Smörja färgsprutan
-
- Namn: Jonas Danielsson
Smörja färgsprutan
Någon som brukar smörja sin färgspruta, och med vad ? Min har nämligen börjat hänga sig i luftavtryckaren och behöver lite info om hur jag skall gå till väga.
Väl mött
//Jonas.
Väl mött
//Jonas.
-
Re: Smörja färgsprutan
Jag brukar pensla in rörliga delar och packningar med Symaskinsolja. Brukar göra det med en liten pensel storlek 1. Funkar fint för mig och min Evolution. Brukar även pensla munstycke och nål innan det är dags för en session. Upplever det som att inte färgen fastnar lika mycket på nål, spets eller munstycke?
Janne Nilsson
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Använder ett mycket tunt lager av vanligt vaselin. Gul plåtburk, "Klöver vaselin" tror jag den heter.
mvh Håkan F
mvh Håkan F
-
- Kontakt:

Händer mig då och då, har du en liknande spruta kan du kolla så inga färgrester har nått pinen som släpper in luften nr 123261 på bilden.
Iwatas smörja är baserad på glycerin har jag för mig. Funkar bra som smörjmedel.
Själv använder jag helst vax.
Själv använder jag helst vax.
-
- Namn: Jonas Danielsson
Tack för era svar. Gjorde som du Janne, smörjde in samtliga delar med symaskinsolja. VILKEN skillnad! (sprutan är 6 år gammal och har aldrig smort den förr.) Bokstavligen talat som ny.
Passa er bara för att få olja i färgen. Särskilt problematiskt kan det vara med blanklack.
-
Jag har kört Tamiya, Humbrol och Vallejo utan problem.
Fast den är ju inte mycket olja man har på nålen, typ en tiodels droppe jämt fördelad.
Janne Nilsson
Fast den är ju inte mycket olja man har på nålen, typ en tiodels droppe jämt fördelad.
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Man kan få problem med det som kallas fisheyes. Ännu värre är det om man får i silikon eller typ teflon.Janne Nilsson skrev:Jag har kört Tamiya, Humbrol och Vallejo utan problem.
Janne Nilsson
Oljorna gör att färgen fäster sämre eller lägger sig tunnare på vissa ställen.