Hobby boss CV90-40 IFV Version?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Hobby boss CV90-40 IFV Version?

Inlägg av jfall »

Hej!

Jag går lite i tankarna på att bygga ett antal strf 90 i 1/35 och därför kollade jag runt vad som fanns. Academy har ju sin B och så finns
C från Hobby boss. Tittade till sist också på den som hobbyboss just släppte. Tyckte den verkar intressant med tanke på att den kommer
med Lyran på taket vilket passar bra för en serie 1 vagn. Dock verkar resten att se ut som en strf 9040B. Undrar bara om det finns någon
där ute som vet säkert, för är det en strf 9040b med lyran använder jag hellre Academys och scratchar Lyran till den.

Jakob
Jakob Fall
AP
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Hobby boss CV90-40 IFV Version?

Inlägg av SvenYoung »

Tjena Jakob,

Bara min personliga åsikt, men jag tycker bätte om hjulen i Academy's modell jämfört med Hobbyboss. Har visserligen bara HB's 90C, men det är samma hjul i B-vagnen. Hb's hjul har ett jobbigt mönster på däcken som bör slipas bort, och konstruktionen på hjulen är krångligare att få ihop än Academy's (utan att egentligen tillföra något rent detaljmässigt).

Jag har tom tänkt cross-kitta Academy's nedre del och banaggregat med Hobby Boss modell.

För en B-vagn skulle jag rekommendera Academy's, men som sagt då uttalar jag mig mest med avseende på hjulen.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Hobby boss CV90-40 IFV Version?

Inlägg av jfall »

Jo håller med tycker underedet på academys ser bättre ut än hobbyboss. Frågan var dock om någon visste om något på Hobbyboss nya skiljer sig från en Strf 9040B med undantag från lyskastaren lyran som sitter på taket.

Jakob
Jakob Fall
AP
Kjell.S
Inlägg: 122
Blev medlem: 26 jan 2012, 10:05
Ort: SPHF
Kontakt:

Re: Hobby boss CV90-40 IFV Version?

Inlägg av Kjell.S »

Synliga skillnader i korta drag.

Strf 9040, de första 158 tillverkade har Lyran på torntaket.

Strf 9040A har dämpcylinder på tornfronten, ingen Lyra. Alla tidigare tillverkade byggs om till ”A”.

Strf 9040B har ingen Lyra, ingen dämpcylinder men ett reservsikte på vänster sida av kanonen.

Strf 9040C, extrapansar m.m.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Hobby boss CV90-40 IFV Version?

Inlägg av Robin Nilsson »

Har jag drömt eller inbillat mig men var det inte något med hur bärhjulen var placerade som var fel på någon av modellerna (eller båda) ??
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Hobby boss CV90-40 IFV Version?

Inlägg av SvenYoung »

Jo, Hobbyboss lyckades göra samma sak som på sin Merkava och missade att förskjuta bärhjulspositionerna.

Det är knappast märkbart egentligen, om man inte har ögon som kan titta på båda sidorna av vagnen samtidigt. :-)

Bild[/URL]
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Hobby boss CV90-40 IFV Version?

Inlägg av Robin Nilsson »

Det kan synas om de främsta bärhjulen ska vara mitt för varandra eller förskjutna, då ger det utslag på bandets vinkel mot marken ;-)
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Hobby boss CV90-40 IFV Version?

Inlägg av jfall »

Det är en ganska märkbar skillnad faktiskt men när den står på banden blir det nog svårare att se. Academys nederdel är dessutom betydligt mera väldetaljerad om man jämför med HBs.
Vet inte riktigt vad "kaffefläcken" på HBs är :lol:.
Bild
Bild
Bild
Bild

Lyckade dessutom hitta lite bilder på plasten som finns i HBs nya och de har precis som jag trodde gjort fel. Först har de gjort en strf 9040B och sedan bestämt sig för att sätta en lyran på taket.
lite konstigt att de gör ett så uppenbart fel faktiskt men vem vet hur tillverkarna tänker ibland. :D

Jakob
Jakob Fall
AP
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Hobby boss CV90-40 IFV Version?

Inlägg av Robin Nilsson »

Det är en investeringskalkyl. Den stora frågan som måste besvaras lyder så här: "Kan vi spara lite kostnad på formarna genom att återanvända de vi har med små tillägg eller måste vi kasta en massa pengar i sjön genom att göra nya formar för att rätta något som de allra flesta aldrig kommer att upptäcka ?"
Beroende på hur man viktar/värderar de olika siffrorna bakom så kan resultatet bli olika för olika tillverkare.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Hobby boss CV90-40 IFV Version?

Inlägg av jfall »

Jo det har jag absolut förståelse för och jag är personligen för att man återanvänder formarna och lägger till lite.Man kan sedan som modellbyggare göra en liten konvertering om man tycker att det spelar någon roll. På så sätt finns de många olika versioner och de kostar inte skjortan heller. Tycker dock att just detta fall är lite lustigt då man skulle få en korrekt B version om man tog bort en del inte la till som det så ofta brukar vara. Ett bra exempel tycker jag är Kinetics F-16. De tänkte till lite i början och har därför kunnat släppa ett tiotal olika versioner till ett hyfsat pris.

Jakob
Jakob Fall
AP
Skriv svar