Sida 1 av 2

Lite gott och blandat JAS 39

Postat: 03 jan 2013, 08:36
av Emil Lindberg
Kollade igenom min Photobucket och hittade en del bilder som jag har använt i diskussioner och förklaringar på det gamla forumet. Men eftersom att detta verkar försvinna pö om pö tänkte jag att jag kunde slänga upp dem här, huller om buller. Så får ni fråga om det är något ni inte förstår

Bild
Huvudhjul 39C/D

Bild
Baksits 39B

Bild
APU, stängda luckor, 39C/D

Bild
Utloppsmunstycke

Bild
Utloppsmunstycke

Bild
Akter om stolen 39C

Bild
Backspeglar

Bild
Lucka lufttankningsbom 39C/D

Bild
Skillnader 39A/B och 39C/D

Bild
Skillnader 39A/B och 39C/D

Bild
Akanbula

Bild
Akangaller

Bild
APU 39A/B

Bild
APU 39A/B

Bild
Huvudställsrum 39A/B

Bild
Vädring

Bild
Vädring

Bild
JAS 39 med ökenkamo

Bild
Baksits 39D

Bild
Bakom stolen baksits 39D

Bild
Främre stol 39D – ”Batman-öron”


Och nu verkligen gott och blandat

Bild
Raketbalk A5 fpl 35

Bild
HKP 4 NBG

Bild
Kulspruta HKP 4 NBG

Bild
Raketkapsel m/70 JA 37

Bild
Hur grå JA 37 kanske hade kunnat se ut i ofred/krig

Bild

Bild

Re: Lite gott och blandat JAS 39

Postat: 03 jan 2013, 23:27
av Erik_G
Tackar tackar!

Som kuriosa kan nämnas att typsnittet som används för "Försvarsmakten" verkar vara Palatino Linotype, eller i alla fall väldigt likt.

/E

Re: Lite gott och blandat JAS 39

Postat: 04 jan 2013, 10:34
av Anders_Isaksson
Tack Emil!
Emil Lindberg skrev: Bild
Hur grå JA 37 kanske hade kunnat se ut i ofred/krig
De missfärgade (mörkare) partierna runt panelskarvar längs kroppen, vad är egentligen orsaken till dessa?
Bättringsmålning med avvikande nyans, läckande olja, ackumulerad smuts eller helt enkelt en kombination av allt detta?

Re: Lite gott och blandat JAS 39

Postat: 04 jan 2013, 11:27
av Emil Lindberg
Erik_G skrev:Som kuriosa kan nämnas att typsnittet som används för "Försvarsmakten" verkar vara Palatino Linotype, eller i alla fall väldigt likt.
Se
http://www.forsvarsmakten.se/sv/om-fors ... n/logotyp/
och
http://www.forsvarsmakten.se/upload/dok ... 110315.pdf
Anders_Isaksson skrev:
Emil Lindberg skrev: Bild
Hur grå JA 37 kanske hade kunnat se ut i ofred/krig
De missfärgade (mörkare) partierna runt panelskarvar längs kroppen, vad är egentligen orsaken till dessa?
Bättringsmålning med avvikande nyans, läckande olja, ackumulerad smuts eller helt enkelt en kombination av allt detta?
Ja, nåt i närheten av det, dock inte bättringsmålning (i alla fall inte det här fallet). Sådana här partier uppstår ofta p.g.a bränsle som ”svettas” ut i skarvar som sedan suger till sig och binder smuts. På undersidan av flygplan kan detta ofta bero på även olja som ”sipprar ut” inuti flygplanet och yttrar sig i skarvar, vid skruvskallar och annat. Både olja och bränsle har en benägenhet att under långa sträckor följa skarvar, andra linjer och ibland helt plana ytor, så det själva läckaget kan befinna sig långt ifrån slutet på ”strimman”. Under påverkan av fartvind kan dessa strimmor bli relativt långa. ”Svettning” runt skruvskallar kan även bero på fett och släppmedel som har anbringats under skruvskallen.

Som ni förhoppningsvis förstår är det jag som, i bildbehandlingsprogram och med stöd av diverse riktlinjer och bestämmelser för märkning av flygplan i ofred/krig, har målat över siffror, trianglar, kronmärken och annat

Re: Lite gott och blandat JAS 39

Postat: 04 jan 2013, 13:16
av Anders_Isaksson
Intressant info, Emil.
Det ligger ju nära till hands att försöka efterlikna såna effekter med färgsprutan men jag är tveksam till om det blir bra. Tänkte därför att jag frågar vad det egentligen kan vara som orsakar dessa.
Nu när jag kollat en gång till på bilden, lite intressant att missfärgningarna kan ses tydligt ända upp på ryggåsen bakom cockpit.

Du råkar inte ha några närbilder på dylika missfärgade områden? Jag har ju iofs Airdocs Viggenbok hemma så ska kolla om det finns något matnyttigt där.

Re: Lite gott och blandat JAS 39

Postat: 19 dec 2014, 20:01
av Emil Lindberg
Fyller på med annat från annan tråd

Formationsljus (+ alfa-givare, statisk trycksond och temperaturgivare)

Bild

Bild

Bild



Strake akter om nosvinge. Själva fästet brukar vara för tjockt i byggsatserna. Det borde gå att slipa bort fästet, klippa strake + fäste ur ets, bocka till och limma dit

Bild

Re: Lite gott och blandat JAS 39

Postat: 19 dec 2014, 23:25
av Andre B.
Något att lägga in i kunskapsbanken?

Fina och talande bilder annars.

// Andre

Re: Lite gott och blandat JAS 39

Postat: 27 dec 2014, 12:31
av Emil Lindberg
Till er som vill bygga kärror som ”har varit med lite”

Red Flag Alaska 2006
39249, 39251, 39252, 39253, 39255, 39823, 39824

Red Flag Nevada 2008
39208, 39221, 39225, 39231, 39232, 39816, 39826

Red Flag Nevada 2013
39249, 39252, 39254, 39255, 39264, 39269, 39278, 39282

Libyen/FL 01/02 (dock ej alla samtidigt)
39227, 39247, 39248, 39249, 39256, 39261, 39262, 39263, 39269 och 39270, 39274, 39276, 39279, 39282.

Som synes har 39249 varit med en hel del, och deltog även rätt länge i Libyen-insatsen

Lite gott och blandat JAS 39

Postat: 04 dec 2015, 01:20
av James S.
Emil, those are some amazing photos. Thanks so much for sharing. The Red Flag, I'm assuming those are the Gripens that took part? This is a great thread, but I don't know Swedish. Love the photos.

James Sontag

Re: Lite gott och blandat JAS 39

Postat: 04 dec 2015, 20:15
av Andre B.
Många fina bilder. Värt att lägga in i kunskapsbanken...
Mvh. André