Flygvapendatabasen...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Flygvapendatabasen...

Inlägg av Andre B. »

Hej allihopa!

Vi skrev ju i lite olika trådar och diskuterade möjligheten av att bygga upp en "flygvapendatabas" där vi kunde rädda alla fantastiska kunskaper som människor har om alla maskiner som flygapnet haft. Det kunde handla om saker som hur man startade upp en Canberra och hur märkning mm såg ut på grund av startprocessen. Det finns säkert många bra idéer här hur man skulle bygga upp den och rädda kunskaperna alla här har!

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Flygvapendatabasen...

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Jag tycker att det är en jättebra idé!
Jag kan tänka mig att ställa upp med min "kunskap" i ämnet.
Eftersom mitt stora intresse är just Flygvapnet har jag väl samlat på sig en del under årens lopp.

Jag kan tänka mig att skriva ihop något om hur man bäst bygger några av Vapnets maskiner.
Dessutom så kan jag komplettera med bilder då jag har bra tillgång till bland annat F 10s museum.
Om någon startar upp en bra ställe att samla artiklarna på så sätter jag igång med min favorit... J 29 Tunnan! :-)
Andreas
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Flygvapendatabasen...

Inlägg av jfall »

Tycker att det låter väldigt intressant att skapa någon slags databas, idag finns det ju mycket information på internet men ett ställe där man kan hitta informationen vore ju intressant. Personligen känner jag för närvarande att jag inte riktigt har tillräckligt stor kunskap för att själv bidra med några större mängder, även om det såklart kan avhjälpas :D.

Jag skulle däremot gärna arbeta med databasen och jag antar att slutmålet är att göra den tillgänglig på internet. Pluggar för näravarande på KTH med inriktning Data och kommunikation och har känt mig ganska sugen på att starta ett större projekt utöver skolan som man kan hålla på med lite mera långsiktigt.
Personligen skulle jag även tycka det vore intressant med artiklar, berätelser från tid i flygvapnet, bilder, filmer rubbet. Som du kanske märker tycker jag att det verkar vara en mycket bra ide och skulle gärna medverka :D :D

Jakob
Jakob Fall
AP
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Flygvapendatabasen...

Inlägg av Sten Ekedahl »

Utmärkt idé (även om jag själv inte bygger svenska flygvapnet). Mitt förslag är att börja med att fastställa ett "protokoll", d.v.s. dispositionen eller de punkter som informationen om varje flygplanstyp skall omfatta. Väl det är fastställt är vi nog ganska många som kan bidra med text och fakta. Ungefär så här skulle det kunna se ut:

SAAB J 29 Tunnan
Tillverkare: SAAB
Versioner: J 29A, A/J 29B, S 29C, J 29E, J 29F
I tjänst: 1959-1976
Förband: F 3, F 4, F 6, F 7, F 8, F 9, F 10, F 11, F 12, F 13, F 15, F 16, F 20, F 21, F 22

Byggsatser:
1/72:
Heller; J 29E/S 29C. Utgiven ffg 19xx. I huvudsak korrekt. Upphöjda panellinjer, huvudställen bör kortas något........etc
Matchbox; J 29F. Utgiven ffg 19xx. Grova nedsänkta panellinjer, huvudställens hjulschakt för stora.... etc.
MAS* (vac); J 29A/B. Utgiven ffg 197x. Bra och korrekt modell för sin tid. *Idag en raritet.

1/48:
IPMS Österrike (resin) J 29F....
AZ Models J 29F....
Arne Andersson* (vac) ....

Dekaler:
1/72:

1/48:

Resindelar
1/72: ...

1/48: ....

Fotoets:
1/72: ...

1/48: ...

Konverteringsbeskrivning:
(Hur man modifierar en befintlig byggsats till svensk version, t.ex. konvertering av Frog Sea Venom till en Svensk J 33)
------

Någonting sådant skulle det kunna se ut. Men som sagt, fastställ disposition/formulär/protokoll först, dvs strukturen på databasen. Sen kan vi alla hjälpas åt att fylla den.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
olindau
Site Admin
Inlägg: 781
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Flygvapendatabasen...

Inlägg av olindau »

Jag började med ett första steg och kategoriserade alla gamla artiklar med "svenskt innehåll" och de är
nu tillgängliga under Helpdesk/Swedish på hemsidan:
Se http://www.ipmsstockholm.se/home/catego ... k/swedish/

Jag kan också skapa en blogg med tex namnet Swedish (Swedish models) där ni kan blogga
eller så kan jag ta era inlägg från forum och föra dit om ni vill.

Det är faktiskt väldigt lätt att skapa en artikel/blogginlägg, i alla fall om man kan göra
inlägg med bilder på forum.

Det här är väl kanske en första start till en egen "Svensk SIG"
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: Flygvapendatabasen...

Inlägg av Hobby-Importen »

En lista på allt (jag) rekommenderar svenskt militärt i 1/72 har funnits i många år, det vet jag med bestämdhet, för det är jag som skrivit den, och
den är hyfsat aktuell.

Jens
Daedalus Models
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Flygvapendatabasen...

Inlägg av Björn Fransson »

olindau skrev:
Jag kan också skapa en blogg med tex namnet Swedish (Swedish models) där ni kan blogga
eller så kan jag ta era inlägg från forum och föra dit om ni vill.

Det är faktiskt väldigt lätt att skapa en artikel/blogginlägg, i alla fall om man kan göra
inlägg med bilder på forum.

Det här är väl kanske en första start till en egen "Svensk SIG"
Kanonide, tycker jag! Hjälper gärna till med det som jag kan ...berra, t ex. (sorry... :oops: )
Per K
Inlägg: 174
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:58

Re: Flygvapendatabasen...

Inlägg av Per K »

En wiki vore fortfarande bästa lösningen på detta.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Flygvapendatabasen...

Inlägg av jfall »

Håller med Per en wiki skulle nog passa perfekt tror jag. Det ger många chansen att bidra och ger ett strukturerat sätt att få tag på informationen. Även länksystemet där man kan klicka sig fram tycker i alla fall jag är ett väldigt bra system för att man ska ta till sig informationen. Verkar dessutom som att en hel del av wiki programvaran är tillgänglig som freeware så det bör inte kosta något att skapa själva Wikisystemet.

Jakob
Jakob Fall
AP
Stellan
Inlägg: 5638
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Flygvapendatabasen...

Inlägg av Stellan »

Kul om detta kunde bli verklighet. Vi har ju försökt knuffa för detta tidigare men reaktionen har varit tämligen sval. Även roligt om man kan utveckla det till att bli även om markfordon, helikopter och vattenfarkoster. Kör på !
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar