Maskering!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Maskering!

Inlägg av Snussugen »

Oj, det blev en del svar. :)

Jag har fortfarande väldiga problem att få Stukans rutor att se snygga ut. Listerna syns inte alltid, men alla muttrar som sitter på listerna syns... väldigt förvirrande. Osynliga lister är nog det värsta som kan hända när man försöker att maskera.

Funderar på att anlita något proffs (eller ja.. bättre än jag, åtminstone) som kan fixa till dem för en slant eller två.. för nu dröjer det inte länge innan jag ger upp.

Skitmaskering.

Ärkefnys.
Live & let dry.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Maskering!

Inlägg av Stellan »

Nej då, nu tar vi och djupandas lite här.

Om du har otydliga ramar/lister/spröjs så gör du som följer:

Lägg en tejp rakt över det som du vill maskera med exakt bredd. Denna tejp använder du som en styrning för själva maskeringstejparna som du drar kant i kant med den första tejpremsan. Den första tejpen tar du sedan bort och vips så har du ramdelen färdig att måla. Glöm inte att du kanske vill ha insidan på ramen i en färg, då lägger du den först, sedan kanske du vill ha en nyansbarriär om det skiljer mycket mellan färgerna på in- och utsidan av ramen, på med denna i så fall. Det är inte dumt att lägga några lager färg ändå i detta skede för att bygga upp ett minimum av ram, kanske du gör det med en primer på sprayburk, exvis Tamiyas light grey Fine surface primer. Nu är det dags för det yttre färglagret. Riv av tejpen och njut. Bra att göra om proceduren om du behöver nya ramdelar.

Och då vågar inte ge upp, det är detta frågande/svarande och att du prövar dig fram som du lär dig på!
Stellan Schroeder Englund
linusorn
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:19
Ort: Brottby

Re: Maskering!

Inlägg av linusorn »

Jag brukar använda mig av det gamla kalkertricket, samma som du använde som barn för att rita av mynt. Tejpa hela ytan, håll reda på ungefär var spröjsen går och använd en mjuk blyertspenna och dra på spröjsen. Sen är det bara att ta bort allt och klippa längs linjerna. Montera sedan dina utklippta bitar där de hör hemma. Ikeas gratis små blyertspennor är ypperliga för ändamålet.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Maskering!

Inlägg av Snussugen »

Stellan skrev:Nej då, nu tar vi och djupandas lite här.

Om du har otydliga ramar/lister/spröjs så gör du som följer:

Lägg en tejp rakt över det som du vill maskera med exakt bredd. Denna tejp använder du som en styrning för själva maskeringstejparna som du drar kant i kant med den första tejpremsan. Den första tejpen tar du sedan bort och vips så har du ramdelen färdig att måla. Glöm inte att du kanske vill ha insidan på ramen i en färg, då lägger du den först, sedan kanske du vill ha en nyansbarriär om det skiljer mycket mellan färgerna på in- och utsidan av ramen, på med denna i så fall. Det är inte dumt att lägga några lager färg ändå i detta skede för att bygga upp ett minimum av ram, kanske du gör det med en primer på sprayburk, exvis Tamiyas light grey Fine surface primer. Nu är det dags för det yttre färglagret. Riv av tejpen och njut. Bra att göra om proceduren om du behöver nya ramdelar.

Och då vågar inte ge upp, det är detta frågande/svarande och att du prövar dig fram som du lär dig på!
Tackar och bockar för din teknik, Stellan. Dock målar jag aldrig insidan av ramen.. och jag använder mig heller inte utav primer. Vanlig Humbrol gets the job done ju! :)

Dock tror jag att jag måste införskaffa lite hobbytejp av modellen smal. Jag har upptäckt att maskeringstejp är totalt värdelöst för detta ändamål. Susade runt i några butiker häromkring och .. you guessed it. Inget napp! Tydligen är hobbytejp hemskt sällsynt.

linusorn - jag har faktiskt provat ditt "kalkertrick" tidigare, men utan större framgångar. :(
Live & let dry.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Maskering!

Inlägg av Stellan »

Var så god!

Med insidan av ramarna menar jag att det är den första färgen som syns på insidan, du behöver inte maska på insidan för att få ett hyfsat resultat med huven stängd.

Använder till största delen 1 mm, 6 mm och 18 mm till det mesta. Du kan ju alltid skära till rätt bredd. Ska du täcka mycket och inte behöver ha ned tejpen i minsta skrymsle kan du skaffa en lila maskeringstejp på Clas Olsson, den är billig och har en lagom slapp vidhäftningsförmåga.
Stellan Schroeder Englund
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Maskering!

Inlägg av Snussugen »

Minsta skrymsle låter bra! 1mm, 6mm, 18mm! Fett! Vad heter den tejpen, och var kan man få tag på den?
Live & let dry.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Maskering!

Inlägg av Stellan »

Snussugen skrev:Minsta skrymsle låter bra! 1mm, 6mm, 18mm! Fett! Vad heter den tejpen, och var kan man få tag på den?
Finns väl olika fabrikat men ett vanligt är ju Tamiyas tejp. Smidig och spricker inte så lätt om man vill pressa ned i dessa "minsta skrymslen". Man kan köpa dem på rullar med eller utan kasett med avrivningskant men det blir ju billigare utan kassetten. Finns hos de flesta butikerna numera.
Stellan Schroeder Englund
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Maskering!

Inlägg av Snussugen »

Hmm.. verkar dessvärre inte finnas i någon butik häromkring. Kollade t.om Tradera och inte ens de hade Tamiya tejp. Dock hittade jag mjhobby.se men priserna där lutar åt det extrema. Smakar det så kostar det, antar jag.
Live & let dry.
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Maskering!

Inlägg av Sten Ekedahl »

Snussugen skrev:Hmm.. verkar dessvärre inte finnas i någon butik häromkring. Kollade t.om Tradera och inte ens de hade Tamiya tejp. Dock hittade jag mjhobby.se men priserna där lutar åt det extrema. Smakar det så kostar det, antar jag.
Har du en gång provat Tamiyas tejp kommer du aldrig att vilja använda något annat!
Finns även att köpa här: http://www.rebell.com/
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Maskering!

Inlägg av Niklas »

Det var visserligen ett tag sen denna tråden var aktiv, men nu när jag hittade den kan jag ju fylla på med ytterligare två tips!

1. Bare-Metal Foil. Jag använder detta allt som oftast. Det är otroligt tunt, så det är lätt att gnugga ner i hörn och så. Sen gör man som i förslagen ovan med tejpen, man följer huvramen med ett nytt knivblad. Blir oftast hur bra som helst! Vissa har tydligen haft problem med att folien lämnar limrester på huven, men det har jag aldrig upplevt. Dock doppar jag alla mina huvar i Johnson golvpolish.

2. Köp färdiga målningsmasker! Ett mycket enkelt sätt att få bra resultat. De masker jag har provat (Eduard) har passat perfekt. Visst, man får lägga kanske upp till 50:- men det kan det vara värt. Sen kan det ju vara så att detta alternativ inte finns till just din flygplanstyp, då får man helt enkelt gneta på med nåt av de andra alternativen. :)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Skriv svar