Funderingar kring sprutbox

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Funderingar kring sprutbox

Inlägg av Lars Ekström »

Jag var häromdagen på IKEA och köpte en köksfläkt för min kommande sprutbox, men när jag höll på och meka ihop boxen så kom lite tankar om säkerheten med att använda köksfläkten tillsammans med lösningsbaserade färger. Den minsta risken är förmodligen med lacknaftaförtunning och störst risk med cellulosaförtunning, men även alkoholförtunning är en risk. Hur ser ni på risken med att använda en köksfläkt som utsug.
Det finns ingen direkt spec på fläkten men jag antar att den är borstlös. fläkttrumman verkar vara av plast

Tänk efter före
Lars Ekström
'
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Funderingar kring sprutbox

Inlägg av Robin Nilsson »

Tja, det beror ju på om en antändningsbar blandning av luft och lösningsmedel (syre + bränsle) kan komma i kontakt med en antändningskälla.
Om motorn inte sitter i luftflödet och/eller inte genererar gnistor så borde det vara OK. Alternativt att fläkten drar ut så mycket luft per minut att det inte går att komma upp i en koncentration som kan antändas.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Funderingar kring sprutbox

Inlägg av Janne Nilsson »

Robin Nilsson skrev:Tja, det beror ju på om en antändningsbar blandning av luft och lösningsmedel (syre + bränsle) kan komma i kontakt med en antändningskälla.
Om motorn inte sitter i luftflödet och/eller inte genererar gnistor så borde det vara OK. Alternativt att fläkten drar ut så mycket luft per minut att det inte går att komma upp i en koncentration som kan antändas.
Kan du utveckla det där eller hänvisa?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Funderingar kring sprutbox

Inlägg av Robert A »

Alla brandklassade fläktar jag sett är av typen centrifug fläkt, dvs som ett skovelhjul som agerar fläkt. Fördelen med detta är att motorn sitter kapslad utanför luftströmmen och kan inte antända lösningsmedlet.
Många kör köksfläkt utan problem men risken finns alltid om man använder antändningsbara vätskor. Valde själv en färdig sprutbox som är testad och brandklassad just för att jag inte vill ha brand i
ventilationen. Bara att skruva upp den och kolla, är alla elledningar utanför luftströmmen och motorn kapslad så är det grönt.

Ska sägas dock att jag sprutar en hel del billacker och uretan, ska man måla lite tamiya färg eller liknande är risken minimal för brand men jag är inte brandexpert :)

//Robert
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Funderingar kring sprutbox

Inlägg av jfall »

Jad tog en titt på vilken koncentration man idag kör i moderna bensinmotorer vilket tydligen är ungefär 1:13. Bensin är ju en hyfsat antändlig vätska och även om cellulosa förtunning skulle vara dubbelt så reaktiv ska man alltså komma upp i koncentrationer med ~4% lösningsmedel för att en gnista ska antända dem. Att man skulle nå upp i de koncentrationerna när man står med en airbrush och småsprutar har jag svårt att tro, särskilt då man dra årskilliga liter luft igenom fläkten. Sen krävs det ju överslag i motorn också och under de 15 åren då vi har bott i samma hus har detta inte hänt så risken bör vara minimal.

Rörande att plasten blir angrippen tror jag bara det skulle kunna vara ett problem om lösningsmedel börjar kondensera där men då pratar vi riktigt höga och osannolika koncentrarioner.

En annan tanke är också att man kanske ska ta bort filtret i fläkten så att det inte kloggar igen från färgdammet.

Precis som Robert är jag ingen brandexpert men om man håller sig till vanliga lösningsmedel och färger bör de inte vara något problem :D.


Jakob
Jakob Fall
AP
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Funderingar kring sprutbox

Inlägg av Robin Nilsson »

En fundering lite vid sidan av:
Antändning i fläkten kan orsakas av en gnista från motorn om bränsle/luft blandningen är antändbar (inte för mycket luft och inte för mycket bränsle).
Är det någon som funderat på den eventuella risken med att köra utan fläkt och råka få en gnista då man tänder eller släcker en lampa eller dylikt?
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Funderingar kring sprutbox

Inlägg av Anders.Edblad »

Har tidigare läst på detta forum om dåliga erfarenheter av att använda köksfläkt.
Biltema har en motorrumsfläkt för båtar för att vädra bort bensinångor, den fungerar mycket bra. Dom har också slangar, backventil, slangklämmor.......Fläkten är på 12V du behöver en trafo till den. Effekten är mer än tillräcklig jag har strypt frånluften för att den inte ska suga för mycket. Den kostar 139kr.
Per K
Inlägg: 174
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:58

Re: Funderingar kring sprutbox

Inlägg av Per K »

Jag raljerar lite och tror att om ni har så höga koncentrationer av diverse lösningsmedel att det blir antändbart så kommer ni inte att märka det eftersom ni har svimmat av förgiftning alternativt kliar er frenetiskt på exponerad hud :P
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Funderingar kring sprutbox

Inlägg av Robin Nilsson »

Per K skrev:Jag raljerar lite och tror att om ni har så höga koncentrationer av diverse lösningsmedel att det blir antändbart så kommer ni inte att märka det eftersom ni har svimmat av förgiftning alternativt kliar er frenetiskt på exponerad hud :P
Eller är så väck av ångorna att vi inte bryr oss längre ....
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Funderingar kring sprutbox

Inlägg av Niklas »

Jag har en vanlig köksfläkt som jag monterat ovanpå ett "fläktskåp" som jag köpt på IKEA. Än så länge (har haft den sen 2007 typ) har inga ångor antänts, och jag tror inte man kommer upp i optimal blandning heller. Det säger jag som lekman.

Skulle min fläkt trots allt ta eld tror jag nog att jag kan hantera det, då jag är utbildad brandman också.. ;)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Skriv svar