Airbrush-frustration

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
acofm89
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 apr 2013, 01:39
Namn: Anders

Airbrush-frustration

Inlägg av acofm89 »

Jag äger en Harder & Steenbeck Pro Evolution som jag inhandlade på Wentzels för ungefär tre år sedan när jag kände att jag ville ta steget från att måla modellerna med gamla hederliga penslar. Mitt första försök till airbrushing blev ett fiasko; jag kunde inte få sprutan att spraya jämt utan ytan blev istället korning och full av stänk. Efter detta lade jag det på hyllan eftersom andra intressen också tog upp tid. Hursomhelst, för en tid sen plockade jag fram airbrushen igen för ett nytt försök. Jag plöjde igenom nätet för alla möjliga tips och förslag på hur man skulle uppnå bra resultat. Dock slutade detta andra försök på ungefär samma sätt som det första. Jag har nu spenderat många timmar med att försöka klura ut var problemet ligger. Jag har skruvat isär och rengjort allt noggrant. Jag har till och med investerat i ny nål och munstycke, men jag kan fortfarande inte få den att spruta bra. Halva tiden kommer det ingen färg alls trots att jag spätt färgen. När det kommer färg blir ytan korning och stänkig. Att spruta på lågt tryck (typ 20 psi) är bara att glömma: det kommer knappt någon färg alls, trots att jag succesivt förtunnat den tills det nästan bara är vatten. Allt som kommer är några små skvättar. Nu känner jag mig bara frustrerad och på vippen att ge upp tanken på att airbrusha helt och hållet. Det känns som om jag provat allt. Jag har kollat runt hela nätet, och det som står är i princip "rengör, kontrollera nålen, munstycket etc". Jag köper inte att det ska behöva vara så svårt att få okej resultat. Det känns så trist också att jag investerat så pass mycket pengar i något som jag inte haft någon glädje av. Under den tid jag ägt airbrushen har jag inte byggd någonting utan i princip bara bara suttit och försökt få den att funka. Så jag skulle vara jättetacksam om någon kom med något uppslag till vad problemet kan tänkas vara. Jag undrar dessutom om det anordnas några kurser i airbrushing där man skulle kunna lära sig av någon som kan.

Mvh
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av Stellan »

Stackars dig, låter jättetråkigt med dessa problem. Självklart ska det inte vara så svårt att sprutmåla och det ska definitivt inte vara skälet till att man inte får något byggt.

Om det skvätter så låter det som att antingen så är färgen för tjock, men du säger ju att du nästan tunnat till vatten och ändå funkar det inte. Det som kommer ut blir kornigt och stänkigt, låter också som för tjock färg/för långt avstånd så färgen hinner torka innan den når modellen. Alternativet skulle kanske vara att det kommer dåligt med luft?

Om vi går tillbaka till just grunderna: när du plockar upp sprutan och kopplar upp den mot kompressorn, kommer det ut ordentligt med luft när du trycker ned avtryckaren? Vad händer om du just bara pytsar i lite vatten i koppen, kommer detta ut som det ska i en jämn fin kon? Gör det inte det så är det definitivt något knas. Är det riktigt illa så har du fått ett måndagsexemplar men man kan ju tycka att de borde i alla fall blåsa igenom luft efter monteringen och då upptäckt något fel.

Kanske du borde gå tillbaka till Wentzels och få saken utredd eller utbytt.

Visst går det att bli instruerad. Var bor du, är det i Stockholm? Kom i så fall förbi något av våra möten (ikväll exempelvis) så går det att pratat om saken. Om annan ort så söker du upp närmaste IPMS-förening så får du hjälp där. På lördag är det Hobbyfest på fordonsmuseet Arsenalen i Strängnäs, kom dit om du kan så kan vi kolla på din spruta.
Stellan Schroeder Englund
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av Daniel_A »

När jag började med min första spruta så hade jag ett liknande problem. Det visade sig vara kopplingen mellan slangen och sprutan som var problemet. När jag skruvade åt den med vad jag tyckte var normal kraft, så pressades gummipackningen ut och ströp luftflödet lite för mycket. När jag släppte lite på den så funkade det perfekt. Det skulle kunna vara något sånt.

/Daniel
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av Robert A »

Om du förtunnat färgen rätt och trycket max på 20psi ska det funka men har du kollat att luft kommer fram till munstycket utan färg i?

Prova även som andra sagt släppa lite på spänningsfjädern för ventilen.

Annars är den nästan helt garanterat stopp i kanalen mellan slangkopplingen och främre delen på sprutan där man skruvar fast kronan och munstycket (om du kollar på sprutans kropp framifrån ser du två hål, ett för nålen och ett avlångt. Det avlånga är för luft). I så fall får du låta sprutans kopp utan ligga i cellulosa förtunning över natten (alla packningar ínkl nålpackningen ska bort annars sväller de).
Dagen efter är det bara att koppla in slangen, ställ in högt tryck och sörjan bör komma ut. Nål och munstycke ska inte vara i när detta görs.

//Robert
acofm89
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 apr 2013, 01:39
Namn: Anders

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av acofm89 »

Stellan; Alltså, när jag testar med mindre utspädd färg så blir det kornigt och när jag spär färgen mer så blir det som små droppar. Det verkar som att färgen inte "fördelas", eller vad man ska kalla det, i munstycket. Testade med bara vanligt vatten, men det är svårt att se hur strålen ser ut. Dock verkade den kärva med bara vatten också; ibland kom inget alls genom munstycket. Nål, munstycke och luftstyrhuvud är helt nytt och jag dubbelkollade så att det inte sitter något guck eller så i munstycket. Luftflödet verkar okej, såtillvida att det kommer luft ur munstycket överhuvudtaget. Sen är jag nog inte tillräckligt kunnig för att kunna avgöra vad som är normalt luftflöde vid ex antal psi.

Daniel & Robert; Förstår jag er rätt om jag fattar det som att ni snackar om gängade ventiler? Den jag har är med snabbkoppling dock. Det kanske är det ni menar, så vart sitter isåfall den fjädern och hur avgör man om den är för hårt åtdragen? Jag har gått igenom sprutan, och det verkar inte vara stopp någonstans. Har låtit vissa av delarna där färg kan fastna ligga i nagellackbortagningsmedel och sedan kört igenom med piprensare. Så såvitt jag kan avgöra är den helt ren.

Jag har funderat på om det kan ha med färgen att göra. Ingen färg jag kört med har fungerat bra dock, men vissa har blivit så att säga "mindre dåliga" än andra. Den som funkat bäst är mina gamla Aeromaster som legat och skräpat i någon låda i åratal. Ytan blir grov, men inte lika illa som de andra. Gunze Sangyo har funkat halvkasst också. Den skvätte ganska mycket och ytan blev lite Jackson Pollock typ. Tamiya och citadell är värst av de jag testat; de funkar knappt alls. Det kommer knappt något ur sprutan när jag kör med de.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av Robin Nilsson »

Hej Anders,
Jag har ingen Pro Evolution men jag tror att Daniel & Robert pratar om packningen som finns där luftslangen ansluts till sprutan (i ditt tumveck när du målar). Om den skruvas åt alldeles för hårt så kanske packningen kläms och stryper luften.
Personligen tror jag inte att felet ligger där.
Kan du prova med vattenfärg eller något annat så att du kan få färgat vatten så att du kan se hur färgstrålen ser ut ?
Kan du få ett jämnt flöde med bara luft eller kommer det bara en pust i början och sen ingenting alls ?
Kornig yta kan man få med all färg om man har olämplig kombination av färg-lösningsmedel-tryck-avstånd till ytan som målas. Sprutt och skvätt kan det bli med fel färg-lösningsmedel så att färgen klibbar vid nålspetsen och sen far de iväg färgkluttar. Om färgen blir grynig i koppen så har du definitivt fel lösningsmedel.
Om du kan få en bra färgkon/sprutning med färgat vatten så kan man vara nästan säker på att airbrushen är ok.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av jfall »

Tycker också att det låter mer som ett lösningsmedelsproblem färger som man ska airbrusha blir extremt kinkiga. Prova först med färgat vatten först och om det funkar se till att du använder färgtillverkarens egna lösningsmedel.

Jakob
Jakob Fall
AP
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av Janne Nilsson »

Svårt att säga så här. Kan trösta dig med att de flesta har haft problem och jobbigt att komma igång med färgsprutan.

Får du verkligen upp det tryck som behövs och som mätaren anger? Som många har varit inne på kan det vara stopp eller läckage?

Kolla också att torkad färg eller något annat inte har kommit ner i luftventilen på färgsprutan?

Ibland kan man tro att munstycket är rent och även fast man har köpt nytt kan det klogga igen på en gång. Testa att hålla upp det mot ljuset och se om du kan se igenom det och om det hål du ser ljuset igenom är runt och fint. Om inte så måste det rengöras mer.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av Stellan »

Som sagt var, många funderingar och svar och du får väl testa än det andra och se om det fungerar. Dock tror jag att det bästa är om du låter få en åsikt av en oberoende person som tittar lite närmare på din spruta och som har egna referenser att utgå ifrån när det gäller färger, lösningsmedel och tryck . Du är välkommen på något av våra möten om du bor i Stockholmstrakten.
Stellan Schroeder Englund
acofm89
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 apr 2013, 01:39
Namn: Anders

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av acofm89 »

I fråga om lösningsmedel kan jag meddela att jag bara använt vanligt vatten. Men om färgerna är ovanligt guckiga kanske i så fall något annat är att föredra? Som jag sa om lufttrycket så kan jag inte avgöra om det är normalt eller inte i och med att jag saknar erfarenhet om sånt. Jag ska testa med några av de förslag ni har kommit med, men antagligen är det bäst att jag gör som Stellan föreslår och låter någon som har mer koll än vad jag har instruera mig :)
Skriv svar