Änvänder ni etsat till pansar?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Änvänder ni etsat till pansar?

Inlägg av robertlundin »

Hej,

Som ganska ny när det gäller pansarbygge så har jag sett alla dessa fantastiska byggen i olika modelltidningar och på webben där de flesta använder Aber/Eduard/Voyager etc etsdetaljer. Snyggt blir det men det kostar och tar en himla massa tid. Har byggt några gamla Tamiya med Aber-ark och det blir snyggt men det är inte så att man går och närstirrar på dessa clips och gångjärn när bygget är klart.

En undran: hur många av er AFV-byggare använder dessa etslösningar regelbundet, alltså dessa som inte bara följer med byggsatsen utan dessa lösköpta etsprodukterna? Är det värt insatsen?

mvh
Robert Lundin
/Robert Lundin
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Änvänder ni etsat till pansar?

Inlägg av Robin Nilsson »

Det beror på vilken förebild det gäller och hur bra grundmodellen är, dessutom beror det på ets-satsen.
En Pz IV med sido-"pansar" av metallnät mot RSV-laddningar går liksom inte att göra snyggt i plast. Dito för nån Israelisk M113 med tunna hålplåtar utanpå chassi-"lådan. Tjock plast med små gropar kan inte jämföras med tunn plåt med hål ....
En massa små gångjärn och verktygshållare som man behöver förstoringsglas för att se och som dessutom kanske täcks av färgen kanske inte känns lika viktiga. Svaret är helt enkelt att det beror på modellen och vad man vill göra med den, superduperdetaljerat som sen ska täckas av "lera" och smuts känns ju liiite bortkastat ....
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Änvänder ni etsat till pansar?

Inlägg av Janne Nilsson »

Nästan alltid. Men det beror på förebilden och vad som kan förbättras.

Man skall vara kräsen och fråga sig om det verkligen förbättrar, om det förbättrar så är nästa fråga om det är värt det i förhållande till mängden extra arbete och pris. Det är upp till var och en att lägga sin nivå.

Och det är inte alltid som det är bättre att byta ut. De nya släppen från tex Bronco och Dragon har en OOTB-standard som vi tidigare bara kunde fantisera om.

Det är inte heller ofta jag använder mer än 60% av tillbehörsets-setet.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: Använder ni etsat till pansar?

Inlägg av Erik Liljegren »

Jag har byggt pansar i nästan 30 år men jag använder inte så mycket etsat och bara när det verkligen blir ett bättre resultat. Får man med det i lådan så använder jag det men annars är det sparsamt, det är rätt kul att göra grejer själv.

Det finns ett antal undantag, som tex nät där jag använder både satser gjorda för just den modellen och standardnät (Aber har såna) beroende på vad det är till. Problemet tycker jag med många etsark från sådana som Aber och Voyager är att det är alldeles för mycket grejer och en del går helt enkelt inte att använda (för små delar) eller behövs inte (tex nya stänkskärmar eller bandhyllor).
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: Änvänder ni etsat till pansar?

Inlägg av robertlundin »

Lite skönt att höra era praktiska inställningar. Jag har en gång använt nästan hela etsarket till en gammal Tamiya Su-85, och det blev såklart ett lyft på de mest uppenbara ställena, galler och lite större delar, men när det kom till enstaka muttrar, och gångjärn syntes det knappt efter målning och vädring. Och sedan dessa funktionsdetaljer som gångjärn och klamrar gör en ju smått tokig i min ålder (läsglasögon ...).
/Robert Lundin
Skriv svar