Sotaktig kulör

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lennart

Sotaktig kulör

Inlägg av Lennart »

Någon som har en ide hur man kan åstadkomma denna sotaktiga kulör på en modell.Det är tydligen någon hinna som läggs på flygplanet för att försvåra radarbilden.LennartBild
Lasse
Namn: Lasse Högman

Re: Sotaktig kulör

Inlägg av Lasse »

Jag har oavsiktligt fått nästan precis den effekten vid en flyby med Chaos Black, dvs fel avstånd och vinkel med sprayburk.
Gissar att man kan maskera de ytor som inte ska ha nån färg alls, och sedan bygga upp färgen med mjuka masker som släpper under lite färg.
(Minns oxå att det tog en hel del slipning för att få bort alla småprickar i färgen..)

Går det att göra kontrollerat med färgspruta och väldigt förtunnad färg?

/Lasse
Lennart

Inlägg av Lennart »

Aha,Hm! Jag hade själv den tanken om man skulle våga sig på att sprutmåla tunt med svart och grått .För på det ljusare partierna räcker det kanske med en mörg grå färg? Får testa något i alla fall.Tack för hjälpen/Lennart
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Ser ju nästan ut som en mörkare variant av min flammiga ubåt. så kanske pensla på en väldigt tunn hinna med utspädd Humbrol matt svart och sedan "stöppla" på den med en trasa för att suga upp färgen delvis.
Lennart

Inlägg av Lennart »

Tack för tipset Björn. Jag skall prova lite olika varianter,och din låter onekligen intressant/Lennart
kallenordlund
Namn: Kalle Nordlund

Inlägg av kallenordlund »

Gunze har en kulör som heter smoke gray och är halvt transparent. Kan byggas upp i väldigt försiktiga lager. Tror att du kan uppnå denna effekt med den. H095 heter den.

Annars skulle jag pröva att måla kärran i de färger den ska ha och därefter spruta över den med en mörkgrå eller svart i ett lager som är väldigt ojämt och fläckigt. Till sist kan du återgå till kärrans grundfärger, förtunna dem kraftigt och i tunna lager bygga tillbaka färgerna men låta det "skitiga" lysa igenom. En slags konstig pre/postshading eller vad man nu ska kalla det :D

Sista alternativet är väl att ta en sväng till braskaminen och se om du hittar lämpliga nyanser :D
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

kallenordlund skrev:Gunze har en kulör som heter smoke gray och är halvt transparent.
Tamiya Smoke (X-19) är ett ekvivalent alternativ. Väl utspädd (med sprit) och bygg upp effekten med många tunna lager. Relativt lågt tryck och sprutan kontinuerligt i rörelse - det sistnämnda kan inte nog poängteras för ett bra resultat.

Man kan även använda samma metod för att tona ner alltför skrikig färg eller kontrast, men då är det viktigt att man får ett jämnt lager över hela ytan.

/G
Lennart

Inlägg av Lennart »

Jag får göra flera tester,med lite olika färger och tekniker. Men avstår ´nog sotningsvarianten Kalle :D Tack för engagemanget/Lennart
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

En oljewash tror jag är vägen att gå, täck hela ytan med en utblandad svart oljewash. Kan behöva läggas på fler gånger för att få önskat djup i sotet.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

HAVE GLASS, som programmet som resulterade i RAM-färgen heter, ger färgerna en nära nog metallic-aktig look. På nära håll kan man se att flygplanet fått en väldigt matt struktur, vilken drar åt sig smuts, vilket i sin tur resulterar i "sotigheten" ovan.
Den som är intresserad av målningsscheman på F-16 kan dessutom notera att man tagit fram ett nytt målningsschema som tydligen ska ersätta det gamla schemat, med färger/kulörer mer i linje med F-35.
Skriv svar