Airbrush-frustration

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av Janne Nilsson »

Av de färger du nämner så har jag bara erfarenhet av Tamiya. Men den fungerar dåligt att späda med vatten enligt min erfarenhet.

Till den rekomenderar jag antingen deras egna Thinner, Isopropylalkohol eller T-röd. Jag brukar ligga på ca 50-50. Dvs en del lösningsmedel en del färg. Det är en ganska bra grund när man börjar så kan man öka eller minska efter behov.

Tänk också på att alltid se till att avtryckaren är nedtryckt(släpper på lufttrycket) innan du börjar dra den bakåt(släpper på färgen).

Och likadant när du slutar. Se till att du stänger av färgflödet(för avtryckaren så långt fram det går) innan du stänger av lufttrycket(släpper upp avtryckaren). Det som händer annars är att den lätt kloggar igen.

Jag hade själv svåra problem i början. Som jag än i dag inte riktigt kan förstå att jag hade eller vad jag gjorde för fel?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
acofm89
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 apr 2013, 01:39
Namn: Anders

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av acofm89 »

Vilka produktnamn säljs isopropylalkohol under? Jag har hört många snacka om det, men jag har trott att det var detsamma som T-dojja. Jag testade även Vallejo Model Air efter att de på Wentzels rekommenderat den. Den påminde mycket till konsistensen om Citadel, vilket är det fabrikat som funkat allra sämst. Av vad jag har hört ska Vallejo gå att spruta direkt ur flaskan som den är, men den verkade på mig som alldeles för tjock för det, så jag spädde den till hälften med vatten. Det som hände var att färgen inte verkade fästa på primern alls. Den liksom rann av ytan och samlades i droppar. Det verkar väldigt skumt med tanke på att av vad jag har förstått det specifika fabrikatet är speciellt formulerat för att användas med airbrush, så det om något borde ju ha funkat bäst :/
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av jfall »

Enligt vad jag hört ska du nog undvika och sprutmåla vallejo i början då de ska gå att få det bra men det är j**ligt svårt men vallejo air kanske funkar bättre. För att kunna spruta den bör man späda ut färgen en regel är att färgen ska ha samma konsitstens som mjölk (att man inte säger vatten har jag svårt att förstå).

Att färgen rinner av kan ju bero antigen på att primern och färgen inte funkar ihop, att du spätt för mycket eller det kan också beror på ytspänningen som vatten har. Om du ska spädda med vatten bör då använda destillerat(för att slippa kalk och sån skit i sprutan) och även blanda i en liten droppe diskmedel för att slippa ytspänning och alltså droppar. Tycker dock att du ska prova att späda färgen med vallejos thinner, man tror inte att de ska spela så stor roll men de kan vara skillnaden mellan perfekt och katastrof. Kolla här till exempel verkar vara ditt problem ungefär: Thinning valejo air

Om du har vägarna förbi Wentzels kan du köpa en Tamiya och deras thinner blandar man dem 50:50 brukar de funka skitbra tycker jag

Isopropyl finns hos max Isopropyl. Se som sagt till att du tunnar färgen ordentligt med rätt typ av lösningsmedel annars blir det kaos! :D

Lycka till

Jakob
Senast redigerad av jfall den 20 apr 2013, 21:01, redigerad totalt 1 gånger.
Jakob Fall
AP
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av Janne Nilsson »

Model-Air skall gå utmärkt att köra i färgsprutan som den är i flaskan. Om än med aningen högre tryck, mellan 30-40 PSI.

Isopropylalkohol kunde man förut köpa på Apoteket, nu är Kjell & Co ett bra alternativ.
http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... hol-p18303

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag hade också stora problem i början. Undvik att testa för många fabrikat alla har sina fördelar/nackdelar.
För att komma igång kör med Tamiya färg blanda 50/50 med T-röd då ska det funka.
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av denstore »

Jag håller väl med om att det enklaste att komma igång med nog är Tamiya. Men varför inte använda deras egen thinner?
Vallejo, både Model Color och Model Air kan behöva tunnas, framförallt om man använder munstycken på 0.3mm eller mindre. Tunna dem med deras egen thinner, helst den nya formulan. Alternativt med Liqutex Airbrush Medium. Vatten rakt upp och ner är i min mening ingen vinnare, då bindemedlet blir lite väl tunt, och man riskerar att färgen blir konstig.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av Anders.Edblad »

Tamiya thinnern är ganska dyr jämfört med t-röd onödigt att köra med den bara för ett komma igång. Ingen större skillnad att sen gå över till Tamiya thinnern.
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av denstore »

Jag tycker det är meningslöst att krångla med hemmalösningar oavsett om det är under lärostadiet eller inte. Blandar man 50/50, så motsvarar ju de 250ml man får för 89kr 25st av de små Tamiya-burkarna. Alltså under 4kr per burk. Färgen är däremot dyr, runt 25kr per burk, har jag för mig. För mig, men det är ju högst personligt, så är det inte mycket mening med att riskera färg för 25kr, för att spara 3kr på thinner.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av Janne Nilsson »

Anders.Edblad skrev:Tamiya thinnern är ganska dyr jämfört med t-röd onödigt att köra med den bara för ett komma igång. Ingen större skillnad att sen gå över till Tamiya thinnern.
Sen dom började sälja sitt lösningsmedel på större förpackning 250ml. Förut fanns bara i samma storlekt som färgburkarna, så tycker jag priset är oväsentligt. Dock uppför sig färgen olika om man använder Tamiyas egna förtunning eller Isopropylalkhol. I vissa fall använder jag det senare annars en blandning av de två.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
acofm89
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 apr 2013, 01:39
Namn: Anders

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av acofm89 »

Anders.Edblad skrev:Jag håller väl med om att det enklaste att komma igång med nog är Tamiya. Men varför inte använda deras egen thinner?
Vallejo, både Model Color och Model Air kan behöva tunnas, framförallt om man använder munstycken på 0.3mm eller mindre. Tunna dem med deras egen thinner, helst den nya formulan. Alternativt med Liqutex Airbrush Medium. Vatten rakt upp och ner är i min mening ingen vinnare, då bindemedlet blir lite väl tunt, och man riskerar att färgen blir konstig.
Kan ha varit det som blev fel när jag testade den. Skulle måla en cockpit med Vallejo Model Air's motsvarighet till Luftwaffes RLM02. Jag spädde då med vatten, och som jag tidigare berättade så rann färgen i princip av primern. Värt att nämna var att jag använde Vallejos egen primer, så det vore konstigt ifall färgen inte skulle fästa på den. I fråga om konsistens tycker jag Vallejo verkar skilja sig en del från mycket annat, till exempel Gunze eller mina gamla Aeromaster; den verkar liksom ha "kladdigare pigment" överhuvudtaget eller hur jag nu ska uttrycka det. Vore bekvämast om jag kunde få mina Gunze Sangyo och funka dock, eftersom det är det som jag har mest av. Jag har en del Tamiya också, men om jag skulle börja köra med det främst skulle jag bli tvungen att köpa på mig ganska många färger jag redan har under Gunzes fabrikat. Om det är någon som kör Gunze kunde den kanske ge något förslag eller tips på hur den bäst ska användas.
Skriv svar