Sida 1 av 2

Vanligaste konfigurationen på framlyktorna, pbv 501

Postat: 18 dec 2012, 09:51
av SvenYoung
Tjena!

Nu är jag här och frågar en massa igen :-)

Vilken var den vanligaste konfigationen på framklyktorna på pbv 501..

Denna:

http://data4.primeportal.net/apc/thord_ ... _of_55.jpg

Eller denna:

http://data4.primeportal.net/apc/thord_ ... _of_55.jpg

Antar att den ena av dessa var en tidigare (prototyp?) konfiguration?

Båda bilderna kommer från Prime Portal, all kredit går till ´fotografen Thord Wedman.

Tackar på förhand.

Re: Vanligaste konfigurationen på framlyktorna, pbv 501

Postat: 18 dec 2012, 10:30
av Robin Nilsson
De fick nya lyktor (inklusive 'indicators' = körriktningsvisare ??) som följer NATO-standard så om du kan klura ut vilken bild som föreställer original (DDR / Warszawa-pakt-lyktor) så borde den andra vara den svenska.
Ifall inte Thord hinner svara innan du hinner så långt förstås ...

Re: Vanligaste konfigurationen på framlyktorna, pbv 501

Postat: 18 dec 2012, 11:28
av SvenYoung
Tack Robin,

Det luriga är att båda konfigurationerna har NATO standard ljusen (riktningsvisare osv) och även "våra" bakljus. Får mig att tro att båda är svenska varianter, men att man bestämde sig för att ändra vid tillfälle av någon anledning.

Re: Vanligaste konfigurationen på framlyktorna, pbv 501

Postat: 18 dec 2012, 11:34
av Robin Nilsson
Aha!

Re: Vanligaste konfigurationen på framlyktorna, pbv 501

Postat: 18 dec 2012, 12:42
av stefan karlsson
Den "övre" bilden visar en renoverad vagn - dvs som se såg ut i Sverige - man ser det på "sidoplåtarna" som är av gummi jämfört med nedre bilden som visar en "prototypvagn", dvs ett av de försöksfordon som köptes in innan man bestämde sig.
Den vagnen har original sidoplåtar i aluminium.
Varför den har Natoljus vet jag faktiskt inte - bör knappast haft det i NVA.

Man kan ju välja att bygga vilket som eftersom båda vagnarna funnits i Sverige, men vid olika tillfällen och i olika syften.
"Prototypvagnarna" var i princip orörda - bara ny färg på. Vi har en sådan med NVA märkningen kvar under svenska färgen.

Stefan

Re: Vanligaste konfigurationen på framlyktorna, pbv 501

Postat: 18 dec 2012, 12:59
av SvenYoung
Tack skall du ha Stefan!

Då år det den "övre" vagnen som är mest intressant för min del. Antar att dessa även målades i splinter och inte bara helgrönt.

Om jag fick gissa, så verkar det som om man har gjort en interim lösning m.a.p. lamporna på den nedre prototypvagnen. Ser ut som om man har installerat NATO lampor i "NVA fästet" och riktningsvisaren har fått hamna där den kunde klämmas in. Kanske ett krav från svenska trafikverket för att vagnarna skulle få köras i Sverige?

Re: Vanligaste konfigurationen på framlyktorna, pbv 501

Postat: 18 dec 2012, 13:42
av Kjell.S
Några BMP1 hann med en kort karriär hos Bundeswehr som B-sida, innan de blev "svenska". Kanske lamporna byttes då?

Re: Vanligaste konfigurationen på framlyktorna, pbv 501

Postat: 18 dec 2012, 23:36
av Thord Wedman
Den första bilden visar den serievagn som fanns på Axvall och den andra visar prototypen/ försöksfordonet som fanns på Axvall.
Vad gälller mönstermålning så var det väl med 501:an som med de flesta andra fordon så att de levererades mörkgröna och mönstermålades på förband.
Målningsanvisningen finns i I-boken.

/Thord

Re: Vanligaste konfigurationen på framlyktorna, pbv 501

Postat: 19 dec 2012, 08:55
av SvenYoung
Tack för vägledningen, Kjell och Thord.!

När denna väl byggs så får det bli en serievagn i splinter. Märkligt att man valde att ta bort "black-out" lamporna på serievagnarna.

Re: Vanligaste konfigurationen på framlyktorna, pbv 501

Postat: 19 dec 2012, 09:21
av Robin Nilsson
SvenYoung skrev:Tack för vägledningen, Kjell och Thord.!

När denna väl byggs så får det bli en serievagn i splinter. Märkligt att man valde att ta bort "black-out" lamporna på serievagnarna.
Använder ljusförstärkande optik istället? Det kanske är slugt att inte blanda lampor (inte ens avskärmade) med ljusförstärkare ....