Airbrush-frustration

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av Robin Nilsson »

Kondens i luftslangen är inte normalt, kör man men vattenspädbar färg så må det kanske kvitta men annars blir det problem.
Du borde ha ett vatten/olje-filter mellan kompressorn och din airbrush för att fånga upp kondens och olja.
Om du har möjlighet att släpa med dig hela rasket (kompressor, slang, airbrush och kanske din färg) till Kista så kan jag lägga nån timme under helgen på att felsöka. Min kompressor har tyvärr ett hål i tanken så det är lite krångligt att använda den .... står på 'att-göra'-listan ....
acofm89
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 apr 2013, 01:39
Namn: Anders

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av acofm89 »

acofm89 skrev:Kondens i luftslangen är inte normalt, kör man men vattenspädbar färg så må det kanske kvitta men annars blir det problem.
Du borde ha ett vatten/olje-filter mellan kompressorn och din airbrush för att fånga upp kondens och olja.
Om du har möjlighet att släpa med dig hela rasket (kompressor, slang, airbrush och kanske din färg) till Kista så kan jag lägga nån timme under helgen på att felsöka. Min kompressor har tyvärr ett hål i tanken så det är lite krångligt att använda den .... står på 'att-göra'-listan ....
Det är nog en bra idé :)

Min kompressor har ett vattenfilter, men det kanske inte är helt 100% i så fall :/ Jag tror dock fortfarande att det hänger en del på vad för färger jag försöker spruta ändå, eftersom resultaten verkar bero mycket på det. testade igen med mina gamla Aeromaster igår och tyckte faktiskt att det blev bättre. Dock har jag fortfarande det bestående problemet att ingen färg kommer ut halva tiden. Jag sprutar i 10 sekunder, sen blir jag tvungen att sitta 15-20 sekunder med att bort stoppet i munstycket. Då har jag ändå använt kraftigt förtunnad färg som har, som folk brukar säga, "mjölkaktig" konsistens.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av Robin Nilsson »

Då vill jag återigen föreslå att du försöker med färgat vatten, om du inte har vanlig vattenfärg så kan du prova med kaffe eller starkt té, huvudsaken är att det är färgat så att du kan se vad som händer.
Blir det stopp inuti munstycket eller hänger det färgdroppar på nålen ?

Hur gör du när du sprutar? Håller du tillbaka avtryckaren hela tiden eller släpper du fram nålen emellanåt?
Provmålning (med din utrustning) under övervakning tror jag är enda sättet att reda ut vad dina problem består i. För svagt luftflöde skulle kunna ställa till det för dig annars tror jag nog mest på en dålig kombination av färg och lösningsmedel.
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av denstore »

Karamellfärg är utmärkt att färga vatten med till sånt här. Inte vidare dyrt heller, och många har det redan hemma.
PUMA HOBBY
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 apr 2012, 19:34

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av PUMA HOBBY »

Hej!

Posten tar 101 kr för att skicka en spruta rekommenderat.
Vill du att jag tittar på din spruta kostar portot totalt 202 kr ToR.

MVH
Johan
PUMA HOBBY

PS. Den Store, skall man spara pengar skall man inte hålla på med någon hobby :-)
acofm89
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 apr 2013, 01:39
Namn: Anders

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av acofm89 »

Uppdatering: Har ny testat Tamiya spätt enligt rekommendationer jag fått via den här tråden och det verkar nu fungera mycket bättre. En egenhet med de Tamiya färger jag testat med verkar dock vara att när färgen torkar bildas ett skikt av fint damm på ytan som senare går att borsta bort.

jag har läst på lite på nätet om min specifika modell av Airbrush - kollat omdömen/recensioner på olika sajter och dyl. Det verkar vara en del folk därute som tycker att H&S Evolution-serien är rätt kinkiga. De funkar fint så länge man är petig med exakt vad man sprutar igenom dem men marginalerna är ganska små. Sen går ju åsikterna naturligtvis isär om detta också. Det är möjligt att strulet jag haft är en kombination av färger som inte är ideala att sprutta/inkorrekt spädda och en airbrush som kanske är extra känslig för just detta.

Jag vill också passa på att tacka alla som försökt hjälpa mig :D Det känns bra när folk som är mer kunniga försöker komma med konstruktiv hjälp och inte bara himlar med ögonen när nybörjare kommer med frågor om grundläggande grejer :)
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av Öken-Erik »

"Dammet" du beskriver tyder på för högt tryck.
Färgen torkar innan den träffar ytan.
Sänk trycket!

Funderar på en annan sak, för några år sedan körde Mange "Den Store" Berggren tilsammans med Jesper Nielsen en "prova på spruta" grej på C4a.
Finns det intresse för något liknande till årets C4-OPEN?

Öken-Erik

CU@C4
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av denstore »

Öken-Erik skrev:"Dammet" du beskriver tyder på för högt tryck.
Färgen torkar innan den träffar ytan.
Sänk trycket!

Funderar på en annan sak, för några år sedan körde Mange "Den Store" Berggren tilsammans med Jesper Nielsen en "prova på spruta" grej på C4a.
Finns det intresse för något liknande till årets C4-OPEN?

Öken-Erik

CU@C4
Som Erik säger, för högt tryck, eller möjligtvis för långt avstånd. Färgen ska se blöt ut när den hamnar på modellen.
acofm89
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 apr 2013, 01:39
Namn: Anders

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av acofm89 »

denstore skrev:Som Erik säger, för högt tryck, eller möjligtvis för långt avstånd. Färgen ska se blöt ut när den hamnar på modellen.
Sprutar med ca 30 psi. Hmm, ja, det är mycket möjligt. Ska testa att spruta på lite närmare håll. Torkar jag bort "dammet" med fuktigt papper så ser dock ytan helt okej ut under. Det är ett steg i rätt riktning i alla fall :D
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av Robin Nilsson »

Dessutom kan det till en viss mycket liten del bero på hur snabbt lösningsmedlet avdunstar men den inverkan är ytterst marginell
Skriv svar