Blandade frågor

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Blandade frågor

Inlägg av Fenix »

1, Jag tänkte sätta mig ner och bygga min Italeri Rafale M (No 036) i 1/72 när jag "inventerade" alla delarna så såg jag till min förskräckelse att huven var totalt krossad. Går det få tag på reservdelar till denna modell eller är den för gammal? Om ja vem ska jag kontakta?

Här är en bild på kartongen om det kan vara till hjälp:

Bild

2, Är det någon som gör "Dayglow" dekalerna fortfarande?

3, Någon som har bra tips på hur man får till "Dayglow" fälten på kroppen på en Tp 79 snyggt och realistiskt?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Blandade frågor

Inlägg av Robert A »

Tillverkarna brukar ha reservdelar om man kontaktar dem.. i alla fall revell och tamiya, vet inte om italeri har samma service. Testa gå via italeri, annars är ända utvägen att köpa en ny modell, en vakuum huv kommer troligen kosta lika mkt som en ny modell..
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Blandade frågor

Inlägg av Snussugen »

Sett en på LSP forumen som scratchbygger rutor. Han gör en liten mall av trä typ, och trär över en bit genomskinlig plast från exempelvis en läskflaska. Sedan sätter han in den i ugnen och låter den smälta/formas över mallen. Det kanske vore något? Kan ju inte skada. :)
Live & let dry.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Blandade frågor

Inlägg av jfall »

Jag har sätt Valejos Dayglow användas med riktigt bra resultat, faktiskt på en tp79. De finns i flera färger tror de är rosa, orange och gul. Köpte min på Wentzels och tycker den ser bra ut.

Jakob
Jakob Fall
AP
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Blandade frågor

Inlägg av Fenix »

Jakob jag tänkte mig mer hur man gör bäst för att göra banden på kroppen "uppdelade" som de var på riktigt. Men tack för tipset om Vallejos Dayglow färg ska kolla upp det. Bör kanske nämnas att min Tp 79:a är i 1/72.

Snussugen huven var totalt krossad så jag har inget att göra mall efter, men lät intressant.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Blandade frågor

Inlägg av jfall »

Okej då förstår jag. Jag tog en vända på internet och hittade bygget jag tänkte på han har byggt i 1/72 och använt maskeringstejp. Kan nog bli lite pilligt :) men resultatet kan bevisligen bli jättebra. Här kommer länk till bygget:

Nos och fena
Dayglo fält maskering
Resultatet

Lycka till :) !

Jakob
Jakob Fall
AP
Skriv svar