller konstrar till det.....säger jag..hasta de la flamenco el cruz bye bye !!! :) och tar tillbaka mitt ex ....Mrs Humbrol :)
Tack
Mvh
Mirko
Håkan

Inlägg av Håkan »

Vallejos färger är lite "ostabila".
Har tex nu två flaskor av deras Black 70950, där den ena är matt medan den andra är blank.
Inköpta vid samma tillfälle och jag har skakat dem parallellt - ingen skillnad , den ena är fortfarande matt medan den andra blir blank. Så nu har jag konstaterat skillnaden och markerat vilken av flaskorna som är mattsvart och vilken som är blankt svart.

Men ska man få till en "tokmatt" yta, tex över Vallejo så gäller ett eller två lager av Model masters dullcote. Annars har man en viss glansighet kvar även med matta Vallejo färger.

Håkan
Skriv svar