Revell Tyskland sålt till Revell US...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Göran NS
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:38
Ort: Eslöv

Revell Tyskland sålt till Revell US...

Inlägg av Göran NS »

Eller Hobbico Inc som också äger Revell US sen 2007.

Det låter i mina öron som något negativt för oss europiska byggare/köpare. Revell Tyskland har på senaste tiden gett ut många fina modeller från egna nya formar till mycket konkurenskraftiga priser om ni frågar mig. De har även många samarbeten med andra tillverkare såsom Hasegawa där de "boxar om" deras modeller till betydligt bättre priset. Hoppas verkligen att tyskarna får fortsätta på sin egen framgångsrika väg men fan trot..


Göran NS
Göran Nilsson Söderholm
Herr Katt
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 jan 2012, 01:48
Namn: Eduardo Mitchell

Re: Revell Tyskland sålt till Revell US...

Inlägg av Herr Katt »

+1
MVH Moggy

FÄRDIGA 2014: ACA Canadair Mk.4 RAF, Fujimi A-4C FAA, HP Mirage IIIEA I-016 FAA, FROG Meteor Mk.4 C-019 FAA, AFX Canberra T.64 FAA
WIP: ITAL G.222A FUJ A-Q Skyhawk, AFX Bristol 170 Freighter, Bilek MiG-21 PFM, Toko An-74
mirkobayerl
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:05

Re: Revell Tyskland sålt till Revell US...

Inlägg av mirkobayerl »

Tog bort mitt eget inlägg då det kanske finns chans att det blir anmält " hets mot folkgrupp" man vet ju aldrig. Det var bara på skoj och sen kanske det inte hör hemma på detta forum...sorry ;)
Mvh
Mirko
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Revell Tyskland sålt till Revell US...

Inlägg av Björn Fransson »

Hm. Känns inget vidare för oss som helst bygger sådant som kommer från Europa. Suck! :-(
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Revell Tyskland sålt till Revell US...

Inlägg av Björn B »

Är inte detta en återgång till det som var för några år sedan. Tyska Revell blev ju självsändiga men dom gjorde ju mycket eget innan dess. Så frågan är om det blir några större ändringar.
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Revell Tyskland sålt till Revell US...

Inlägg av Sten Ekedahl »

Läser man pressreleasen från Revell USA (http://www.cybermodeler.com/news/revell.shtml) blir man lite orolig. Det framstår som om företaget vill inrikta sig mer på R/C. :?
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Revell Tyskland sålt till Revell US...

Inlägg av Robin Nilsson »

Med tanke på kokurrensen österifrån så kanske Revell tycker att det är lika bra att dra sig tillbaka från byggsatserna och satsa på annat. Deras priser har i och för sig varit konkurrenskraftiga men när det finns så ohyggligt många fler modeller att välja på totalt sett utan att antalet modellbyggare ökat i motsvarande grad så borde rimligen försäljningen ha minskat. För "länge sedan" kunde man i stort sett välja på Airfix, Tamiya, Italeri, Revell och Heller, sen kom det lite Academy. På sistone har det dykt upp ett antal nya som dessutom kommer med nya modeller ungefär lika ofta som man byter skjorta. Flera gånger i veckan är det något nytt på PMMS nyhetslista ......
/ Thinkman
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Revell Tyskland sålt till Revell US...

Inlägg av Björn Fransson »

Jag skulle kunna tänka mig att Airfix offensiva återkomst har påverkat Revell negativt. Utan att känna till några försäljningssiffror, tog ju Revell över nybörjarsegmentet (läs leksaksaffärsförsäljningen) rätt ordentligt under Airfix nedgång och (nästan) fall.

Det här är ju inte direkt någon expanderande marknad och nu när Airfix är tillbaka och kör rätt hårt marknadsföringsmässigt, finns det inte riktigt utrymme på marknaden för två så pass liknande tillverkare. Och då väljer tyskarna kanske att kasta in handduken medan företaget fortfarande är säljbart. Synd, som sagt! I synnerhet med tanke på alla de formar som finns i Revells ägo, t ex alla gamla Matchbox. Man kan undra vad som händer med dem.
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Revell Tyskland sålt till Revell US...

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Björn Fransson skrev:Synd, som sagt! I synnerhet med tanke på alla de formar som finns i Revells ägo, t ex alla gamla Matchbox. Man kan undra vad som händer med dem.

Jag tror att Olle Lindau redan har lagt ett bud på dem... :D
/Fredrik
Göran NS
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:38
Ort: Eslöv

Re: Revell Tyskland sålt till Revell US...

Inlägg av Göran NS »

Är det verkligen så att plastmodeller är en tynande hobby?

Jag misstänker att den är expanderande i Kina och andra länder där det växer fram en ny medelklass i sken av de ländernas ekonomiska framsteg. Många av dessa länder har också en tradition av hantverk och precisionsarbeten. Vissa av de länderna har (ännu?) inte den kultur som börjat växa fram här i väst att allt skall vara så föränderligt och "coolt" utan de är kanske mer av de lugna och mediterande slaget.

Ovanstående är kanske bara önsketänkande från min sida men det verkar konstigt att olika tillverkare från Kina och fjäran östern skulle satsa så våldsamt expansivt om plasthobbyn var på utdöende...

Göran NS
Göran Nilsson Söderholm
Skriv svar